• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-16 15:02:42 följande:
    8 kilo "försvann av sig självt" resten fick jag kämpa hårt med, amningen fungerade inte så varje gram fick jag träna bort. Så mycket blod, svett och tårar så var jag "normal" efter cirka 1 år.

Så ja jag hoppas att jag får nytta av all träning under graviditet till efter förlossningen, att återhämtningen och vikten ska bli bra snabbare :)

Inte kul med massa "mammakilo" som envisas med att hänga kvar :/

Jag hade ett kilo kvar till min startvikt innan jag blev gravid igen, lika bra att ta allt på en gång. ;)

Dottern börjar hos dagmamma snart, så planen är att promenera dit för lämning och hämtning när småsyskonet är född. Förhoppningsvis kan det göra nytta, sen ska jag försöka komma iväg till gymmet iaf en gång i veckan efter förlossningen. Tänkte att jag kan lämna stora tjejen på barnpassningen och bebisen kanske kan sova i vagnen på gymmet. =)

• Funderar05

Kul att se att det är så många som orkar hålla igång även när veckorna tickar iväg :D

Jag är själv i vecka 35 (34+0) tränar gravidyoga 50 minuter 3-4 ggr i veckan, styrketränar på gym 2 ggr i veckan samt promenerar så mycket jag orkar. Ligger på +9 kg so far! Tränade galet mycket innan graviditeten men nu är det ju ett helt träningspass att bara bära runt på magen ;)

• Kaye

Någon som har tips på övningar för ben och rumpa? Har i huvudsak kört benpress förut men nu är magen i vägen ;)

Squats och utfall har jag inte riktigt fått in rätt teknik på när jag var i "normalt tillstånd" så de övningarna har jag lagt på hyllan för tillfället.

• Krusmatta
    Kaye skrev 2014-07-17 14:18:53 följande:

Någon som har tips på övningar för ben och rumpa? Har i huvudsak kört benpress förut men nu är magen i vägen ;)

Squats och utfall har jag inte riktigt fått in rätt teknik på när jag var i "normalt tillstånd" så de övningarna har jag lagt på hyllan för tillfället.

Jag är nyfiken på tips jag med. Sist jag körde ett benpass började det bli lite bökigt med benpressen, kunde inte gå ner lika djupt som vanligt.

Annars känns det fortfarande bra för mig att köra maskiner för in-och utsida lår samt separata maskiner för fram- och baksida lår. Det är mer rumpan jag kan tycka är svårt att komma åt i maskin...

Det jag kommer att tänka på är kanske övningar där man står på alla fyra och kör liknande "kissa hunden". Det är ju bra för bålstabiliteten också. Kanske rumplyft kan funka om man klarar av att ligga på rygg kortare perioder.

• glader
    Kaye skrev 2014-07-17 14:18:53 följande:

Här kommer lite ben- och rump-tips! Fråga gärna om det blir otydligt, svårt att beskriva vissa övningar...

- Knäböj och marklyft ska man vara lite försiktig med (helst undvika helt säger min sjukgymnast) under graviditet
    - Benpress går utmärkt när man är gravid, man får bara ställa in maskinen så att benen inte kommer så nära magen Kör brett isär med fötterna utåt och långt upp på plattan för mer effekt på rumpan.
    - Höftlyft med eller utan vikt, gärna på boll eller bänk är fina grejer för rumpan. Jag brukar köra med skivstång men kör bara med en stor hantel nu som jag håller på låren så magen skonas.
    - Goodmornings, dvs stående rygglyft tränar baksidan och rumpan bra! Ta en skivstång på axlarna (eller två hantlar i händerna), stå lite bredbent, helt rak rygg och luta dig framåt från höfterna så långt du kommer och upp igen.
    - Bakåtspark och uppåtsprak med gummiband, vikter eller fastspänd i maskin! Jag brukar spänna fast mig i en maskin med hjälp av ett fotledsband (finns oftast på gymmet) och köra på följande sätt: Spänn fast foten, ställ dig i ca 90 grader och sparka med benen bakåt/uppåt. Man kan även fästa viktmanschetter runt fotlederna och stå på alla fyra och med benet omväxlande i 90 grader och rakt sparka bakåt/uppåt. Benet ska vara ovanför höften, då tar det på rumpan,
    - Kissande hunden och sidolyft liggandes på sidan är bra för lilla sätesmuskeln som behövs för det berömda "putet"
    - Bensparksmaskinen - där man både kan sparka uppåt och nedåt är också bra, magen påverkas inte alls!
    - Maskinen där man sitter och pressar låren utåt är kanonbra för rumpan om man sitter långt långt ut på sitsen och håller i maskinen framför sig! Funkar också bra som gravid.

Annars är som sagt knäböj, marklyft och utfall drömmen för både ben och rumpa men i väntan på de små underverken får de härliga övningarna stå åt sidan ett tag...
  • Kaye

Tack vilka bra tips! :D Nu fick jag ny motivation till att åka till gymmet :)

• Lolanthe

I onsdags körde jag ett pass crosstraining, och idag sprang jag på löpbandet samt körde styrka (mage, ben, armhävningar). Imorgon blir det spinning och core :) det känns bra att hålla 3 pass per vecka och känna in. Är ju bara i V 14 än så jag tänker att det gäller att passa på innan man blir tyngre. Har redan gått upp 3 kg dock, men bara jag vet att jag försöker vara hälsosam är det ganska lugnt för mig...

• glader
    Kaye skrev 2014-07-19 11:53:29 följande:

Tack vilka bra tips! :D Nu fick jag ny motivation till att åka till gymmet :)

Tack Kaye, vad glad jag blir! Skrattande Hoppas det går bra med ben och rumpa!

Körde själv ett benpass igår, gick bra tycker jag. Idag körde jag bara cardio, men hela 55 minuter så jag är rätt stolt med tanke på att jag idag gick in i vecka 24!

Hur går det för er andra??
  • Pernilla0414

Jodå, än funkar det! Indoorwalking i söndags, bodycombat igår och pump idag :D dock måste jag nog inse att combat inte fungerar längre. Med en så stor mage o studsa runt o sparkas går inte :(

Bodycombat är annars det jag är instruktör i så ville gå på de pass absolut så långt det gick, men dags att ge upp (tror jag) :P

Indoorwalking kan jag fortfarande instruera, har fortfarande ett bra flås och jag kör slut på

Medlemmarna ;D

Bodypump kör jag 1-2 ggr/veckan, känna skit bra att hålla kroppen i trim för kommande förlossning !

Hoppas min fysik håller i sig så här bra några veckor till !

Hur gör ni med proteinintag? Jag dricker en ekologisk proteinshake innan träning och möjligtvis en proteinbar om dagen. Cirka en burk kvarg får jag också i mig, såklart äts det kött/fisk/kyckling/ägg en gång om dagen cirka.

Någon mer som är instruktör här?

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?