• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Krusmatta
    mrs08 skrev 2014-06-26 22:15:41 följande:
    Välkommen in i tråden. Jag är i vecka 29. Har tyvärr tvingats dra ner en del på träningen av diverse anledningar. Cykling och simning funkar fortfarande. Det är några veckor sen jag körde ett löppass. Fundera på om jag ska testa eller bara låta det vara tills efter förlossningen.

Tack tack! Är i vecka 28 nu, så vi har kommit ungefär lika långt. ;)

Har du behövt dra ner på grund av att det gör ont eller andra anledningar?

Vi gjorde en liten fjällvandring för ett par dagar sedan och på kvällen hade jag fruktansvärt ont i ländryggen. Det gjorde ont så fort jag försökte röra benen. Tror att det kan vara foglossning, ska kolla med MVC nästa gång jag ska dit. Har konstaterat att jag tyvärr inte kan gå mer än ett par kilometer längre, för då får jag ont på kvällen. Det frustrerande är ju att det visar sig först efteråt, när jag väl är igång är det inga problem.Det får bli gymmet istället för promenader...

För mig börjar magen växa ordentligt nu, så ett löppass låter för mig mest obehagligt. ;)

• Larv

Zolie: Jag går in i vecka 16 imorgon

Hoppas jag kan hålla igång såhär under hela graviditeten. Mår så himla bra av det och just nu är det extra roligt när man fått tillbaks konditionen. Undrar om det kan vara så att man lättare och snabbare anpassar sig till den ökade blodvolymen just för att man tränar på?

Nu är jag dock sjukt förkyld! Vaknade upp i torsdags och kände mig heeeelt väck. Så tyvärr blir det nu uppehåll i ett par dagar...

• Embla

Jag har nu fått min lilla dotter, och eftersom hon föddes med snitt kan jag verkligen inte anstränga mig överhuvudtaget. Jag får ju inte ens dammsuga här hemma på flera veckor...

Jag tycker det är jobbigt att vara tvingad till inaktivitet, att inte få röra på sig. Samtidigt vet jag ju vad som kan hända om jag gör så, och det är trots allt en kort period av livet det handlar om. Åtta veckor är inte alls lång tid egentligen. Sedan kan jag ju inte börja köra på som vanligt direkt, och det kommer ju ta tid att bygga upp kroppen igen, men dottern är ju värd det och mer därtill. Jag hinner...

Jag körde sista träningspasset tre dagar innan förlossningen, och jag är övertygad om att jag hade nytta av träningen och musklerna när jag skulle ta mig upp ur sängen och röra på mig igen efter snittet.

• RebeccAA

Hej allihopa!

Jag är i v 3, så det är supertidigt!!!

Jag tränar en del själv och är dessutom utbildad personlig tränare och hälsocoach

Men har inte hunnit ta mig ut i arbetslivet än, tror jag ska vänta tills att barnet kommer! Och jobba med annat under tiden...

Bra att ni tränar under graviditeten! Det kommer att gynna er :))

Jag kan rekomendera TRX övningar, superbra träning för hela kroppen, där du också får jobba på balansen och stabiliteten i core muskulaturen.

Viktigt att vara lite ur balans i gravid v 20, då utvecklas barnets balanssinne och det gynnar barnet då mamman tränar det!

Att tex gå på ojämt underlag,

Träna på tjockmatta, barfota. Osv. :)

Lycka till!

• Krusmatta
    Embla skrev 2014-06-28 10:13:24 följande:

Jag har nu fått min lilla dotter, och eftersom hon föddes med snitt kan jag verkligen inte anstränga mig överhuvudtaget. Jag får ju inte ens dammsuga här hemma på flera veckor...

Jag tycker det är jobbigt att vara tvingad till inaktivitet, att inte få röra på sig. Samtidigt vet jag ju vad som kan hända om jag gör så, och det är trots allt en kort period av livet det handlar om. Åtta veckor är inte alls lång tid egentligen. Sedan kan jag ju inte börja köra på som vanligt direkt, och det kommer ju ta tid att bygga upp kroppen igen, men dottern är ju värd det och mer därtill. Jag hinner...

Jag körde sista träningspasset tre dagar innan förlossningen, och jag är övertygad om att jag hade nytta av träningen och musklerna när jag skulle ta mig upp ur sängen och röra på mig igen efter snittet.

Grattis till lilla tjejen! Hoppas allt gått bra och att ni mår fint! Träningen hinner du som sagt med senare, passa på att njuta av den första tiden, den är ljuvlig på sitt sätt! =)
  • glader

Hej! Gud vad härlig med en positiv tråd om träning och graviditet! I många andra trådar är det mest oro och förebråelser...
    Jag är i vecka 21 och tränar 5-6 gånger i veckan fortfarande, mår kanonbra av det. Kör crosstrainer, jogging, styrketräning och yoga. Kan nu köra ungefär lika tungt som innan men är lite försiktigt med squats och utfall, dvs tunga benövningar och såklart magövningar som börjar bli svårare

• Larv
    Embla skrev 2014-06-28 10:13:24 följande:

Grattis!!!

Och du SKA ta det lungt just nu, sen när du är redo kan du börja med raska barnvagnspromenader och lättare styrkeövningar hemma! Viktigt att du tar det ordentligt lungt de här veckorna.
  • Larv
    RebeccAA skrev 2014-06-28 10:30:39 följande:
    Hej allihopa!

Jag tränar en del själv och är dessutom utbildad personlig tränare och hälsocoach

Men har inte hunnit ta mig ut i arbetslivet än, tror jag ska vänta tills att barnet kommer! Och jobba med annat under tiden...

Jag kan rekomendera TRX övningar, superbra träning för hela kroppen, där du också får jobba på balansen och stabiliteten i core muskulaturen.

Viktigt att vara lite ur balans i gravid v 20, då utvecklas barnets balanssinne och det gynnar barnet då mamman tränar det!

Lycka till!

Grattis och välkommen hit Roligt med ett proffs här inne!

Får man fråga dig om lite råd?

Jag har hört att man ska undvika magövningar som delar musklerna. Hur tusan vet man om övningen delar musklerna eller inte?

Jag gör massa övningar hemma och har nu slutat med de som man ligger på rygg i, för jag läste att man inte ska göra såna övningar efter v15.
  • Löpartjejen1
    RebeccAA skrev 2014-06-28 10:30:39 följande:

Hej allihopa!

Lycka till!

Vad roligt med proffsiga tips! :) Jag är i vecka 21 nu och har mått lite si och så under de senaste veckorna. Längtar verkligen tills det lilla undret äntligen kommer ut, känns som om det är väldigt länge kvar ännu... 
  • Liljah89

Hej!
    Kommer in här med lite frågor om det går bra =)
    Går in i vecka 13 imorgon, och har ÄNTLIGEN börjat få tillbaka lusten för träning efter några veckor i soffan...
    MEN blir ju tokig på alla "gör inte det, gör det" och så vidare.. Vilken träning ska man hoppa över? Ska man hoppa över någon över huvud taget, sålänge det känns bra?
    Igår var jag på ett sh´bam pass, jätteroligt och jag hoppade och studsade med som vanligt, kan det vara någon fara? Jag har inte fått någon synbar mage än. Kan man fortsätta hoppa tills det börjar kännas otrevligt, eller?
    Sedan, det här med att bli för varm/få hög puls. Jag kommer lätt upp högt i puls och vet inte riktigt hur restriktiv jag ska vara med det nu som gravid.
    Och magen, hur är det med den? Vanliga crunches, är det bäst att skippa dem nu?
    Heja alla tränande gravida kvinnor!

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?