• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • glader
    Pernilla0414 skrev 2014-07-22 10:57:17 följande:

Jodå, än funkar det! Indoorwalking i söndags, bodycombat igår och pump idag :D dock måste jag nog inse att combat inte fungerar längre. Med en så stor mage o studsa runt o sparkas går inte :(

Bodycombat är annars det jag är instruktör i så ville gå på de pass absolut så långt det gick, men dags att ge upp (tror jag) :P

Indoorwalking kan jag fortfarande instruera, har fortfarande ett bra flås och jag kör slut på

Medlemmarna ;D

Bodypump kör jag 1-2 ggr/veckan, känna skit bra att hålla kroppen i trim för kommande förlossning !

Hoppas min fysik håller i sig så här bra några veckor till !

Hur gör ni med proteinintag? Jag dricker en ekologisk proteinshake innan träning och möjligtvis en proteinbar om dagen. Cirka en burk kvarg får jag också i mig, såklart äts det kött/fisk/kyckling/ägg en gång om dagen cirka.

Någon mer som är instruktör här?

Jag har varit instruktör i typ 15 år (spinning, yoga, core) men har sedan ett par år lagt det åt sidan för att prioritera jobbet och egen träning

Jag gör som du, tar en proteindrink om dagen, max två och kvarg brukar jag äta till frukost. Har annars svårt för protein i matform och har haft hela graviditeten så protein i pulver- och kvargform är det enda som funkar!
  • Krusmatta

Jag valde att pausa mitt gymkort i början på veckan. Jag börjar få väldigt ont av foglossning nu och har dåligt med energi, så det har blivit ett för stort projekt att fixa barnpassning till 1,5 åringen och åka till gymmet. Hade jag sluppit allt runtomkring så hade jag säkert kunnat träna ett tag till, men det är så sällan jag orkar mig iväg till gymmet nu så jag tänkte att det är lika bra att pausa kortet.

Har försökt simma lite och köra lite enklare vattengympa i sjön nu när det varit så varmt, men även det ger mig mer besvär med foglossningen. Det blir nog tyvärr inte så mycket mer träning nu innan förlossningen, så jag får hoppas att det inte är alltför lång tid kvar. Obestämd

• Funderar05

Någon mer som är höggravid och försöker hålla igång? Jag är i vecka 36, tycker att det är svårt att veta hur mycket man "ska" fortsätta att träna nu. Har varit mycket aktiv hela graviditeten, men har skärt ner mot slutet. Tränar dock fortfarande mycket.

Jag styrketränar på gym 2 ggr i veckan, kör gravidyoga ca 3 ggr i veckan (hemma med dvd) samt försöker gå på två "längre" powerwalks, ca 35-45 minuter i veckan. Går dessutom till och från jobbet fem dagar i veckan (totalt 30 minuters promenad de dagarna).

Det känns bra att hålla igång och vara stark inför förlossningen, men samtidigt vill man ju inte träna för mycket eftersom förlossningen nu egentligen skulle kunna komma igång när somhelst och då ska man vara utvilad.. Man är ju rätt trött bara av att kånka på en stor mage hela dagarna och att sova bra är numera ett minne blott. Så hur fasen ska man tänka?

• Kpax

Jag är bara i v 8 (9 imorgon) , och än så länge mår jag jäkligt risigt, tanken är i alla fall att träna så gott jag kan. Jag samlar på mig tips om vilka övningar som är bra, och vilka som ska undvikas.

Ni som har gått gravidyoga, när tycker ni är lagom att hoppa på den? Jag har aldrig yogat förut, annars hade jag lätt satsat på en dvd och kört tre ggr i veckan istället för bara en.

• Funderar05
    Kpax skrev 2014-07-27 19:25:03 följande:

Jag är bara i v 8 (9 imorgon) , och än så länge mår jag jäkligt risigt, tanken är i alla fall att träna så gott jag kan. Jag samlar på mig tips om vilka övningar som är bra, och vilka som ska undvikas.

Ni som har gått gravidyoga, när tycker ni är lagom att hoppa på den? Jag har aldrig yogat förut, annars hade jag lätt satsat på en dvd och kört tre ggr i veckan istället för bara en.

Jag köpte min gravidyoga-dvd när jag var i vecka 30 för det var inte förrän dess jag kom på idén att börja yoga. Har bara gått på något enstaka yogapass innan det men det har funkar jättebra att köra hemma ändå! Köpte en dvd som heter "gravidyoga med karin björkegren jones", tror den kostade typ 79 kr. Man får instruktioner innan och det är jättelätt att hänga med i passet, det är på 50 min och såå skön träning.

Du skulle säkert kunna börja redan nu, önskar jag hade börjat tidigare iallafall :)
  • Kpax
    Funderar05 skrev 2014-07-27 19:58:51 följande:

Jag köpte min gravidyoga-dvd när jag var i vecka 30 för det var inte förrän dess jag kom på idén att börja yoga. Har bara gått på något enstaka yogapass innan det men det har funkar jättebra att köra hemma ändå! Köpte en dvd som heter "gravidyoga med karin björkegren jones", tror den kostade typ 79 kr. Man får instruktioner innan och det är jättelätt att hänga med i passet, det är på 50 min och såå skön träning.

Du skulle säkert kunna börja redan nu, önskar jag hade börjat tidigare iallafall :)

Jamen då kanske jag ska skaffa den då, i så fall har jag ju gott om tid att gå en kurs om jag känner att jag inte får till det. Tack för tipset :)
  • Krusmatta
    Funderar05 skrev 2014-07-27 19:10:24 följande:

Någon mer som är höggravid och försöker hålla igång? Jag är i vecka 36, tycker att det är svårt att veta hur mycket man "ska" fortsätta att träna nu. Har varit mycket aktiv hela graviditeten, men har skärt ner mot slutet. Tränar dock fortfarande mycket.

Jag styrketränar på gym 2 ggr i veckan, kör gravidyoga ca 3 ggr i veckan (hemma med dvd) samt försöker gå på två "längre" powerwalks, ca 35-45 minuter i veckan. Går dessutom till och från jobbet fem dagar i veckan (totalt 30 minuters promenad de dagarna).

Det känns bra att hålla igång och vara stark inför förlossningen, men samtidigt vill man ju inte träna för mycket eftersom förlossningen nu egentligen skulle kunna komma igång när somhelst och då ska man vara utvilad.. Man är ju rätt trött bara av att kånka på en stor mage hela dagarna och att sova bra är numera ett minne blott. Så hur fasen ska man tänka?

Jag skulle vara glad att kunna hålla igång så länge det går. Känns det fortfarande bra så är det bara bra för kroppen att hålla igång. Sen kanske du inte behöver ta ut dig totalt så att du ligger utmattad i dagar efteråt, men ett vanligt träningspass ser inte jag som en anledning till att inte orka med förlossningen sen.
    Att vara utvilad inför förlossningen handlar inte om att man absolut inte ska göra någonting, utan snarare att man ska se till att få ordentligt med sömn och ge kroppen återhämtning när man gjort något fysiskt.
    Träning gör ju ofta också att man sover bättre. =)
  • Unexpected

Jag försöker ju precis som ni andra hålla mig i form under graviditeten (Kör styrketräning, powerwalks). Jag simmar ganska ofta och när vädret tillåter till och med varje dag.. Fast det är just det, nu när jag simmar så får jag kramp över hela magen, ungefär 10 min efter jag börjat simma. Jag kan inte ta ett enda simtag till efter det utan måste ställa mig upp och gå upp och ta det lugnt. Tur att jag alltid simmar där jag bottnar..

Simningen är ju inte min hårdaste träning utan tvärtom den mjukaste och jag undrar ju vad det är som är fel. Det känns inte som ligamenten när man vänder sig lite för hastigt så brukar de ju kännas, fast de känns ju sällan i hela magen. Jag är osäker på om det är sammandragning, ja magen blir hård.. 

Någon som haft liknande? Jag har faktiskt simmat idag med men bara några simtag och då kändes inget alls. Jag blir lite osäker på om det ens är bra för mig när magen reagerar så kraftigt. Jag är snart i mitten på graviditeten.

Pojke 070618 Pojke 100917 Gravid BF 141229
  • Pernilla0414

Jodå började morgonen med att hålla indoor-pass 45min.. Svettigt som tusan men såå skönt efter :) tränat mån, ons, fre denna vecka. Landar i snitt på 4pass/veckan.

Vecka 31 imorgon! (+13kilo) mindre kul

Hur går det för er andra? Orkar ni träna i värmen ?!

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?