Funderar05 skrev 2014-07-27 19:10:24 följande:
Någon mer som är höggravid och försöker hålla igång? Jag är i vecka 36, tycker att det är svårt att veta hur mycket man "ska" fortsätta att träna nu. Har varit mycket aktiv hela graviditeten, men har skärt ner mot slutet. Tränar dock fortfarande mycket.
Jag styrketränar på gym 2 ggr i veckan, kör gravidyoga ca 3 ggr i veckan (hemma med dvd) samt försöker gå på två "längre" powerwalks, ca 35-45 minuter i veckan. Går dessutom till och från jobbet fem dagar i veckan (totalt 30 minuters promenad de dagarna).
Det känns bra att hålla igång och vara stark inför förlossningen, men samtidigt vill man ju inte träna för mycket eftersom förlossningen nu egentligen skulle kunna komma igång när somhelst och då ska man vara utvilad.. Man är ju rätt trött bara av att kånka på en stor mage hela dagarna och att sova bra är numera ett minne blott. Så hur fasen ska man tänka?
Jag skulle vara glad att kunna hålla igång så länge det går. Känns det fortfarande bra så är det bara bra för kroppen att hålla igång. Sen kanske du inte behöver ta ut dig totalt så att du ligger utmattad i dagar efteråt, men ett vanligt träningspass ser inte jag som en anledning till att inte orka med förlossningen sen.
Att vara utvilad inför förlossningen handlar inte om att man absolut inte ska göra någonting, utan snarare att man ska se till att få ordentligt med sömn och ge kroppen återhämtning när man gjort något fysiskt.
Träning gör ju ofta också att man sover bättre. =)