• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Lolanthe
    Liljah89 skrev 2014-07-01 15:17:48 följande:

Hej!
    Kommer in här med lite frågor om det går bra =)
    Går in i vecka 13 imorgon, och har ÄNTLIGEN börjat få tillbaka lusten för träning efter några veckor i soffan...
    MEN blir ju tokig på alla "gör inte det, gör det" och så vidare.. Vilken träning ska man hoppa över? Ska man hoppa över någon över huvud taget, sålänge det känns bra?
    Igår var jag på ett sh´bam pass, jätteroligt och jag hoppade och studsade med som vanligt, kan det vara någon fara? Jag har inte fått någon synbar mage än. Kan man fortsätta hoppa tills det börjar kännas otrevligt, eller?
    Sedan, det här med att bli för varm/få hög puls. Jag kommer lätt upp högt i puls och vet inte riktigt hur restriktiv jag ska vara med det nu som gravid.
    Och magen, hur är det med den? Vanliga crunches, är det bäst att skippa dem nu?
    Heja alla tränande gravida kvinnor!

Hej! Jag är i V 11 och såhär gör jag. Jag är dock ingen expert men du kanske kan få lite idéer iaf :)

Kör mina vanliga spinning, bodypump, löpning, fast lugnare tempo. Innan grav=blodsmak, numera= kunna prata samtidigt. Högre puls än prattempo kör jag bara under en, två min, sedan kör jag lugnare igen för att hämta andan. Utfall har jag ersatt m vanliga benböj, magen kör jag som vanligt tillsvidare.

Brukar även köra mkt dansstep men det gör jag inte nu då det är mkt snabba vändningar. Skulle säkert kunna köra det nu med men vill inte överbelasta då jag hört folk som fått foglossning senare i grav.. Så nu känner jag in och anpassar efter dagsformen/orken.

Hoppas det hjälper något iaf :)
  • Krusmatta
    Larv skrev 2014-06-30 09:11:17 följande:

Grattis och välkommen hit Roligt med ett proffs här inne!

Får man fråga dig om lite råd?

Jag har hört att man ska undvika magövningar som delar musklerna. Hur tusan vet man om övningen delar musklerna eller inte?

Jag gör massa övningar hemma och har nu slutat med de som man ligger på rygg i, för jag läste att man inte ska göra såna övningar efter v15.

Jag rådfrågade min medlemstränar på gymmet där jag går och han sa i stort sett att han tyckte jag skulle hoppa över magövningar som bygger på "böj" och "vrid", alltså typ sit-ups osv. Jag fick rådet att istället satsa på stabiliserande övningar för både rygg och mage, t.ex. "kissa hunden" eller att man står på alla fyra och sträcker en arm och motsatt ben framåt/bakåt om du förstår hur jag menar. Plankan hör också till den typen av stabiliserande övningar.

Att man inte ska göra övningar där man ligger på rygg efter v. 15 har jag aldrig hört. Kanske handlar mer om att det kan börja bli ett tryck av magen så det blir obehagligt? Vissa kan ju få svimningskänsla om man ligger på rygg när man är gravid...

• Krusmatta
    Liljah89 skrev 2014-07-01 15:17:48 följande:

Hej!
    Kommer in här med lite frågor om det går bra =)
    Går in i vecka 13 imorgon, och har ÄNTLIGEN börjat få tillbaka lusten för träning efter några veckor i soffan...
    MEN blir ju tokig på alla "gör inte det, gör det" och så vidare.. Vilken träning ska man hoppa över? Ska man hoppa över någon över huvud taget, sålänge det känns bra?
    Igår var jag på ett sh´bam pass, jätteroligt och jag hoppade och studsade med som vanligt, kan det vara någon fara? Jag har inte fått någon synbar mage än. Kan man fortsätta hoppa tills det börjar kännas otrevligt, eller?
    Sedan, det här med att bli för varm/få hög puls. Jag kommer lätt upp högt i puls och vet inte riktigt hur restriktiv jag ska vara med det nu som gravid.
    Och magen, hur är det med den? Vanliga crunches, är det bäst att skippa dem nu?
    Heja alla tränande gravida kvinnor!

Det är väldigt många som har åsikter när man är gravid, och väldigt mycket är gamla myter...

Jag skulle säga att det mesta går bra så länge det känns bra. Jag gick också på Sh´bam tidigare i min graviditet och jag kan inte se något fel i det om det känns bra för dig. Det är ju så grymt roligt! =)

När det gäller pulsen så tycker jag väl även där att det handlar om att det ska kännas bra. Man kanske inte behöver "kötta" på för fullt så man sen ligger utslagen på golvet och kippar efter luft. Men ett vanligt konditionspass tror jag inte är någon fara alls.

När det gäller magmusklerna så skrev jag om det i inlägget innan. =)

Heja heja! Hoppas du kan köra på bra med träningen under graviditeten, det kommer du ha igen i slutändan!

• Larv
    Krusmatta skrev 2014-07-01 19:31:44 följande:
    Jag rådfrågade min medlemstränar på gymmet där jag går och han sa i stort sett att han tyckte jag skulle hoppa över magövningar som bygger på "böj" och "vrid", alltså typ sit-ups osv. Jag fick rådet att istället satsa på stabiliserande övningar för både rygg och mage, t.ex. "kissa hunden" eller att man står på alla fyra och sträcker en arm och motsatt ben framåt/bakåt om du förstår hur jag menar. Plankan hör också till den typen av stabiliserande övningar.Att man inte ska göra övningar där man ligger på rygg efter v. 15 har jag aldrig hört. Kanske handlar mer om att det kan börja bli ett tryck av magen så det blir obehagligt? Vissa kan ju få svimningskänsla om man ligger på rygg när man är gravid...

Tack för bra svar Då ska jag tänka på det när jag tränar magen.

Jag kommer inte ihåg exakt varför det inte var bra att ligga ned, men vet att jag läste det på flera ställen och det kan säkert vara så som du säger, att trycket gör det obehagligt.
  • Embla
    Larv skrev 2014-07-02 06:06:43 följande:

Tack för bra svar Då ska jag tänka på det när jag tränar magen.

Jag kommer inte ihåg exakt varför det inte var bra att ligga ned, men vet att jag läste det på flera ställen och det kan säkert vara så som du säger, att trycket gör det obehagligt.
    Till mig sade både barnmorska och läkare att man ska vara ytterst försiktig med att inte få något tryck eller smäll mot ländryggen när man är gravid (även tidigt i graviditeten), för det kan framkalla missfall. Det var därför jag slutade med höga fall direkt när jag blev gravid, även om jag rent fysiskt skulle klarat av dem.
  • Larv
    Embla skrev 2014-07-02 09:09:59 följande:

Till mig sade både barnmorska och läkare att man ska vara ytterst försiktig med att inte få något tryck eller smäll mot ländryggen när man är gravid (även tidigt i graviditeten), för det kan framkalla missfall. Det var därför jag slutade med höga fall direkt när jag blev gravid, även om jag rent fysiskt skulle klarat av dem.

Okej! Ja men då känns det ju som att jag gör rätt i att lägga av med de övningarna där man ligger på rygg. De kändes ju ändå som att man gjorde situps fast på andra sätt. Blir lite irriterad såhär i efterhand eftersom jag fick övningarna utav en kvinnlig pt på mitt gym! Frågade henne då angående det där med att man inte ska göra övningar som delar magmusklerna mer men hon sa att det inte var nån fara. Det enda man ville undvika var att få nån "sträng" som gick upp över magen (på insidan, så inte den där hormonranden man kan få) och jag vet än idag inte vad det var för nån sträng hon pratade om.
  • Jullan

Hej!
    Det var länge sedan jag skrev här inne. Är i vecka 25 nu och var hos bm igår. Jag har fortsatt att träna mage eftersom mina magmuskler ännu inte har delat på sig. Hon sa att det är kontraproduktivt att träna mage då den ändå kommer dela på sig förr eller senare. Har ni några tankar om det? Hur har ni gjort?

• Krusmatta
    Jullan skrev 2014-07-04 13:08:21 följande:

Hej!
    Det var länge sedan jag skrev här inne. Är i vecka 25 nu och var hos bm igår. Jag har fortsatt att träna mage eftersom mina magmuskler ännu inte har delat på sig. Hon sa att det är kontraproduktivt att träna mage då den ändå kommer dela på sig förr eller senare. Har ni några tankar om det? Hur har ni gjort?

Jag har valt att hoppa över att träna rena magövningar sen magen började växa. Jag tycker att många magövningar är obehagliga att göra när jag är gravid. Jag har valt att satsa mer på bålstabilitet med fokus på ryggen istället, som jag har mer nytta av under graviditeten. Och magen får ändå aktivering i det mesta man gör, så jag anser att det får räcka nu, så får magen sitt efter förlossningen istället. ;)

• Zolie
    Larv skrev 2014-06-28 06:22:54 följande:

Zolie: Jag går in i vecka 16 imorgon smile5.gif

Hoppas jag kan hålla igång såhär under hela graviditeten. Mår så himla bra av det och just nu är det extra roligt när man fått tillbaks konditionen. Undrar om det kan vara så att man lättare och snabbare anpassar sig till den ökade blodvolymen just för att man tränar på? smile1.gif

Nu är jag dock sjukt förkyld! smile4.gif Vaknade upp i torsdags och kände mig heeeelt väck. Så tyvärr blir det nu uppehåll i ett par dagar...

De måste va nå sånt! Nu är jah tillåme duktig å cyklar om jag har nån tid kvar efter mina sets :) eftersom jag lämnar lillen på minisats har jag bara 1,5 timme på mig ;) ibland behövs de mer vila mellan övningarna, speciellt nu i värmen ;)

Kändes lite trist å stänga in sig på gymmet i de fina vädret igår, men de är ju bara en timme, de får man överleva! :D

Hur har det gått med förkylningen?

Vi va i Köpenhamn över helgen, å gissa vem som passade på å ta en sväng om på gymmet på hotellet :) haha! Då jävlar kände jag mig hurtig vill jag lova!
  • Zolie

Jag skulle rekommendera betalvarianten! Vår kille fick för sig att börja andas innan han va helt ute å drog i sig massa fostervatten i lungorna, å blev jätterisig i två dygn, så vi fick spendera en vecka på Neo innan vi Fick åka hem, å då fick man en summa per dag av försäkringsbolaget så länge man va inskriven där! De va skönt, maten där är ju inte jättebillig ;)

Betalvarianten ger ersättning för olika komplikationer, skador mm, också för mamman medans gratisvarianten mest är livförsäkring för alla.. Har jag för mig :)

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?