• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Bäbiiiis
    Larv skrev 2014-05-16 14:06:50 följande:
    Det lät skönt med gravidyoga

Ang. Rygg/magträning! Jag var på mitt gym i tisdags och fick en massa övningar som ska stärka både rygg och mage. Kändes nästan som sjukgymnastik eftersom det inte var speciellt tungt, men det hela handlade om att hitta de djupa, inre magmusklerna och bara använda dom!

Så går du till något gym så kanske personalen där kan ge dig en instruktion med massa bra övningar

Eftersom jag har bäckensmärtor (foglossning) har jag fått träffa en sjukgymnast. Hon gav mig lite övningar för att stärka de inre magmusklerna och bäckenbotten + lite stretch-övningar. Annars var det mest tips på hur man ska stå och gå m.m. och vad man inte ska göra.

Fick inga tips på ryggövningar dock. Har ni några övningar att dela med er av? Sen tänker jag att det är bra att i alla fall bibehålla konditionen inför förlossningen. Men vad kan man göra för konditionsträning om man får ont av att springa, cykla och gå. Rodd kanske?
  • såffan

Jag vill också jätte gärna ha tips på hur ni andra tränar ryggen för tillfället!

Idag känner jag mig helt nere efter som att Facebook är fullt med bilder från Göteborgsvarvet, jag orkar fortfarande nästan inget och vill inget hellre än att ge mig ut och springa. Det bästa jag lyckas med är promenader i pensionärs fart. Dessutom läste jag att man helst ska vänta ett halvår efter förlossningen innan man börjar springa :/ Det är nästan ett år kvar tills dess och jag vill helst gråta en skvätt. Jag hatar att vara gravid.

Hur går det för er andra i solskenet?

• Larv
    Bäbiiiis skrev 2014-05-16 15:47:14 följande:
    Eftersom jag har bäckensmärtor (foglossning) har jag fått träffa en sjukgymnast. Hon gav mig lite övningar för att stärka de inre magmusklerna och bäckenbotten + lite stretch-övningar. Annars var det mest tips på hur man ska stå och gå m.m. och vad man inte ska göra.

Fick inga tips på ryggövningar dock. Har ni några övningar att dela med er av? Sen tänker jag att det är bra att i alla fall bibehålla konditionen inför förlossningen. Men vad kan man göra för konditionsträning om man får ont av att springa, cykla och gå. Rodd kanske?

Aj då

De övningarna jag fick ska även stärka ryggen. Det hela påminner lite om Pilates faktiskt, körde det för många år sedan och jag tyckte övningarna var i stort sett samma. Det kanske finns någon bra dvd med Pilates där dom visar olika skonsamma ryggövningar? Jag tror att den jag hade hette Winsor Pilates och om jag inte minns fel så var det många bra ryggövningar

Rodd tror jag absolut att du kan testa! Det är superbra träning, jag körde det på gymmet idag faktiskt. Annars är Crosstrainern även jättebra! Har du provat den?
  • Larv
    Fefferoni skrev 2014-05-16 14:23:54 följande:
    Har tänkt göra exakt samma sak, rådfråga personalen på träningsanläggningen. Min BM sa att jag kan träna vad som helst, att det bara är bra, men hon vet ju inget om vad jag tränar eller hur hårt. 

Nej precis och sen tyckte jag att det kändes bra att få övningar som ska stärka upp för att bättre kunna förbereda sig för och återhämta sig från förlossningen
  • Löpartjejen1

Jag måste säga att jag känt mig nästan äckligt hurtig nu i några veckor, väntar bara på när "kraschen" ska komma och jag inte orkar med något mera... Hoppeligen inte inom den närmaste framtiden! Gravidyoga är det bästa, hur skönt som helst efteråt! :)

• Bäbiiiis
    Larv skrev 2014-05-17 22:47:50 följande:
    Aj då

De övningarna jag fick ska även stärka ryggen. Det hela påminner lite om Pilates faktiskt, körde det för många år sedan och jag tyckte övningarna var i stort sett samma. Det kanske finns någon bra dvd med Pilates där dom visar olika skonsamma ryggövningar? Jag tror att den jag hade hette Winsor Pilates och om jag inte minns fel så var det många bra ryggövningar

Rodd tror jag absolut att du kan testa! Det är superbra träning, jag körde det på gymmet idag faktiskt. Annars är Crosstrainern även jättebra! Har du provat den?

Crosstrainer har jag inte testat men tänker att den inte är så bra eftersom det blir som att man "vickar på höfterna" på samma sätt som när man går. Då snedbelastas bäckenet vilket inte är bra. Men testa kan jag ju ändå göra :) Rodd sitter man ju still så det tror jag skulle funka bra. Det ska jag köra nästa gång på gymmet. I helgen kanske. I veckan har jag vattengympa och gravidyoga inbokat. Ser fram emot båda passen. Det är så kul att träffa andra gravida när man tränar.
  • Bäbiiiis
    Löpartjejen1 skrev 2014-05-19 09:08:12 följande:
    Jag måste säga att jag känt mig nästan äckligt hurtig nu i några veckor, väntar bara på när "kraschen" ska komma och jag inte orkar med något mera... Hoppeligen inte inom den närmaste framtiden! Gravidyoga är det bästa, hur skönt som helst efteråt! :)

Håller med om att gravidyogan är superskön
  • Larv
    Bäbiiiis skrev 2014-05-19 10:07:36 följande:
    Crosstrainer har jag inte testat men tänker att den inte är så bra eftersom det blir som att man "vickar på höfterna" på samma sätt som när man går. Då snedbelastas bäckenet vilket inte är bra. Men testa kan jag ju ändå göra :) Rodd sitter man ju still så det tror jag skulle funka bra. Det ska jag köra nästa gång på gymmet. I helgen kanske. I veckan har jag vattengympa och gravidyoga inbokat. Ser fram emot båda passen. Det är så kul att träffa andra gravida när man tränar.

Ja det finns säkert olika varianter, men på mitt gym så blir det inte höftvickningar (hihi) av crosstrainermaskinerna som finns där! Hoppas det eller rodd passar dig!

Jag önskar också att det skulle finnas fler gravida där jag tränar, men har inte sett en enda!

Vattengympa lät riktigt skönt!!! Måste kolla upp om vår simhall har det. Tack för idén
  • Bäbiiiis
    Larv skrev 2014-05-19 17:37:00 följande:
    Ja det finns säkert olika varianter, men på mitt gym så blir det inte höftvickningar (hihi) av crosstrainermaskinerna som finns där! Hoppas det eller rodd passar dig! Jag önskar också att det skulle finnas fler gravida där jag tränar, men har inte sett en enda! Vattengympa lät riktigt skönt!!! Måste kolla upp om vår simhall har det. Tack för idén

På gymmet har jag inte heller sett någon mer som är gravid men både yogan och vattengympan är specialanpassade för gravida :)
  • Fefferoni

Jag har försökt komma iväg till gymmet under 4 dagar nu men det GÅR inte. Har ont i ljumskarna, är jättetrött och mår illa så det är väl bara att vänta på att det går över (är i v 7 nu). Känns på något vis olämpligt att köra som vanligt när kroppen inte mår bra.

Är det någon av er som kör med pulsklocka? Jag fick tips om att  lågintensiv träning  är bäst under graviditeten så lånade en pulsklocka för att verkligen ha koll på pulsen. 

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?