• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • 2lovebird

Hej! Gravid i v.9 och intalar mig att foglossningarna håller sig borta med träning som känns bra. Tredje graviditeten och gick med kryckor från .9 sist pga fogarna!

• längtarefterbarn
    2lovebird skrev 2014-05-11 01:13:25 följande:
    Hej! Gravid i v.9 och intalar mig att foglossningarna håller sig borta med träning som känns bra. Tredje graviditeten och gick med kryckor från .9 sist pga fogarna!

gick du med kryckor från v 9?!!!

jag är i v 6 nu och känner av fogarna. Hoppas på att det är nåt tillfälligt nu i början som ger sig snart...

• Löpartjejen1

Hej! Jag är också rätt i början av min graviditet och eftersom det är min första är jag väldigt osäker på vad som är okej att göra och vad som är farligt, man vill ju inte att något otäckt händer. Hittills har jag promenerat och simmat en del, har ni några goda tips på vad annat man kunde pröva på? Var inte speciellt aktiv innan graviditeten så är lite rädd att pressa för hårt...

• drjosefine

Är i v27 och försöker träna ungefär som vanligt, Går på spinning, step up och gym. Undviker dock för mkt snedbelastning (typ utfall med hopp) och tunga vikter för att inte öka buktrycket för mkt. Att ligga på rygg funkar inte alls för blir yr direkt så byter ut situpsövningarna på passen till sidoplanka vilket funkar utmärkt. På gymmet kör jag mycket rygg, både övre och nedre, knäböj med lättare vikter och crosstrainer. Har låtit bli att gå upp i maxpuls på spinningen bara av den anledningen att det känns obehagligt att göra det, men 85% av max har inte varit några problem.
    Tidigare har jag gått mycket på bodycombat och bodyattack men höga sparkar funkar inte längre, haft problem med bäckenet och särskilt svanskotan och märker att jag får mer ont av de passen.

Generellt kan man väl säga att alla graviditeter ser olika ut och det viktiga är att träna efter isn egen förmåga. Jag tärnade 5ggr/v innan jag blev gravid och tränar väl 3-4ggr/v nu. Har man inte tränat alls innan funkar ju inte det utan då kanske man ska hålla sig till raska promenader och lättare styrkeövningar med egen kroppsvikt.

jag gick inkaleden i v19 och det gick finfint!

• Fefferoni

Vilken bra tråd! Jag har redan börjat fundera på vad jag måste tänka på men får se vad mvc säger också, ska ringa idag. Är i v 5 och första barnet. Tränar nästan varje dag och varierar mellan en hel del olika typer av träning av olika intensitet. Det här blir spännande Tungan ute

• 2lovebird
    längtarefterbarn skrev 2014-05-12 08:11:05 följande:
    gick du med kryckor från v 9?!!! jag är i v 6 nu och känner av fogarna. Hoppas på att det är nåt tillfälligt nu i början som ger sig snart...

Ja, det var inte en rolig graviditet! Blev gravid ganska tätt inpå efter första och hann inte träna eller bygga upp bäckenet där emellan! Nu har jag haft bäckenet i fokus under 2 år och hoppas någonstans att det ska ha gjort lite iallafall :) v.10 nu och endast känningar på kvällarna efter en proppad dag! :) hoppas det bara är hormonerna såhär i början för dig och att det blir bättre :)
  • Eleonor86

Jag är på 38+4 och jag tränar fortfarande! Visst har jag fått modifiera min träning lite men det har gått förvånansvärt bra hela vägen! Det går bara man vill! :) 

• Mia 80
    Eleonor86 skrev 2014-05-15 10:47:35 följande:
    Jag är på 38+4 och jag tränar fortfarande! Visst har jag fått modifiera min träning lite men det har gått förvånansvärt bra hela vägen! Det går bara man vill! :) 
    Jag är riktigt imponerad av dig!
    Själv har jag inte tränat på ett par veckor (v32 nu), jag tycker det har blivit så tråkigt att träna nu när man blir så begränsad av magen och flåset.
    Har dock börjat med gravidyoga men det kan man ju nästan inte kalla träning, mer en mental uppladdning :)
  • Eleonor86
    Mia 80 skrev 2014-05-15 10:55:48 följande:
    Jag är riktigt imponerad av dig!
    Själv har jag inte tränat på ett par veckor (v32 nu), jag tycker det har blivit så tråkigt att träna nu när man blir så begränsad av magen och flåset.
    Har dock börjat med gravidyoga men det kan man ju nästan inte kalla träning, mer en mental uppladdning :)
    Den mentala biten är ju nästan viktigast av allt i slutet! Jag har intalat mig att förlossningen kommer bli mycket enklare om jag är i form tills dess.. Så jag har kört på så gott jag kunnat! :) 
  • Bäbiiiis

Hej! Jag hänger gärna på här. Jag är i v 18 (bf 17 okt). I v 10 började jag få foglossningabesvär och det håller i sig än. När det började, eller lite innan slutade jag träna helt för jag var sjukt trött och ville inte förvärra foglossningen. Min enda träning då var att jag går till o från jobbet (2*30 min). Fast funderar på att sluta med det och köpa mig en cykel istället. Promenad är inte så bra för fogarna, cykling är bättre.

Nu förra veckan och denna har jag börjat komma igång igen efter lite uppmuntran av min man och av sjukgymnast.

Har kört spinning vilket funkar sådär. Får ganska ont i rumpan och bäckenet av det trots att jag bara kör sittande cykling. Stående ska ju inte vara så bra tydligen men sadlarna är ju så smala o hårda trots att jag har sadelskydd så det är väl därför jag får ont kanske.

Idag ska jag testa gravidyoga/pilates och på tisdag har jag bokat in mig på vattengympa.

Kul att vi kan dela med oss av tips och peppa varandra här :)

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?