• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Hulda01

Hej tjejer :)

Jag testade positivt i förra veckan och tror att jag är i vecka 7 nu. Är van vid att träna mycket och vara väldigt aktiv med löpning och styrketräning. Har som mål at upprätthålla den formen jag har nu, men har det redan svårt med både motivation och genomförande pga illamående och trötthet. Känner att jag inte alls kan ta i som vanligt. Några tips?

• såffan
    Hulda01 skrev 2014-03-24 15:39:34 följande:
    Hej tjejer :)

Jag testade positivt i förra veckan och tror att jag är i vecka 7 nu. Är van vid att träna mycket och vara väldigt aktiv med löpning och styrketräning. Har som mål at upprätthålla den formen jag har nu, men har det redan svårt med både motivation och genomförande pga illamående och trötthet. Känner att jag inte alls kan ta i som vanligt. Några tips?
    vad roligt att några nappade :)

Jag känner precis så där, sen är man ju så itutad att allt ska vara farligt när man är gravid, att man inte får ta i på något sätt så jag blir nervös även fast de bara ska vara bra att röra på sig.

Jag tänker att det kanske inte behövs så mycket för att underhålla de muskler man redan har? Man får nog tänkta att man gör även det lilla räknas.

Maten är ju också så svår, med första barnet hade jag en period när det enda jag kunde äta var billys pan-pizzor :/
  • Hulda01
    såffan skrev 2014-03-26 05:34:31 följande:
    vad roligt att några nappade :)

Jag känner precis så där, sen är man ju så itutad att allt ska vara farligt när man är gravid, att man inte får ta i på något sätt så jag blir nervös även fast de bara ska vara bra att röra på sig.

Jag tänker att det kanske inte behövs så mycket för att underhålla de muskler man redan har? Man får nog tänkta att man gör även det lilla räknas.

Maten är ju också så svår, med första barnet hade jag en period när det enda jag kunde äta var billys pan-pizzor :/

Ja, tänker som dig att det viktigaste är att hålla igång, så att det inte blir så svårt att komma tillbaka igen efter förlossningen. Vad gäller maten så går det väldigt upp och ner. Vissa dagar är jag väldigt sugen på något speciellt, för att dagen efter få kväljningar när jag tänker på samma maträtt.
  • Ljuvalivet

Hoppar också in här!

Är i v 17.

Har tränat ganska hårt i ca 5 år. Styrka, promenader och lite annan kondition.

Födde barn för 2 år sedan cl kom i form snabbt efter.

Denna graviditet har jag hittills dragit ner mina 4-6 pass i veckan till ca 2-4 pass i veckan.

Ska ha som mål nu när man man bättre att försöka träna minst 3 dagar i veckan i alla fall.

Först 12 veckorna mådde jag illa och allt som stavades nyttigt gjorde illamåendet ännu värre.

Så vart ganska mycket kolhydrater i form av bröd, pasta och som någon annan skrev pan pizza!

• Hill01

Hej
    Jag är i vecka 10 med första barnet. Jag har senaste åren tävlat på elitnivå i styrkelyft och och litar inte riktigt på det mina bm säger om att det bara är att träna på som vanligt ;). I början var jag totalt dränerad på energi och var illamående så då blev det inte alls mycket träning men sedan 2 veckor tillbaks har energin kommit tillbaks. Jag kör fortsatt styrketräning men lagt om träningen en del, fokuserar mer på lättare vikter och fler reps och lyssnar mer på vad kroppen än vad jag gjorde tidigare. Dessutom kör jag inte skiten ur mig efter att jag läste en artikel om att intensiv/tung träning första trimestern kan öka risken för missfall. Detta satte sina spår hos mig efter ett MA i november och då körde jag på som vanligt. Är egentligen helt säker på att det inte spelade in, men denna gång tar jag det säkra före det osäkra.

• MadeleineH

Ta kontakt med en PT om ni är osäkra på träningen är mitt tips!

Jag skolkade från gympan hela skoltiden och haft noll koll på träning. Men jag började träna för exakt ett år sedan. Nu håller jag fortfarande igång, efter förmåga, med min PT. Går in i vecka 36 imorgon och har haft stora problem med foglossning och sammandragningar.

• E2012smamma

Ingen träning hittils denna vecka

Kände mig sjuk i början av veckan och nu känns det äntligen bättre.

Tänkte gå på lördag när man är ledig och inte kan skylla på något :)

- crosstrainer 30 min

- marklyft

- knäböj

- rodd

Börjar lugnt och ser hur det känns ! Tänkte mjukstarta. Har ett bukväggsbråck som är värre nu när magen efter som jag är lite oroad över m träningen men det ska nog gå bra hoppas jag.

Vill verkligen hålla igång träningen, har ingen lust att gå upp lika mkt som sist samt aå vill jag verkligen inte förlora alla muskler.

Hur går det för er andra?

• såffan
    E2012smamma skrev 2014-03-27 22:05:09 följande:
    Ingen träning hittils denna vecka
    Kände mig sjuk i början av veckan och nu känns det äntligen bättre.
    Tänkte gå på lördag när man är ledig och inte kan skylla på något :)

- crosstrainer 30 min
    - marklyft
    - knäböj
    - rodd

Börjar lugnt och ser hur det känns ! Tänkte mjukstarta. Har ett bukväggsbråck som är värre nu när magen efter som jag är lite oroad över m träningen men det ska nog gå bra hoppas jag.

Vill verkligen hålla igång träningen, har ingen lust att gå upp lika mkt som sist samt aå vill jag verkligen inte förlora alla muskler.

Hur går det för er andra?
    Jag har nästan bara kört på promenader hela veckan, har varit så fruktansvärt trött och så är jag rätt förkyld för tillfället. Har som vana att promenera på min halvtimmes rast på jobbet och där är jag hård med att inte fuska. Hemma känns det lite svårt att gå ut och ta en promenad själv utan barn, när man springer kan man ju inte ha med sig barnen men när jag bara går får jag dåligt samvete av någon anledning.

Idag har jag iaf varit duktig och tränat armar.

hoppas på att få lite mer energi snart, för nu orkar jag inget känns det som.

Jag funderar på hur det är med hopprep, är det en dålig ide redan så här tidigt? (v.8)
  • Mia 80

Hej hej,

Är gärna med här. Jag är nu i v26 och tränar crossfit. Motiviationen börjar tryta för mig, man känner att man inte kan ta i lika mkt längre och då är det ju bara såå tråkigt att träna, jag blir ju knappt svettig längre.
    Första trimetern kan man ju träna som vanligt med hopp och sånt, jag kunde inte göra burpees pga blodtrycksfall men vanliga hopp gick bra. Men flåset blir ju så mkt sämre nästan på en gång, iaf för mig. Slutade hoppa när jag läckte urin en gång, runt v22 kanske.
    Mage ska man kunna träna åtminstone hela första trimetern, efter det kan man forstätta att göra hängande magövningar, alltså man hänger i en stång och drar upp knäna.

Alla är vi olika så det är bara o lyssna på kroppen och modifiera när det inte känns bra längre. :)

• E2012smamma

Träningsverk idag! SKÖNT , för det var alldeles för länge sen.

Ska försöka komma iväg idag med får imorgon är det fotboll då är jag ensam m 2-åringen hela eftermiddagen och kvällen.

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?