• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Ljuvalivet
    Kaye skrev 2014-04-04 22:33:43 följande:

Har varit otroligt slö de senaste veckorna nu. Från 4-5 pass i veckan till max 2, någon vecka tränade jag inte alls. Är så trött jämt, hoppas det vänder snart. :(

Vilken vecka är du i?

Fram till v 13 orkade inte jag heller många pass pga trötthet och illamående.

Nu är jag snart i vecka 19 och tränar som aldrig för.

Springer och gymmar.

Barnvagnspromenader.

Dock är man ju begränsad och det gör ju lite att man känner sig som en fånge i sin egen kropp :/
  • Kaye
    Ljuvalivet skrev 2014-04-05 08:30:23 följande:
    Vilken vecka är du i?

Fram till v 13 orkade inte jag heller många pass pga trötthet och illamående.

Nu är jag snart i vecka 19 och tränar som aldrig för.

Springer och gymmar.

Barnvagnspromenader.

Dock är man ju begränsad och det gör ju lite att man känner sig som en fånge i sin egen kropp :/

Går in i vecka 10. Så det kanske släpper om ett par-tre veckor:)
  • Ljuvalivet
    Kaye skrev 2014-04-05 10:27:07 följande:

Går in i vecka 10. Så det kanske släpper om ett par-tre veckor:)
    Förhoppningsvis :) för dom första brukar det släppa då ????
  • LindGson

Hej, 
    Vilken toppentråd! Jag hoppar gärna med här. (är i v.15-5)
    Själv är jag van att träna men har varit så sjukt trött så jag har inte orkat.
    Men för lite mer än en vecka sen vände det och denna veckan har jag kunnat köra 4pass.
    Fast nu ligger jag med foten i högläge och kan inte rör mig.
    Tränade igår och gjorde upphopp och i nästa intervall skulle vi göra höga knän och då bara svartnade det och jag landade med all vikt på högerfoten och klev snett och ramlade. Blev skiträdd! Efter en fredagkväll på akuten och röntgen kom de fram till att det var en muskelär skada, så jag hade inte brutit den.
    Ja det jag kan säga är att jag tycker det har varit svårt att veta sina begränsningar nu när man är gravid. Jag har alltid varit en person som kör fullt ut när jag tränar och det går ju inte lägre. Får nog hålla mig till jogging, promenadrundor och styrka. Ingen mer Tabata. Har någon några bra träningstips???
    Trevlig helg!

• Guapa

Jag hoppar också med här :)

Jag tränade mycket innan graviditeten, mest kampsport, och tanken var att jag skulle hålla mig fysiskt aktiv under hela graviditeten. Men allt blir inte som man har planerat det. Fram till v 15 mådde jag väldigt illa och fick dessutom en rejäl influensa. Mellan v 15-20 kunde jag träna hyfsat men sen efter v 20 slutade jag plötsligt att kunna andas (+ ytterligare en förkylning). Svimmade två ggr och läkaren sa att det berodde på järnbrist. 

Har tränat väldigt sporadiskt, mest ren styrka som inte kräver någon kondition pga min jobbiga andning. Har gått hos PT ett par ggr för att hitta lämpliga övningar.

Nu är jag i v 31 och för ett par veckor sen började jag plötsligt må superbra! (Dock inte pga av bättre järnvärden, slutade med tabletterna redan i v 25 pga risig mage och värdena är låga men stabila ) Så nu har jag några veckor på mig att träna upp mig och bli stark inför förlossningen :)

* Jag har anmält mig till stegtävling på jobbet, har fått en stegräknare och ska gå minst 10 000 steg om dagen. Inga problem när det är så här fint väder ute :) Gick 12 000 steg i rask takt igår utan andningsproblem! Weeee!
    * Kör vattengympa en gång i veckan (dock jobbigt med andningen där, så jag drar ner på tempot fokuserar på styrkedelarna)
    * Gymträning. Mestadels dragövningar för ryggen och arm/axelövningar med hantlar sittandes på pilatesboll. Benböj med pilatesboll i ryggen, bänkpress på lutande bänk och rumplyft med knip osv

Just nu känns det jättebra och jag hoppas att jag kan hålla mig frisk och aktiv hela vägen i mål. Sen börjar en låååång rehabperiod ;)

• Guapa
    LindGson skrev 2014-04-05 13:14:33 följande:
    Hej, 
    Vilken toppentråd! Jag hoppar gärna med här. (är i v.15-5)
    Själv är jag van att träna men har varit så sjukt trött så jag har inte orkat.
    Men för lite mer än en vecka sen vände det och denna veckan har jag kunnat köra 4pass.
    Fast nu ligger jag med foten i högläge och kan inte rör mig.
    Tränade igår och gjorde upphopp och i nästa intervall skulle vi göra höga knän och då bara svartnade det och jag landade med all vikt på högerfoten och klev snett och ramlade. Blev skiträdd! Efter en fredagkväll på akuten och röntgen kom de fram till att det var en muskelär skada, så jag hade inte brutit den.
    Ja det jag kan säga är att jag tycker det har varit svårt att veta sina begränsningar nu när man är gravid. Jag har alltid varit en person som kör fullt ut när jag tränar och det går ju inte lägre. Får nog hålla mig till jogging, promenadrundor och styrka. Ingen mer Tabata. Har någon några bra träningstips???
    Trevlig helg!

Jag vet precis hur du känner det! Jag är van att träna riktigt hårt och det är frustrerande när man inte längre kan (eller får) köra fullt ut. Men var rädd om din kropp! Mitt tips är: håll bägge fötterna på jorden redan nu. Inga hopp och skutt. Kroppen ändras så fort att man ibland inte hänger med. Jag har själv svimmat pga plötsligt sjunkande blodvärden då blodet drastiskt ökade i kroppen redan i v 20. Du kan fortfarande köra rätt tungt på styrkemomenten men stå stabilt så du inte skadar dig :) Kör bara kontrollerade övningar. Löpning under vattnet med vikter kanske är ett alternativ till intervallträningen när ditt skelett blir mer "sladdrigt"? Sjukt jobbigt men inte alls samma hårda stötar och påfrestning för kroppen. 
  • E2012smamma

Ush känner mig så dålig . E så jävla trött så hälften vore nog .. Orkar inte träna :(

• såffan
    E2012smamma skrev 2014-04-10 18:35:22 följande:
    Ush känner mig så dålig . E så jävla trött så hälften vore nog .. Orkar inte träna :(
    samma här, börjar oroa mig över att jag ska tappa alla muskler jag har på kroppen och gå upp 40 kg under graviditeten :S Mår mycket illa och det enda jag vill äta är sånt som är fett och salt, allt annat känns bara äckligt. Dessutom har jag åkt på ytligare en rejäl förkylning vilket gör att jag mest bara tycker allt är jobbigt och att det är så fruktansvärt synd om mig :P

Imorgon är det iaf första bm-besöket för mig, är nu i vecka 10 :) En promenad till brevlådan ska det iaf bli nu, 200 meter och antagligen dagens största ansträngning S 
  • E2012smamma
    såffan skrev 2014-04-10 20:17:42 följande:
    samma här, börjar oroa mig över att jag ska tappa alla muskler jag har på kroppen och gå upp 40 kg under graviditeten :S Mår mycket illa och det enda jag vill äta är sånt som är fett och salt, allt annat känns bara äckligt. Dessutom har jag åkt på ytligare en rejäl förkylning vilket gör att jag mest bara tycker allt är jobbigt och att det är så fruktansvärt synd om mig :P

Imorgon är det iaf första bm-besöket för mig, är nu i vecka 10 :) En promenad till brevlådan ska det iaf bli nu, 200 meter och antagligen dagens största ansträngning S 
    Ja samma här :( gick upp ca 25 m förra ( v 34 va det 20 sen slutade jag väga mig)

Nu hade jag äntligen gått ner 8 extrakilo men dom la man ju på sig jävligt snabbt!

Är orolig gör vad vågen visar nästa gång jag ska dit , har som tur är ingen våg hemma. Haha.

Men vi får fixa en ny tråd sen efter vi fött

" vi som vill komma i form efter förlossningen"
  • såffan
    E2012smamma skrev 2014-04-10 20:21:38 följande:
    Ja samma här :( gick upp ca 25 m förra ( v 34 va det 20 sen slutade jag väga mig)
    Nu hade jag äntligen gått ner 8 extrakilo men dom la man ju på sig jävligt snabbt!
    Är orolig gör vad vågen visar nästa gång jag ska dit , har som tur är ingen våg hemma. Haha.

Men vi får fixa en ny tråd sen efter vi fött
    " vi som vill komma i form efter förlossningen"
    ja verkligen, under mina andra graviditeter gick jag bara upp 9 kilo båda gångerna vet att jag gick upp mycket i början då med men den här gången har jag inte vågat ställa mig på en våg överhuvud taget jag är livrädd för vad den ska visa. Det är nästan så jag hoppas på att jag ska må tillräckligt illa för att inte kunna äta alls eller börja kräkas för att hålla vikten nere, vilket ju inte känns som helt friska tankar...
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?