• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • glader

Wow, imponerande att du kan köra så bra i vecka 31!! Tungan ute

Jag är i vecka 25 och har kör fortfarande 5-6 pass i veckan men det är betydligt lugnare - powerwalks, crosstrainer, styrketräning (där kör jag dock på rätt hårt fortfarande!) och gravidyoga. Börjar få lite tungt med andningen eftersom hon trycker på lungorna men skam den som ger sig

• Funderar05

Jag körde ett styrketräningspass med min gymstick idag (någon som känner till detta träningsredskap? Är träning med gummiband där man kan få motstånd på upp till 25 kg och träna hela kroppen). Körde även ett styrketräningspass på gymmet i måndags och utöver det tre yogapass under veckan, går in i v 37 imorgon. Inte långt kvar nu!! Trodde faktiskt inte att man skulle orka vara så aktiv såhär långt in i graviditeten :)

Ser att det finns en hel del duktiga gravida träningsfreaks i denna tråden, kul tycker jag ;)

• Ljuvalivet

Efter 5 dagars förkylning halsont och hosta hoppas jag på att bli lite bättre snart så jag kan få gå tillbaka till gymmet.

Förra veckan körde jag 4 pass på gymmet samt 5st en timmes promenader med hunden. Utöver det jaga liten vilde på 2,5 år samt hushållsnäratjänster :)

Känner mig fortfarande pigg och stark i kroppen, inga krämpor, förutom denna tråkiga förkylning som gör att jag får ta ett break nu tills jag känner mig bättre.

V 35+4 idag ????????

• Jullan

Hej! Är det någon här som gått på gravidyoga på sats eller som hört något om deras gravidyoga? Är i vecka 29 och tänkte påbörja en kurs i gravidyoga nu men är osäker på om sats gravidyoga lever upp till mina krav. Vore intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av den.

• Krusmatta
    Unexpected skrev 2014-07-28 23:05:39 följande:

Jag försöker ju precis som ni andra hålla mig i form under graviditeten (Kör styrketräning, powerwalks). Jag simmar ganska ofta och när vädret tillåter till och med varje dag.. Fast det är just det, nu när jag simmar så får jag kramp över hela magen, ungefär 10 min efter jag börjat simma. Jag kan inte ta ett enda simtag till efter det utan måste ställa mig upp och gå upp och ta det lugnt. Tur att jag alltid simmar där jag bottnar..

Simningen är ju inte min hårdaste träning utan tvärtom den mjukaste och jag undrar ju vad det är som är fel. Det känns inte som ligamenten när man vänder sig lite för hastigt så brukar de ju kännas, fast de känns ju sällan i hela magen. Jag är osäker på om det är sammandragning, ja magen blir hård.. 

Någon som haft liknande? Jag har faktiskt simmat idag med men bara några simtag och då kändes inget alls. Jag blir lite osäker på om det ens är bra för mig när magen reagerar så kraftigt. Jag är snart i mitten på graviditeten.

Det låter som det är sammandragningar du får, jag får också det mer av simning än av annan träning.
  • Kaye

Var på gymmet häromdagen för första gången på flera veckor. Så skönt! Körde lite lätt kondition och ben/rumpa.

Körde några av de övningarna jag fick tips om här i tråden och jag kunde knappt gå dagen efter haha! Fick till det rätt på benpressen trots stor mage ivägen, så den släpper jag aldrig igen ;)

• Lolanthe
    Jullan skrev 2014-08-02 10:28:19 följande:

Hej! Är det någon här som gått på gravidyoga på sats eller som hört något om deras gravidyoga? Är i vecka 29 och tänkte påbörja en kurs i gravidyoga nu men är osäker på om sats gravidyoga lever upp till mina krav. Vore intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av den.

Jag vet tyvärr inte, jag går på sats men kör mest "vanliga" pass eller vad man ska säga. Visste inte att de hade gravidyoga, på vilket center är det? Tränar du yoga annars? Är det kul?
  • glader
    Jullan skrev 2014-08-02 10:28:19 följande:

Har du någon erfarenhet från yoag tidigare Jullan? För i så fall finns jättemycket på youtube har jag märkt...
    Jag kör den här som jag tycker är bra men det finns mycket mer om man söker på gravidyoga:

• Lolanthe

Hur går det för er andra? För mig går det bra, kör mina pass på sats, nu mest crosstraining, samt springer/kör styrka i gymmet.

Idag körde jag dock spinning och det gillade inte svanskotan, så det får jag nog byta ut.

En fråga: hur hårt tränar ni andra och vilken vecka är ni i? Dels antal pass men också hur intensivt varje pass är? Jag kör på ca 3-4 pass i veckan med stundtals hög intensitet, men är aldrig superflåsig mer än kortare perioder. Tänker att man ska kunna komma ner i "pratpuls" snabbt.

Känner dock att träningen fortfarande gör massa nytta, känner mig stark och frisk typ :) är i V 16.

• Fongsan
    Lolanthe skrev 2014-08-06 20:48:42 följande:

Hur går det för er andra? För mig går det bra, kör mina pass på sats, nu mest crosstraining, samt springer/kör styrka i gymmet.

Idag körde jag dock spinning och det gillade inte svanskotan, så det får jag nog byta ut.

En fråga: hur hårt tränar ni andra och vilken vecka är ni i? Dels antal pass men också hur intensivt varje pass är? Jag kör på ca 3-4 pass i veckan med stundtals hög intensitet, men är aldrig superflåsig mer än kortare perioder. Tänker att man ska kunna komma ner i "pratpuls" snabbt.

Känner dock att träningen fortfarande gör massa nytta, känner mig stark och frisk typ :) är i V 16.

Jag älskade att köra Grit strength på SATS tidigare, men nu brukar jag känna en smått obehaglig känsla i maggropen när min puls går upp så mkt så jag har trappat ner till att köra bodypump istället, tre ggr i veckan. Vill gärna börja yoga också. Är i 17+5.
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?