• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • glader

Gick in i vecka 23 idag och nu börjar jag tyvärr!!! tvingas begränsa min träning SkrikandesGråter
    Knäböj och utfall börjar göra väldigt ont och magen vill inte heller vara med om att tränas längre, får ordentlig värk, typ mensvärk av det...
    Idag blev det 40 min kondition, varierade mellan crosstrainer, jogg och cykel så än är inte tanten uträknad!! Skrattande

• glader

Har förresten gått upp 7 kilo hittills, lägger å mig ca 1,5 kilo per vecka nu trots träning nästan varje dag! Skäms

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-09 21:23:58 följande:
    Vilka vecka är du i? Har du tränar mycket innan graviditet ?

Jag är riktigt lycklig över att jag kan röra på mig så pass mycket som jag gör. Endast platt och hårt underlag(bänkpress) som kan vara besvärlig för höfterna.

Jag har en 10-åring hemma så det är lite enklare för mig att komma iväg och träna.

Hoppas foglossningen ger med sig !! Ha förstått att det kan vara riktigt besvärligt :(

Jag är i vecka 31. Har alltid hållit igång med promenader eftersom vi har hund och började träna på gym ungefär fyra månader innan jag blev gravid.

• Krusmatta
    Zolie skrev 2014-07-10 07:21:54 följande:

Förförra veckan tog jag å lillen en rask morgonpw på en timme.. Men du fan va ont jag fick :O jag blev både arg å skärrad.. Tränar ju styrka fem pass i veckan på gymmet.. Men tydligen ville inte min kropp ta raska promenader med barnvagn :/ känns trist! Ibland passar det ju inte att åka till gymmet den tiden de har barnpassning.. Då kunde man ju promenera tänkte jag.. Men ICKE sa kroppen ;P jag som inte har några besvär alls egentligen (vecka 24) tyckte de va konstigt! Oh well.. Så långe jag kan gymma får jag väl vata nöjd ;)

Funderar på att köpa en cykel.. Å en sån där barnstol.. Va tror ni om de? Ni som har barn innan, är det läskigt? ;) tänk om man ramlar :O Haha! Va inte igår man cyklade inte ;)

Var fick du ont någonstans? Tänkte om det är foglossning så är cykling något man ska vara försiktig med.
  • Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-15 12:55:25 följande:

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i? Hade som mål att Max gå upp till 75kilo. (Väger 62kg i vanliga fall)

Nu är jag i v.28 och väger redan 73 kg :(

Så det där målet kan jag bara drömma om, tänk om jag inte hade tränat så mycket som jag gör, då hade det sett ännu värre ut. :D

Träningarna fungerar bra fortfarande, bara smärta i knäet (trasiga knän sen förr) och det blir ju värre med knäbesvär ju tyngre jag blir :/

Annars är jag himla stark och rörlig i kroppen än, vilket är fantastiskt :)

Bodypump ikväll, vad ska ni träna ?! ;)

Jag är i vecka 31 och har gått upp 6,5 kg. Förra graviditeten drog kilona iväg sista månaden (slutade på + 18 kg), får väl se hur det blir den här gången. Hoppas jag kan klara mig bättre då jag kunnat hålla igång mer den här gången, måste bara få till det med gymmet nu sista veckorna.

7 veckor kvar till fullgången bebis!

• Pernilla0414
    Krusmatta skrev 2014-07-15 17:16:35 följande:

Jag är i vecka 31 och har gått upp 6,5 kg. Förra graviditeten drog kilona iväg sista månaden (slutade på + 18 kg), får väl se hur det blir den här gången. Hoppas jag kan klara mig bättre då jag kunnat hålla igång mer den här gången, måste bara få till det med gymmet nu sista veckorna.

7 veckor kvar till fullgången bebis!

Det var inte många kilon :)

Min förra graviditet la jag på mig 34 kilo (havandeskapsförgiftning) +dålig kost o motion.

Så jag är riktigt nojig denna graviditet över vikten. Vill inte gå upp alldeles för mycket.

Men tränar bra och äter bra men ändå ökar kilona relativt fort :/

Heja dig de sista veckorna nu, du ha ju ett antal kilo till en "godkänd" viktuppgång ;)
  • Kaye

Jag är i v23 och har gått upp ca 6kg (vägde 57 innan).

Har slarvat med träningen igen. Den här gången är det faktiskt ren och skär lathet, det erkänner jag :P Har hållt igång med någorlunda promenader, bättre än inget. Men nu har jag semester så ska försöka ta tag i allt och komma iväg till gymmet oftare :)

• Krusmatta
    Pernilla0414 skrev 2014-07-15 19:37:20 följande:
    Det var inte många kilon :)

Min förra graviditet la jag på mig 34 kilo (havandeskapsförgiftning) +dålig kost o motion.

Så jag är riktigt nojig denna graviditet över vikten. Vill inte gå upp alldeles för mycket.

Men tränar bra och äter bra men ändå ökar kilona relativt fort :/

Heja dig de sista veckorna nu, du ha ju ett antal kilo till en "godkänd" viktuppgång ;)

Jag fick lite "hjälp" den här graviditeten av att jag mådde fruktansvärt illa i början och det höll i sig litegrann fram till runt vecka 17-18. Men med tanke på att jag nu inte kan gå så mycket finns ju risken att kilona börjar dra iväg. Jag hade svårt att bli av med kilona efter förlossningen, så därför hoppas jag kunna hålla mig ifrån många onödiga kilon den här gången.

Hur gick det för dig att gå ner i vikt efter förlossningen förra gången?

Kan ju hoppas att de kilo du lägger på dig nu försvinner relativt snabbt efteråt om du fortsätter hålla igång och äta bra.

• Pernilla0414
    Krusmatta skrev 2014-07-16 12:21:45 följande:

Jag fick lite "hjälp" den här graviditeten av att jag mådde fruktansvärt illa i början och det höll i sig litegrann fram till runt vecka 17-18. Men med tanke på att jag nu inte kan gå så mycket finns ju risken att kilona börjar dra iväg. Jag hade svårt att bli av med kilona efter förlossningen, så därför hoppas jag kunna hålla mig ifrån många onödiga kilon den här gången.

Hur gick det för dig att gå ner i vikt efter förlossningen förra gången?

Kan ju hoppas att de kilo du lägger på dig nu försvinner relativt snabbt efteråt om du fortsätter hålla igång och äta bra.

8 kilo "försvann av sig självt" resten fick jag kämpa hårt med, amningen fungerade inte så varje gram fick jag träna bort. Så mycket blod, svett och tårar så var jag "normal" efter cirka 1 år.

Så ja jag hoppas att jag får nytta av all träning under graviditet till efter förlossningen, att återhämtningen och vikten ska bli bra snabbare :)

Inte kul med massa "mammakilo" som envisas med att hänga kvar :/
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?