• såffan

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Den här graviditet har jag bestämt mig för att försöka hålla igång träningen så gått det går. Det skulle vara roligt att få höra hur andra gravida tränar och kunna utbyta tips och peppa varandra. Så finns det några gravida därute som också försöker hålla formen?

• Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?
  • Pernilla0414
    Lolanthe skrev 2014-07-10 08:44:43 följande:

Hej allihopa! Jag har en fråga. Ni som tränar bodypump: gör ni något annorlunda nu, med vikter eller undviker någon övning?

Jag hör så mkt olika riktlinjer att jag blir galen! "Kör bara det känns bra" kontra "sluta helt med pump" alt "kör absolut inga övningar över huvudet".

Hur gör ni, vilken vecka är ni i och har ni känt av tex foglossning?

Jag är själv instruktör (dock inte i pump) men tycker att man kommer långt med sunt förnuft och lyssna på kroppen. Jag ha kört alla övningar på pump till cirka v.24 då jag la ner magträningen.

Bröst, biceps, triceps, axlar ha jag mina vanliga vikter men rygg och ben-låtarna kör jag 80%av min vanliga vikt.

Så jag kör på teorin; kör så det ryker så länge kroppen säger ja :)
  • Pernilla0414
    Sezzie skrev 2014-07-10 09:01:03 följande:

Hej hej! Får jag hoppa in här?

Är nu i vecka 9 & har tränat mycket innan graviditeten; styrka, spinning, cross, zumba, sh'bam & grit bland annat.

Just senaste veckorna har det inte gått så bra dock, för jag är så himla illamående hela tiden Rynkar på näsan har kunnat zumba lite hemma & var & simma igår i alla fall. Klarade ni av att gymma första veckorna?

En annan fråga- ni som går på pass & har kommit in lite längre i graviditeten så magen syns- har instruktörerna sagt något? Eller får ni träna på i alla fall? Har hört att de kan neka? Men kanske har fel?

Tack på förhand & lycka till!

Då jag inte mådde illa alls de första veckorna så kunde jag köra på, dock fick jag ha uppehåll några veckor 6-9 pga små blödningar. Men därefter har jag hållit igång i ganska bra tempo på gymmet 3-5pass i veckan, är nu i v.27

Jag är själv instruktör och skulle aldrig påpeka någon kvinnas graviditet, det är eget ansvar. Men kanske instruera lite mera lätta alternativ när det bli för fysiskt under passet (hopp och studs) !!

träning är bra, graviditet är ju ingen sjukdom :) träna på om din kropp mår bra :)
  • Sezzie
    Pernilla0414 skrev 2014-07-10 11:05:12 följande:
    Då jag inte mådde illa alls de första veckorna så kunde jag köra på, dock fick jag ha uppehåll några veckor 6-9 pga små blödningar. Men därefter har jag hållit igång i ganska bra tempo på gymmet 3-5pass i veckan, är nu i v.27

Jag är själv instruktör och skulle aldrig påpeka någon kvinnas graviditet, det är eget ansvar. Men kanske instruera lite mera lätta alternativ när det bli för fysiskt under passet (hopp och studs) !!

träning är bra, graviditet är ju ingen sjukdom :) träna på om din kropp mår bra :)
    Tack så mycket för svar! Ja första veckorna gick det bra att träna men från vecka 6 har det inte gått så bra med illamåendet & tröttheten :) Hoppas på en vändning snart :)
  • Larv

Vad roligt att det är så många här nu

Jag har haft en minisemester sedan i söndags! Bott i en stuga mitt i skogen, men har ändå fått in ett pass varje dag Har tagit en pw på 45-60 min varje dag samt kört plankan och massa squats. Känns skönt och jag är stolt

Imorgon satsar jag på en längre pw här hemma samt lite styrka på utegymmet Riktiga gymmet går jag tillbaks till efter helgen när jag har vanliga rutiner och jobbar.

• Nallebjörnis

Hej är det ok om jag hänger på?

Gravid i v 6. Tränat en del innan graviditeten och tänkte fortsätta så länge jag kan igenom denna. I onsdags gick jag 1.2 mil i terräng i skogen. Idag blev det en 1 tim pw, plus en heldag på Skansen.

*Michaela Victoria 091216*
  • Zolie

Va kul med så många :))

Fy! Har bara tränat två gånger denna vecka å känner lite panik! Har så fullt upp med ALLT just nu så de har bara inte hunnits med :/ Måste kanske lära mig att det inte alltid går att få in 5-6 pass i veckan med jobb hus ett barn å snart två barn.. Men jag är verkligen dålig på att göra nått "lagom" ;P

• Lolanthe
    Pernilla0414 skrev 2014-07-10 10:58:56 följande:
    Jag är själv instruktör (dock inte i pump) men tycker att man kommer långt med sunt förnuft och lyssna på kroppen. Jag ha kört alla övningar på pump till cirka v.24 då jag la ner magträningen.

Bröst, biceps, triceps, axlar ha jag mina vanliga vikter men rygg och ben-låtarna kör jag 80%av min vanliga vikt.

Så jag kör på teorin; kör så det ryker så länge kroppen säger ja :)
    Tack för svaret, det är precis det jag ville veta. Jag tänker köra som vanligt fast lättare/ingen blodsmak haha. Det svåra är ju att tygla sig och inte "köra järnet"... ;)
  • Lolanthe

Denna vecka har i träningsväg bestått av tre pass: bodypump och crosstraining x 2. Båda känns bra eftersom jag kan anpassa intensiteten själv och ta minipauser om jag blir för flåsig. Känns lyxigt att få må bra, även om jag bara är i V 13 än så länge ;)

• Pernilla0414

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i? Hade som mål att Max gå upp till 75kilo. (Väger 62kg i vanliga fall)

Nu är jag i v.28 och väger redan 73 kg :(

Så det där målet kan jag bara drömma om, tänk om jag inte hade tränat så mycket som jag gör, då hade det sett ännu värre ut. :D

Träningarna fungerar bra fortfarande, bara smärta i knäet (trasiga knän sen förr) och det blir ju värre med knäbesvär ju tyngre jag blir :/

Annars är jag himla stark och rörlig i kroppen än, vilket är fantastiskt :)

Bodypump ikväll, vad ska ni träna ?! ;)

• Fongsan

Bodypump ikväll för mig med :)

Jag har precis gått in i vecka 15 så det känns helt underbart att gå tillbaka till sin normala träning, tidigare var jag allt för trött. 

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?