Inlägg från: Lolanthe |Visa alla inlägg
  • Lolanthe

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Hoppar in här! 29 år, är i vecka 6 och kör mest klasser som bodypump och dansstep. Äääälskar att träna men just nu tar jag det mkt lugnare än normalt. Springer även lite samt kör spinning. Just nu brottas jag med illamående men går till gymmet ändå och försöker tänka på annat..

Jag blir så imponerade av er alla som tränar och står i, härligt att kunna peppa varandra :)

• Lolanthe
    Liljah89 skrev 2014-07-01 15:17:48 följande:

Hej!
    Kommer in här med lite frågor om det går bra =)
    Går in i vecka 13 imorgon, och har ÄNTLIGEN börjat få tillbaka lusten för träning efter några veckor i soffan...
    MEN blir ju tokig på alla "gör inte det, gör det" och så vidare.. Vilken träning ska man hoppa över? Ska man hoppa över någon över huvud taget, sålänge det känns bra?
    Igår var jag på ett sh´bam pass, jätteroligt och jag hoppade och studsade med som vanligt, kan det vara någon fara? Jag har inte fått någon synbar mage än. Kan man fortsätta hoppa tills det börjar kännas otrevligt, eller?
    Sedan, det här med att bli för varm/få hög puls. Jag kommer lätt upp högt i puls och vet inte riktigt hur restriktiv jag ska vara med det nu som gravid.
    Och magen, hur är det med den? Vanliga crunches, är det bäst att skippa dem nu?
    Heja alla tränande gravida kvinnor!

Hej! Jag är i V 11 och såhär gör jag. Jag är dock ingen expert men du kanske kan få lite idéer iaf :)

Kör mina vanliga spinning, bodypump, löpning, fast lugnare tempo. Innan grav=blodsmak, numera= kunna prata samtidigt. Högre puls än prattempo kör jag bara under en, två min, sedan kör jag lugnare igen för att hämta andan. Utfall har jag ersatt m vanliga benböj, magen kör jag som vanligt tillsvidare.

Brukar även köra mkt dansstep men det gör jag inte nu då det är mkt snabba vändningar. Skulle säkert kunna köra det nu med men vill inte överbelasta då jag hört folk som fått foglossning senare i grav.. Så nu känner jag in och anpassar efter dagsformen/orken.

Hoppas det hjälper något iaf :)
  • Lolanthe

Hej allihopa! Jag har en fråga. Ni som tränar bodypump: gör ni något annorlunda nu, med vikter eller undviker någon övning?

Jag hör så mkt olika riktlinjer att jag blir galen! "Kör bara det känns bra" kontra "sluta helt med pump" alt "kör absolut inga övningar över huvudet".

Hur gör ni, vilken vecka är ni i och har ni känt av tex foglossning?

• Lolanthe
    Pernilla0414 skrev 2014-07-10 10:58:56 följande:
    Jag är själv instruktör (dock inte i pump) men tycker att man kommer långt med sunt förnuft och lyssna på kroppen. Jag ha kört alla övningar på pump till cirka v.24 då jag la ner magträningen.

Bröst, biceps, triceps, axlar ha jag mina vanliga vikter men rygg och ben-låtarna kör jag 80%av min vanliga vikt.

Så jag kör på teorin; kör så det ryker så länge kroppen säger ja :)
    Tack för svaret, det är precis det jag ville veta. Jag tänker köra som vanligt fast lättare/ingen blodsmak haha. Det svåra är ju att tygla sig och inte "köra järnet"... ;)
  • Lolanthe

Denna vecka har i träningsväg bestått av tre pass: bodypump och crosstraining x 2. Båda känns bra eftersom jag kan anpassa intensiteten själv och ta minipauser om jag blir för flåsig. Känns lyxigt att få må bra, även om jag bara är i V 13 än så länge ;)

• Lolanthe

I onsdags körde jag ett pass crosstraining, och idag sprang jag på löpbandet samt körde styrka (mage, ben, armhävningar). Imorgon blir det spinning och core :) det känns bra att hålla 3 pass per vecka och känna in. Är ju bara i V 14 än så jag tänker att det gäller att passa på innan man blir tyngre. Har redan gått upp 3 kg dock, men bara jag vet att jag försöker vara hälsosam är det ganska lugnt för mig...

• Lolanthe
    Jullan skrev 2014-08-02 10:28:19 följande:

Hej! Är det någon här som gått på gravidyoga på sats eller som hört något om deras gravidyoga? Är i vecka 29 och tänkte påbörja en kurs i gravidyoga nu men är osäker på om sats gravidyoga lever upp till mina krav. Vore intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av den.

Jag vet tyvärr inte, jag går på sats men kör mest "vanliga" pass eller vad man ska säga. Visste inte att de hade gravidyoga, på vilket center är det? Tränar du yoga annars? Är det kul?
  • Lolanthe

Hur går det för er andra? För mig går det bra, kör mina pass på sats, nu mest crosstraining, samt springer/kör styrka i gymmet.

Idag körde jag dock spinning och det gillade inte svanskotan, så det får jag nog byta ut.

En fråga: hur hårt tränar ni andra och vilken vecka är ni i? Dels antal pass men också hur intensivt varje pass är? Jag kör på ca 3-4 pass i veckan med stundtals hög intensitet, men är aldrig superflåsig mer än kortare perioder. Tänker att man ska kunna komma ner i "pratpuls" snabbt.

Känner dock att träningen fortfarande gör massa nytta, känner mig stark och frisk typ :) är i V 16.

• Lolanthe
    Sezzie skrev 2014-08-19 10:34:59 följande:

Hej nu kommer jag tillbaka hit till tråden! Har mått så jäkla dåligt från ca vecka 7-14 så har då inte alls tränat. Känt mig så dålig & värdelös & lat! Nu äntligen har jag börjat må bättre & kommit till gymmet. Förvånad över min energi. Kört crosstraining & igår intervallöpning. Kändes fantastiskt. Hoppas köra en timme spinning idag :) skönt att börja må bra nu när höstschemat kommer igång 1:e september. Är i vecka 15 :)

Välkommen tillbaka! Vad härligt att du mår bättre :))

Jag är i vecka 18, har mått bra hittills och tränar också crosstraining (pass, på sats, inte själva sporten) och lite andra pass. Var bor du? Jag bor i Sthlm :)
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?