• glader

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Hej! Gud vad härlig med en positiv tråd om träning och graviditet! I många andra trådar är det mest oro och förebråelser...
    Jag är i vecka 21 och tränar 5-6 gånger i veckan fortfarande, mår kanonbra av det. Kör crosstrainer, jogging, styrketräning och yoga. Kan nu köra ungefär lika tungt som innan men är lite försiktigt med squats och utfall, dvs tunga benövningar och såklart magövningar som börjar bli svårare

• glader
    Sezzie skrev 2014-07-10 09:01:03 följande:

Hej hej! Får jag hoppa in här?

Är nu i vecka 9 & har tränat mycket innan graviditeten; styrka, spinning, cross, zumba, sh'bam & grit bland annat.

Just senaste veckorna har det inte gått så bra dock, för jag är så himla illamående hela tiden Rynkar på näsan har kunnat zumba lite hemma & var & simma igår i alla fall. Klarade ni av att gymma första veckorna?

En annan fråga- ni som går på pass & har kommit in lite längre i graviditeten så magen syns- har instruktörerna sagt något? Eller får ni träna på i alla fall? Har hört att de kan neka? Men kanske har fel?

Tack på förhand & lycka till!

Klart du får hoppa in!

Jag tränar normalt sätt ca 6 gg/vecka men under vecka 6-14 kunde jag inte träna nästan något pga illamående och dåligt flås... Man får lyssna på kroppen! Sedan vecka 14 (är nu i 22) har jag dock kört på som vanligt men plockat bort det mest studsiga och konditionskrävande eftersom det inte känns bra.

Går sällan på pass men tror inte instruktörerna kan säga något, det är ju eget ansvar. Informerade dock min yogainstruktör när jag gick på ashtanga för att veta vad jag skulle undvika

• glader

Gick in i vecka 23 idag och nu börjar jag tyvärr!!! tvingas begränsa min träning SkrikandesGråter
    Knäböj och utfall börjar göra väldigt ont och magen vill inte heller vara med om att tränas längre, får ordentlig värk, typ mensvärk av det...
    Idag blev det 40 min kondition, varierade mellan crosstrainer, jogg och cykel så än är inte tanten uträknad!! Skrattande

• glader

Har förresten gått upp 7 kilo hittills, lägger å mig ca 1,5 kilo per vecka nu trots träning nästan varje dag! Skäms

• glader
    Kaye skrev 2014-07-17 14:18:53 följande:

Någon som har tips på övningar för ben och rumpa? Har i huvudsak kört benpress förut men nu är magen i vägen ;)

Squats och utfall har jag inte riktigt fått in rätt teknik på när jag var i "normalt tillstånd" så de övningarna har jag lagt på hyllan för tillfället.

Här kommer lite ben- och rump-tips! Fråga gärna om det blir otydligt, svårt att beskriva vissa övningar...

- Knäböj och marklyft ska man vara lite försiktig med (helst undvika helt säger min sjukgymnast) under graviditet
    - Benpress går utmärkt när man är gravid, man får bara ställa in maskinen så att benen inte kommer så nära magen Kör brett isär med fötterna utåt och långt upp på plattan för mer effekt på rumpan.
    - Höftlyft med eller utan vikt, gärna på boll eller bänk är fina grejer för rumpan. Jag brukar köra med skivstång men kör bara med en stor hantel nu som jag håller på låren så magen skonas.
    - Goodmornings, dvs stående rygglyft tränar baksidan och rumpan bra! Ta en skivstång på axlarna (eller två hantlar i händerna), stå lite bredbent, helt rak rygg och luta dig framåt från höfterna så långt du kommer och upp igen.
    - Bakåtspark och uppåtsprak med gummiband, vikter eller fastspänd i maskin! Jag brukar spänna fast mig i en maskin med hjälp av ett fotledsband (finns oftast på gymmet) och köra på följande sätt: Spänn fast foten, ställ dig i ca 90 grader och sparka med benen bakåt/uppåt. Man kan även fästa viktmanschetter runt fotlederna och stå på alla fyra och med benet omväxlande i 90 grader och rakt sparka bakåt/uppåt. Benet ska vara ovanför höften, då tar det på rumpan,
    - Kissande hunden och sidolyft liggandes på sidan är bra för lilla sätesmuskeln som behövs för det berömda "putet"
    - Bensparksmaskinen - där man både kan sparka uppåt och nedåt är också bra, magen påverkas inte alls!
    - Maskinen där man sitter och pressar låren utåt är kanonbra för rumpan om man sitter långt långt ut på sitsen och håller i maskinen framför sig! Funkar också bra som gravid.

Annars är som sagt knäböj, marklyft och utfall drömmen för både ben och rumpa men i väntan på de små underverken får de härliga övningarna stå åt sidan ett tag...
  • glader
    Kaye skrev 2014-07-19 11:53:29 följande:

Tack vilka bra tips! :D Nu fick jag ny motivation till att åka till gymmet :)

Tack Kaye, vad glad jag blir! Skrattande Hoppas det går bra med ben och rumpa!

Körde själv ett benpass igår, gick bra tycker jag. Idag körde jag bara cardio, men hela 55 minuter så jag är rätt stolt med tanke på att jag idag gick in i vecka 24!

Hur går det för er andra??
  • glader
    Pernilla0414 skrev 2014-07-22 10:57:17 följande:

Jodå, än funkar det! Indoorwalking i söndags, bodycombat igår och pump idag :D dock måste jag nog inse att combat inte fungerar längre. Med en så stor mage o studsa runt o sparkas går inte :(

Bodycombat är annars det jag är instruktör i så ville gå på de pass absolut så långt det gick, men dags att ge upp (tror jag) :P

Indoorwalking kan jag fortfarande instruera, har fortfarande ett bra flås och jag kör slut på

Medlemmarna ;D

Bodypump kör jag 1-2 ggr/veckan, känna skit bra att hålla kroppen i trim för kommande förlossning !

Hoppas min fysik håller i sig så här bra några veckor till !

Hur gör ni med proteinintag? Jag dricker en ekologisk proteinshake innan träning och möjligtvis en proteinbar om dagen. Cirka en burk kvarg får jag också i mig, såklart äts det kött/fisk/kyckling/ägg en gång om dagen cirka.

Någon mer som är instruktör här?

Jag har varit instruktör i typ 15 år (spinning, yoga, core) men har sedan ett par år lagt det åt sidan för att prioritera jobbet och egen träning

Jag gör som du, tar en proteindrink om dagen, max två och kvarg brukar jag äta till frukost. Har annars svårt för protein i matform och har haft hela graviditeten så protein i pulver- och kvargform är det enda som funkar!
  • glader

Wow, imponerande att du kan köra så bra i vecka 31!! Tungan ute

Jag är i vecka 25 och har kör fortfarande 5-6 pass i veckan men det är betydligt lugnare - powerwalks, crosstrainer, styrketräning (där kör jag dock på rätt hårt fortfarande!) och gravidyoga. Börjar få lite tungt med andningen eftersom hon trycker på lungorna men skam den som ger sig

• glader
    Jullan skrev 2014-08-02 10:28:19 följande:

Hej! Är det någon här som gått på gravidyoga på sats eller som hört något om deras gravidyoga? Är i vecka 29 och tänkte påbörja en kurs i gravidyoga nu men är osäker på om sats gravidyoga lever upp till mina krav. Vore intressant att höra om det är någon som har erfarenhet av den.

Har du någon erfarenhet från yoag tidigare Jullan? För i så fall finns jättemycket på youtube har jag märkt...
    Jag kör den här som jag tycker är bra men det finns mycket mer om man söker på gravidyoga:

• glader

Heja er, kanonbra!

Jag kände mig SÅ stark idag, körde ett riktigt bra axelpass imorse med 4 olika övningar och sedan 20 minuter tuff cardio på det, kändes superbt!

Mår strålande men har dock fått extremt ont i skinkorna så promenader är uteslutet, dock funkar cykel och en del crosstrainer.

• glader
    Pernilla0414 skrev 2014-08-15 15:38:59 följande:

Är i vecka 33 imorgon och nu börja min kropp säga stopp :((( snyft!!! Känner av foglossning.. Änsålänge är smärtan "hanterbar" men är rädd att förvärra med hård träning. Så knäböj är inte alls sköna, då känner jag det som mest i blygdben och svank. (Få plocka bort vikt på den övningen) Men indoorwalking fungerar än, höll pass imorse :)) (nästa sista för detta år)

Annars är det pump då 2 ggr i veckan och indoorwalking 1-2 ggr/veckan.

Kilona ökar i rask takt, illamåendet har ökat, halsbränna om kvällar, svårt att andas på natten pga han ligger på tvären, får knappt i mina svullna fötter i foppatofflor. Ja , jag känner mig mer gravid än någonSin nu;)

Gnäll gnäll, bita ihop de sista veckorna :)

Hoppas ni mår bra och kan träna o hålla igång ;)

Håll ut Pernilla, inte långt kvar ju!! Och att du kunnat träna så mycket så här länge är ju fantastiskt! Och du håller ju fortfarande igång väldigt bra...

Jag är bara i vecka 27 men slutade med knäböj och utfall för flera veckor sedan när en kompis till mig som är sjukgymnast skrämde upp mig ordentligt och sa att man riskerade en massa otäcka saker efter förlossningen om man kört på för hårt. Men benövningar där man står ihop med benen är tydligen okej så det kör jag

Idag blev det 1 timme ben/rumpa för mig + 20 minuter cardio, känner mig sjukt duktig! Kan dock inte gå alls långt längre pga överansträngning/felbelastning i skinkorna, löpning och magövningar är ju uteslutet men lite finns det kvar man kan göra!

• glader
    BIX skrev 2014-08-18 21:04:48 följande:

Hej, inspirerande att se alla träningsglada och aktiva! Jag är nyss gravid och bara i v. 6 ännu, men hoppar in här med lite frågor trots att det är en följas-åt tråd och ni verkar nära slutet av graviditeten.. Jag brukar träna Nordic Military Training ett par ggr i veckan vilket jag hoppas kunna fortsätta med till vecka 17 eller så. Det kan vara ganska tufft och det är inte alltid man har möjlighet att sätta tempo el intensitet själv.. tror att crossfit ligger ganska nära som referenspunkt. Det är visserligen inga sparkar eller slag, men kampsportsinspirerade övningar och en del ålning/hasning på magen vilket jag kan tänka mig blir obekvämt. Någon som har erfarenhet av att träna liknande (hög intensitet och mycket explosivitet)?

Utöver det cykling och löpning, och det vill jag också fortsätta med så länge det känns ok. Då och då brukar jag också vara i skogen med mountainbike men vet inte om jag är så sugen på det. Är det egentligen någon fara om man flyger av cykeln ofta tidigt i graviditeten? När ska man börja akta sig för sådant? Framöver kommer jag kanske prova yoga och vattengymnastik, verkar poppis bland många gravida.

Låter kul BIX!
    Skönt att du mår bra. Generellt tycker jag man ska gå på vad som känns okej, kroppen är ganska informativ om man lyssnar på den. Är man van att lyssna till sin kropp känner man nog ganska fort vad som är ofarligt och inte. Min BM har bara sagt att man ska undvika sådant som är för mycket stötar och hopp, typ ridning och altför mycket skuttande Missfallsrisken är ju trots allt större fram till vecka 12-13 så då tog jag det lugnt, mådde även illa så det var inte så svårt, haha!
    Löpning fick jag sluta med ganska tidigt, känns bara "fel" och obekvämt, svårt att förklara...

Jag är nu i vecka 28 men tränar mycket fortfarande, dock mest styrketräning, yoga och crosstrainer. Cykling har nu börjat bli svårt eftersom benen stöter i magen hela tiden

Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?