Kaye skrev 2014-07-17 14:18:53 följande:
Någon som har tips på övningar för ben och rumpa? Har i huvudsak kört benpress förut men nu är magen i vägen ;)
Squats och utfall har jag inte riktigt fått in rätt teknik på när jag var i "normalt tillstånd" så de övningarna har jag lagt på hyllan för tillfället.
Här kommer lite ben- och rump-tips!
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Fråga gärna om det blir otydligt, svårt att beskriva vissa övningar...
- Knäböj och marklyft ska man vara lite försiktig med (helst undvika helt säger min sjukgymnast) under graviditet
- Benpress går utmärkt när man är gravid, man får bara ställa in maskinen så att benen inte kommer så nära magen
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
Kör brett isär med fötterna utåt och långt upp på plattan för mer effekt på rumpan.
- Höftlyft med eller utan vikt, gärna på boll eller bänk är fina grejer för rumpan. Jag brukar köra med skivstång men kör bara med en stor hantel nu som jag håller på låren så magen skonas.
- Goodmornings, dvs stående rygglyft tränar baksidan och rumpan bra! Ta en skivstång på axlarna (eller två hantlar i händerna), stå lite bredbent, helt rak rygg och luta dig framåt från höfterna så långt du kommer och upp igen.
- Bakåtspark och uppåtsprak med gummiband, vikter eller fastspänd i maskin! Jag brukar spänna fast mig i en maskin med hjälp av ett fotledsband (finns oftast på gymmet) och köra på följande sätt: Spänn fast foten, ställ dig i ca 90 grader och sparka med benen bakåt/uppåt. Man kan även fästa viktmanschetter runt fotlederna och stå på alla fyra och med benet omväxlande i 90 grader och rakt sparka bakåt/uppåt. Benet ska vara ovanför höften, då tar det på rumpan,
- Kissande hunden och sidolyft liggandes på sidan är bra för lilla sätesmuskeln som behövs för det berömda "putet"
- Bensparksmaskinen - där man både kan sparka uppåt och nedåt är också bra, magen påverkas inte alls!
- Maskinen där man sitter och pressar låren utåt är kanonbra för rumpan om man sitter långt långt ut på sitsen och håller i maskinen framför sig! Funkar också bra som gravid.
Annars är som sagt knäböj, marklyft och utfall drömmen för både ben och rumpa men i väntan på de små underverken får de härliga övningarna stå åt sidan ett tag...