Inlägg från: Pernilla0414 |Visa alla inlägg
  • Pernilla0414

Gravida som tränar och vill föjas åt?

Idag har jag gått milen! Supernöjd :D

Är i v.27 och (ha tränat hela grav.) tränar bodypump 1-2 ggr/vecka, indoorwalking 1-2ggr/vecka, bodycombat 1gång/vecka. Kroppen säger ja till träning och jag tror vi som tränar kommer ha jäkla nytta av all träning under grav. under förlossning och efter. :)

Dock fatta jag inte hur kilona ändåså envisas med att öka i rask takt :/ men men, träna på, hej o hå ! Glad sommar på er tjockisar ;)

• Pernilla0414
    Krusmatta skrev 2014-07-09 20:31:22 följande:

Här börjar foglossningen vinna över mig... Gråter

Igår gick jag en promenad på ca 3 km och hade riktigt ont efter det. Idag gick jag 2 km och har "överkomligt ont". Får se hur länge till jag kan gå...

Försöker iaf ta mig iväg till gymmet och träna styrka, men det är svårt att få till när man dessutom har en 1,5 åring och måste fixa barnvakt.

Vilka vecka är du i? Har du tränar mycket innan graviditet ?

Jag är riktigt lycklig över att jag kan röra på mig så pass mycket som jag gör. Endast platt och hårt underlag(bänkpress) som kan vara besvärlig för höfterna.

Jag har en 10-åring hemma så det är lite enklare för mig att komma iväg och träna.

Hoppas foglossningen ger med sig !! Ha förstått att det kan vara riktigt besvärligt :(
  • Pernilla0414
    Lolanthe skrev 2014-07-10 08:44:43 följande:

Hej allihopa! Jag har en fråga. Ni som tränar bodypump: gör ni något annorlunda nu, med vikter eller undviker någon övning?

Jag hör så mkt olika riktlinjer att jag blir galen! "Kör bara det känns bra" kontra "sluta helt med pump" alt "kör absolut inga övningar över huvudet".

Hur gör ni, vilken vecka är ni i och har ni känt av tex foglossning?

Jag är själv instruktör (dock inte i pump) men tycker att man kommer långt med sunt förnuft och lyssna på kroppen. Jag ha kört alla övningar på pump till cirka v.24 då jag la ner magträningen.

Bröst, biceps, triceps, axlar ha jag mina vanliga vikter men rygg och ben-låtarna kör jag 80%av min vanliga vikt.

Så jag kör på teorin; kör så det ryker så länge kroppen säger ja :)
  • Pernilla0414
    Sezzie skrev 2014-07-10 09:01:03 följande:

Hej hej! Får jag hoppa in här?

Är nu i vecka 9 & har tränat mycket innan graviditeten; styrka, spinning, cross, zumba, sh'bam & grit bland annat.

Just senaste veckorna har det inte gått så bra dock, för jag är så himla illamående hela tiden Rynkar på näsan har kunnat zumba lite hemma & var & simma igår i alla fall. Klarade ni av att gymma första veckorna?

En annan fråga- ni som går på pass & har kommit in lite längre i graviditeten så magen syns- har instruktörerna sagt något? Eller får ni träna på i alla fall? Har hört att de kan neka? Men kanske har fel?

Tack på förhand & lycka till!

Då jag inte mådde illa alls de första veckorna så kunde jag köra på, dock fick jag ha uppehåll några veckor 6-9 pga små blödningar. Men därefter har jag hållit igång i ganska bra tempo på gymmet 3-5pass i veckan, är nu i v.27

Jag är själv instruktör och skulle aldrig påpeka någon kvinnas graviditet, det är eget ansvar. Men kanske instruera lite mera lätta alternativ när det bli för fysiskt under passet (hopp och studs) !!

träning är bra, graviditet är ju ingen sjukdom :) träna på om din kropp mår bra :)
  • Pernilla0414

Hur mycket har ni gått upp och vilken vecka är ni i? Hade som mål att Max gå upp till 75kilo. (Väger 62kg i vanliga fall)

Nu är jag i v.28 och väger redan 73 kg :(

Så det där målet kan jag bara drömma om, tänk om jag inte hade tränat så mycket som jag gör, då hade det sett ännu värre ut. :D

Träningarna fungerar bra fortfarande, bara smärta i knäet (trasiga knän sen förr) och det blir ju värre med knäbesvär ju tyngre jag blir :/

Annars är jag himla stark och rörlig i kroppen än, vilket är fantastiskt :)

Bodypump ikväll, vad ska ni träna ?! ;)

• Pernilla0414
    Krusmatta skrev 2014-07-15 17:16:35 följande:

Jag är i vecka 31 och har gått upp 6,5 kg. Förra graviditeten drog kilona iväg sista månaden (slutade på + 18 kg), får väl se hur det blir den här gången. Hoppas jag kan klara mig bättre då jag kunnat hålla igång mer den här gången, måste bara få till det med gymmet nu sista veckorna.

7 veckor kvar till fullgången bebis!

Det var inte många kilon :)

Min förra graviditet la jag på mig 34 kilo (havandeskapsförgiftning) +dålig kost o motion.

Så jag är riktigt nojig denna graviditet över vikten. Vill inte gå upp alldeles för mycket.

Men tränar bra och äter bra men ändå ökar kilona relativt fort :/

Heja dig de sista veckorna nu, du ha ju ett antal kilo till en "godkänd" viktuppgång ;)
  • Pernilla0414
    Krusmatta skrev 2014-07-16 12:21:45 följande:

Jag fick lite "hjälp" den här graviditeten av att jag mådde fruktansvärt illa i början och det höll i sig litegrann fram till runt vecka 17-18. Men med tanke på att jag nu inte kan gå så mycket finns ju risken att kilona börjar dra iväg. Jag hade svårt att bli av med kilona efter förlossningen, så därför hoppas jag kunna hålla mig ifrån många onödiga kilon den här gången.

Hur gick det för dig att gå ner i vikt efter förlossningen förra gången?

Kan ju hoppas att de kilo du lägger på dig nu försvinner relativt snabbt efteråt om du fortsätter hålla igång och äta bra.

8 kilo "försvann av sig självt" resten fick jag kämpa hårt med, amningen fungerade inte så varje gram fick jag träna bort. Så mycket blod, svett och tårar så var jag "normal" efter cirka 1 år.

Så ja jag hoppas att jag får nytta av all träning under graviditet till efter förlossningen, att återhämtningen och vikten ska bli bra snabbare :)

Inte kul med massa "mammakilo" som envisas med att hänga kvar :/
  • Pernilla0414

Jodå, än funkar det! Indoorwalking i söndags, bodycombat igår och pump idag :D dock måste jag nog inse att combat inte fungerar längre. Med en så stor mage o studsa runt o sparkas går inte :(

Bodycombat är annars det jag är instruktör i så ville gå på de pass absolut så långt det gick, men dags att ge upp (tror jag) :P

Indoorwalking kan jag fortfarande instruera, har fortfarande ett bra flås och jag kör slut på

Medlemmarna ;D

Bodypump kör jag 1-2 ggr/veckan, känna skit bra att hålla kroppen i trim för kommande förlossning !

Hoppas min fysik håller i sig så här bra några veckor till !

Hur gör ni med proteinintag? Jag dricker en ekologisk proteinshake innan träning och möjligtvis en proteinbar om dagen. Cirka en burk kvarg får jag också i mig, såklart äts det kött/fisk/kyckling/ägg en gång om dagen cirka.

Någon mer som är instruktör här?

• Pernilla0414

Jodå började morgonen med att hålla indoor-pass 45min.. Svettigt som tusan men såå skönt efter :) tränat mån, ons, fre denna vecka. Landar i snitt på 4pass/veckan.

Vecka 31 imorgon! (+13kilo) mindre kul

Hur går det för er andra? Orkar ni träna i värmen ?!

• Pernilla0414

Jag är i v.31 (30+5) och kör på rätt hårt när jag tränar. Är alltid dyngsur av svett, (kläderna går att vrida ur) ;) alltid haft svårt att köra i halvtempo, vare sig jag är gravid, lite förkyld eller ha en skada. Dock var det första gången igår som jag fick avbryta i en låt på bodypump (knäböj) då det värkte för mkt i korsryggen. Hade gått på stan flera timmar precis innan så den var troligen överbelastad haha. Ha en stor mage nu så här svankas det mycket :/ men räckte med avbryta i den låten och vila i en minut sedan körde jag vidare ;D

Sön:promenade halv mil

Mån:bodycombat 60min

Tis: pump 60min

Ons: pump 45 min

Och imorgon instruerar jag i indoorwalking-pass :D kul att kunna göra det än. Hoppas kunna hålla i pass några veckor till :)

Älskar träning !! Snart är jag fit-for-fight för min förlossning :D

• Pernilla0414

Är i vecka 33 imorgon och nu börja min kropp säga stopp :((( snyft!!! Känner av foglossning.. Änsålänge är smärtan "hanterbar" men är rädd att förvärra med hård träning. Så knäböj är inte alls sköna, då känner jag det som mest i blygdben och svank. (Få plocka bort vikt på den övningen) Men indoorwalking fungerar än, höll pass imorse :)) (nästa sista för detta år)

Annars är det pump då 2 ggr i veckan och indoorwalking 1-2 ggr/veckan.

Kilona ökar i rask takt, illamåendet har ökat, halsbränna om kvällar, svårt att andas på natten pga han ligger på tvären, får knappt i mina svullna fötter i foppatofflor. Ja , jag känner mig mer gravid än någonSin nu;)

Gnäll gnäll, bita ihop de sista veckorna :)

Hoppas ni mår bra och kan träna o hålla igång ;)

• Pernilla0414
    Lindelou skrev 2014-08-19 11:15:41 följande:

Vilken underbar tråd!!! Solig

Så skönt att se hur ni alla vågar testa och lyssnar på era kroppar i en positiv anda som är För Träning! Jag är förstagångsgravid, van vid träning men ett blåbär när det gäller gravidträning. Är v 24 och kom hem från en fjällvandring i norge för en vecka sedan. Visst, det gjorde ont, det gjorde så ont att jag inte kände blåsorna på fötterna jag fått, men ändå inte så ont som jag är van vid vid stenhård träning. 

Jag fungerar så, precis som många av er säkert, att det ska "kännas" när jag tränar, och jag går i gång på det, så min smärttröskel är inget pålitligt instrument....

När jag kom hem och blev beordrad gravidmassage sa dock denna (mycket kunniga) (www.carriercarrier.se/gravidmassage/) något som är bra för sådana som mig. 
    Det finns en gravidsmärttröskel som säger att om du har ont 90 minuter efter genomförd fysisk aktivitet påverkar det kroppen negativt. Då är det bara att anpassa intensitet eller längd eller avstånd tills du är smärtfri inom denna tid. 

Han berättade också apropå magövningar att om vi pressar på efter magmuskeldelning finns det då inget som håller paketet på plats förutom ligamenten som mest håller emot, vilket kan bidra till att livmodern och moderkaka "rubbas" och om vi har riktig otur, moderkaksavlossning som inte alls är bra.
    Så enligt honom, väldigt onödigt att riskera detta genom att köra på med magen.

Blev också diagnostiserad med gravidichias men den kan bli avhjälpt med massage och jämna höfter vid sömn. Så inga jättebesvär hittills fysiskt.

Det enda som stoppat mig, ibland till rörelse på ett helt dygn är en enorm trötthet som kommer i perioder. Jag kan sova hur mycket som helst, blir livrädd att nu "är det kört" varje gång men så vaknar jag upp efter tre dagar, pigg, stark (nåja, det starkaste man kan känna sig som gravid) och redo för ett aktivt liv. Nu försöker jag följa med och inte kämpa emot dessa perioder, verkar komma snabbare ur dem då...

Ska utmana mig själv med gravidpilates, simning och yoga med start om en vecka. Något jag inte har anlag för och därför en härlig utmaning (jag försöker få det kännas så i alla fall, och inte tråkigt som mitt vanliga jag tyckerTungan ute) om en vecka. 

Men först en tur till dalarna och lite riktig naturvandring innan stocholmshösten tar över!

Långnt jag vet, men jag blir så inspirerad av er!
    Lycka till med er träning allihop!

Haha kul kommentar, inbilla sig att det är en utmaning, känner igen mig där. Pilates o yoga är liksom inget för mig heller.

Träning för mig är då svetten öser ner, ögonen lyser av adrenalin och aggressivitet. Jag älskar att ta ut mig till mitt Max +lite till.

Känner också igen mig i det mesta du skriver, jag tycker med att det är svårt att lyssna helt och hållet på min kropp. Har alltid varit en sån "lite smärta har ingen dött av" "det ska kännas när man tränar"

Därför känner jag att jag ibland är lite dum mot mig själv. Är i vecka 33 och kör än bodycombat som innefattar väldiga rotationer med kropp när man slåss(uppercut, krokar, raka slag) och massa olika kickar) magen är stor nu och det känns i ligamenten.

Tack för att du delade med dig av infon du fått av läkaren.

Kör på med pumpen men en fråga jag har som kanske någon ha svar på:

Är det någon fara att göra utfall och knäböj som höggravid? Isf varför??

Indoorwalking är väl den skonsammaste träningen jag kör, dock kan det även kännas i ligamenten där med. De första 10 minuterna kan göra lite ont men sen släpper det(känns precis som han lägger sig tillrätta i magen för träningsdags) sedan känns det som jag kan köra på hur hårt o hur länge som helst.

Ni som tränar när ni är långt gångna, visst kan det kännas lite grann? Eller avslutar ni alltid träning så fort ni känner minsta lilla?
Svar på tråden Gravida som tränar och vill föjas åt?