• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Kelsson1

Sira: Hade tänkt att jobba till 2veckor innan förlossning med dottern men redan då (mådde inte lika illa den gången) var jag tvungen att erkänna mig besegrad minst en vecka tidigare (borde gått hem minst en månad innan). Var så sjukt trött och irriterad på allt och alla så fungerade inte att jobba längre.
    Så får du sjukskrivning är det bra, annars får du fundera på att ta ut föräldraledigt tidigare än planerat.

• Bell13

Vad har de för åldersgräns då på bb Sophia? Hade ingen aning att de hade åldersgräns för att föda där, är ju själv 41 år i sommar.

villsågärna38 skrev 2015-06-03 13:10:35 följande:

Det är inga risker förknippade vid själva förlossningen just vid ÄD men däremot så klassas ju graviditeten som en riskgraviditet (blödningar, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning) och då tas man inte emot på vissa ställen. Även åldern kan spela in. Hur gammal är du? Jag har ju t ex fött båda gångerna på BB Stockholm (den privata på Danderyd). Första gången var det ÄD. Sist var jag ju gravid på naturlig väg men för gammal för BB Sophia där jag annars hade velat föda denna gång (var 43). På BB Stockholm gick det dock jättebra. De har ju samma koncept men på DS finns ju även akut vård, iva osv i samma hus om det skulle behövas. Rekommendera verkligen dem om du inte får föda på Södra BB.

Sen ang min ÄD-graviditet så födde jag en månad för tidigt vilket inte är helt ovanligt vid ÄD heller har jag förstått. Sist gick jag istället över fem dar.

Kommer säkert att gå jättebra! Vilken vecka är du i nu? Vilken mvc går du på?

Kram

• Sira

Vsg: Ja, det är äd. Förra gången (också äd) blev jag sjukskriven runt v 28 pga sammandragningar som inte gick över vid vila. Denna gången är planeringen att jobba till v 32 ungefär och sedan ha semester och föräldraledigt så jag hade inte tänkt jobba fram till förlossningen. Minns hur tungt det var och hur trött jag var på slutet så jag har hela tiden tänkt ta ett långt sommarlov... Går in i v 28 imorgon och det känns bara som ett misslyckande att inte orka längre än så här den här gången heller. Men det har ju varit jobbigt de senaste veckorna och de här lite kraftigare/hårdare sammandragningarna har ju kommit nu senaste 1-2 veckorna. Det är ju så krångligt att vara sjukskriven också, en massa papper som ska fyllas i och som jobbet ska fylla i osv. Det var en massa fram och tillbaka förra gången (sjukskrivningen godkändes utan problem, det var jobbet som inte riktigt visste vem som skulle fylla i vilka papper)... Det är därför det inte känns som att det inte blir så mycket lättare att vara sjukskriven. Mycket enklare att jobba, om jag hade orkat med det...

• Sira

Kelsson: Ja, det är ju så jag känner. Har ett jobb som innebär många arbetskamrater, ofta olika från dag till dag, och mycket kontakt med många olika människor. Väldigt varierande arbetsuppgifter och arbetsbelastning från en minut till en annan. Eller så är det lugnt i ett par timmar men det vet jag ju aldrig i förväg. Så förutom stress när det väl är mycket att göra är det också en ständig beredskap för att det plötsligt utan förvarning kan bli väldigt mycket att göra. Det som gör att jag älskar mitt jobb i vanliga fall är det som jag inte fixar just nu... Vill helst bara sitta i ett rum för mig själv och fixa med något som inte kräver så mycket tankeverksamhet, då hade jag klarat att jobba ett par veckor till.

• Kelsson1

Sira: Arbetar också med människor så passade inte så bra med att vara totalt rabiat . Var inget problem den här gången, har varit sjukskriven så länge nu

• Sira
    Kelsson1 skrev 2015-06-03 16:33:18 följande:

Sira: Arbetar också med människor så passade inte så bra med att vara totalt rabiat . Var inget problem den här gången, har varit sjukskriven så länge nu

Haha, känner igen det. Jag är vanligtvis lugn och sansad men har haft svårt att behärska mig där i mitten nånstans med hormonpåslaget som var. Mina närmsta kollegor hade väldigt roligt åt det eftersom det var så stor skillnad mot hur jag är annars...
  • Kelsson1

Sira: Brukar också kunna behålla lugnet o älskar mitt jobb så var nog mest jobbigt för mig själv att tappa humöret (visade det inte för de som drabbades utan satt o svor efteråt). Har skrattat åt det många gånger i efterhand . Som sagt inte hänt den här gången, har ju knappt jobbat

• zaq1234

villsågärna, jag är 42 år, är i vecka 31+4 idag. Hittills ok värden,ska till mvc i morgon, får se vad allt ligger på då.

Vet du varför du födde 4 veckor för tidigt? Hade du helt vanliga värden o allt var frid o fröjd..o sedan bara värkarna började eller hur var det? 

• villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-04 10:15:43 följande:

villsågärna, jag är 42 år, är i vecka 31+4 idag. Hittills ok värden,ska till mvc i morgon, får se vad allt ligger på då.

Vet du varför du födde 4 veckor för tidigt? Hade du helt vanliga värden o allt var frid o fröjd..o sedan bara värkarna började eller hur var det? 

Jag hade jättebra värden hela tiden men mkt sammandragningar till och från v 25 ca. Inte onda direkt men att magen krampade och blev hård. Var bra på att vila och ta det lugnt ibland, och ibland inte Var 41 då jag gick min äldsta dotter. Hon föddes i 36+2. Vattnet gick en tidig morgon helt enkelt och sen kom förlossningen igång på em och på kvällen var hon född Jag hade planerat att jobba två veckor till och vi hade inte ens packat BB-väskan innan så ha, blev lite överraskade Kram
  • zaq1234

Nu en annan undran. Ni som fått barn o ätit levaxin i syfte att kunna bli gravida dvs inga problem innan med sköldkörtel.

Vad har ni fått för info att göra efter förlossning? min bm sa idag att jag kunde sluta abrupt, men med alla andra mediciner man ätit i denna process så var det ju viktigt att fasa ut dom, så att kroppen ställer in sig rätt. Eller är det så i detta fall, att man just inte ska äta då man ammar?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015