• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Moolie
    zaq1234 skrev 2015-05-31 06:55:29 följande:

Tack mollie för du delar med dig, alltid intressant att höra hur det är.

En annan fråga, igår gick jag en lite väl lång promenad.. Trodde jag fixade det men efter en timme fick jag verkligen ont i magen, antar att det var samman dragningar men de har inte gjort ont förut... Fick stappla hem.. Sedan ligga i 2h innan det släppte. Har ngn av er liknade erfarenhet? Inte borde det vara ngn fara? Tror bm sa att om sammandragningar gör ont ska man kolla upp... Men är det om det inte släpper?

Sammandragningar GÖR ont! Och de kan göra ont i veckor innan förlossningen... Tyvärr... Börjar de göra ont tycker jag att du ska vila. Sammandragningar är ingen indikation på att fl närmar sig... De gör bara ont... Onödigt att trötta ut sig på smärta redan innan fl...!

Vila vila och vila!!
  • Sira

Hej alla!

Hur mår ni? Hinner/orkar bara kolla in här en stund på kvällen just nu. Jobbar fortfarande heltid men det börjar bli jobbigt nu. Känner att jag inte är så skärpt och fokuserad som jag egentligen borde vara på jobbet. Vill egentligen inte bli sjukskriven, har bara en knapp månad kvar till semestern, men min bm satte upp mig på en tid till mvc-läkaren nästa vecka. Hon poängterade att en sån här graviditet har lite andra risker än en vanlig och att jag måste ta hand om mig. Har börjat få lite starkare sammandragningar senaste veckan så det var därför hon ville skicka mig till läkaren. Vill verkligen orka jobba sista veckorna nu men det som i vanliga fall är en utmaning känns bara jobbigt och stressande nu. Jag orkar liksom inte med tempot på jobbet längre. Och jag har ingen möjlighet att själv styra min arbetsbelastning.

• zaq1234

Jag undrar om någonj vet vilka större risker det är vid ÄD vid själva förlossningen? Det man läser om är ju mer risker under senare del av graviditet? min bm har inga svar...igår var på sös på öppen föreläsning..de har ju båda södra bb för normala graviditeter o sedan den vanliga...jag frågade om jag kunde ta södra bb, men hon sa, nej du måste vara på den vanliga...men hon sa inte varför..jag vet att de helst inte vill berätta om risker för att inte oroa, men jag vill veta ändå så man är mera förberedd på om och utifall att....

• Kelsson1

Sira: Tycker att du ska lyssna på BM, de vet ofta vad de pratar om (finns självklart undantag som är riktiga stolpskott).

zaq1234: Tyvärr ingen erfarenhet från ÄD så jag lämnar frågan till andra som vet mer

• Sira

Kelsson: Jo, jag vet. Och min barnmorska är bra, det är hos mig problemet ligger. Jag känner mig sjåpig som inte klarar av det... Hon sa det inte på något pjoskande sätt utan konstaterade liksom bara att denna typ av graviditet innebär andra risker än en vanlig graviditet. Det är bara jag som har lite svårt att acceptera att jag inte är en av dem som orkar jobba fram till två veckor innan förlossningen. Med ett annat jobb som jag hade kunnat styra mer själv hade jag säkert kunna jobba längre men nu funkar det inte riktigt längre.

• Sira

zaq: Vet inget om ökade risker vid själva förlossningen utan som du skriver, senare delen av graviditeten. Förra gången födde jag på vanliga förlossningen och det var aldrig någon som sa att jag skulle till special-fl. Tog upp det med min bm men det var bara om det hade varit någon annan sjukdom/komplikation som det hade varit aktuellt, typ diabetes, hjärtproblem eller något annat.

• Bell13

Grattis Moolie igen och vilket fint namn ni valt. Hade Douglas varit en flicka valde vi mellan Daisy och Liv.

Du verkar ha haft en fin upplevelse, minns min egen väldigt klart trots att han föddes för 7 veckor sedan.

• Moolie
    Bell13 skrev 2015-06-03 11:33:29 följande:

Grattis Moolie igen och vilket fint namn ni valt. Hade Douglas varit en flicka valde vi mellan Daisy och Liv.

Du verkar ha haft en fin upplevelse, minns min egen väldigt klart trots att han föddes för 7 veckor sedan.

Ja, faktiskt så var det en fin upplevelse... Även om de hotade med sugklockan ett tag... ;)
  • villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-03 08:39:10 följande:

Jag undrar om någonj vet vilka större risker det är vid ÄD vid själva förlossningen? Det man läser om är ju mer risker under senare del av graviditet? min bm har inga svar...igår var på sös på öppen föreläsning..de har ju båda södra bb för normala graviditeter o sedan den vanliga...jag frågade om jag kunde ta södra bb, men hon sa, nej du måste vara på den vanliga...men hon sa inte varför..jag vet att de helst inte vill berätta om risker för att inte oroa, men jag vill veta ändå så man är mera förberedd på om och utifall att....

Det är inga risker förknippade vid själva förlossningen just vid ÄD men däremot så klassas ju graviditeten som en riskgraviditet (blödningar, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning) och då tas man inte emot på vissa ställen. Även åldern kan spela in. Hur gammal är du? Jag har ju t ex fött båda gångerna på BB Stockholm (den privata på Danderyd). Första gången var det ÄD. Sist var jag ju gravid på naturlig väg men för gammal för BB Sophia där jag annars hade velat föda denna gång (var 43). På BB Stockholm gick det dock jättebra. De har ju samma koncept men på DS finns ju även akut vård, iva osv i samma hus om det skulle behövas. Rekommendera verkligen dem om du inte får föda på Södra BB.

Sen ang min ÄD-graviditet så födde jag en månad för tidigt vilket inte är helt ovanligt vid ÄD heller har jag förstått. Sist gick jag istället över fem dar.

Kommer säkert att gå jättebra! Vilken vecka är du i nu? Vilken mvc går du på?

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-06-03 10:26:32 följande:

Kelsson: Jo, jag vet. Och min barnmorska är bra, det är hos mig problemet ligger. Jag känner mig sjåpig som inte klarar av det... Hon sa det inte på något pjoskande sätt utan konstaterade liksom bara att denna typ av graviditet innebär andra risker än en vanlig graviditet. Det är bara jag som har lite svårt att acceptera att jag inte är en av dem som orkar jobba fram till två veckor innan förlossningen. Med ett annat jobb som jag hade kunnat styra mer själv hade jag säkert kunna jobba längre men nu funkar det inte riktigt längre.

Är du gravid via ÄD? Lyssna på din bm. Hon låter klok Jag körde istället på. Hade en massa sammandragningar och försökte vila så mycket det gick men lugnade väl inte ner mig överdrivet och hade planerat att jobba till två veckor innan. Hade iofs kontorsjobb men mycket pass, ansvar och möten som innebar resor ibland. Lilla bebisen kom då istället en månad för tidigt. Allt gick bra och vi slapp neo men ingen slump tror jag Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015