• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-05-28 10:38:33 följande:

Moolie: Stanna så länge du känner att du behöver, jag tyckte att det var rätt skönt att vara kvar i 5 dagar men hade då rätt högt blodtryck också så jag sov mycket . Bra att du får kontroll. Berätta gärna om din förlossning om du vill dela med dig

Amningen är verkligen IGÅNG nu!! Jag är så fruktansvärt stolt över mig och Liv!!

Jag får helt ok hjälp med amningen... Men alla ger olika råd... Så man blir helt knäpp som förstagångs... Men tillslut så tänkte jag "nu gör jag som jag vill!". Så nu ammade vi var 1,5h men kommer flytta till 2h nu när hon inte behöver lampan längre (gulsot). Och tillslut kommer det väl hamna på var tredje timme sen. Vi använder oss av amningsnappar, himla smidigt när de grejar med tungan för mycket! :)

Själva förlossningen var ganska odramatisk men dryg.

Vattnet gick 11.00 24/5 åkte in på kontroll och var inte öppen mer än en cm.

25/5 så hade jag legat med förvärkar HELA natten. Kl 6 ringer jag in och säger att jag inte orkar mer, trots att jag skulle vara på kontroll kl 9. Vi fick åka in och jag fick lustgas direkt när vi kom fram när de såg att värkarna gjorde så ont att jag stod på tå och kramade min man och grät mot hans axel. Vid undersökningen var jag öppen 4cm (gränsen för EDA) så de ringde narkos direkt. Sen kunde jag få sova en stund! OJ så skönt det var!!

Efter det så öppnade jag mig inte mer och fick värkstimulerande dropp. SEN blev det en himla fart när den väl börjat värka. Jag kände hur jag brast i underlivet men det var inte så farligt som det kändes. De sprayade underlivet med sådan lokalbedövande spray när jag skulle krysta. Värsta grejen! Helt underbart! EDA och lustgas sänkte och höjde jag lite under tiden.

Min man sa att jag försvann in i lustgasen tre eller fyra gånger. Han var verkligen min klippa! Åh så stolt jag är över vår prestation tillsammans!

Jag har säkert glömt något... Förlossnings BM har kontaktat mig två gånger för att vilja prata igenom förlossningen... Men jag är så sjukt glad över att de var stränga mot mig (hotade med sugklocka), berättade vad de gjorde och förtydligade för min man vad som hände(jag kan ha svårt med kommunikationen när jag har ont). Jag funderar på att skicka ett mail till henne och skriva hur jag uppfattade förlossningen.
  • lisodan
    Moolie skrev 2015-05-28 16:27:04 följande:
    Amningen är verkligen IGÅNG nu!! Jag är så fruktansvärt stolt över mig och Liv!!

Jag får helt ok hjälp med amningen... Men alla ger olika råd... Så man blir helt knäpp som förstagångs... Men tillslut så tänkte jag "nu gör jag som jag vill!". Så nu ammade vi var 1,5h men kommer flytta till 2h nu när hon inte behöver lampan längre (gulsot). Och tillslut kommer det väl hamna på var tredje timme sen. Vi använder oss av amningsnappar, himla smidigt när de grejar med tungan för mycket! :)

Själva förlossningen var ganska odramatisk men dryg.

Vattnet gick 11.00 24/5 åkte in på kontroll och var inte öppen mer än en cm.

25/5 så hade jag legat med förvärkar HELA natten. Kl 6 ringer jag in och säger att jag inte orkar mer, trots att jag skulle vara på kontroll kl 9. Vi fick åka in och jag fick lustgas direkt när vi kom fram när de såg att värkarna gjorde så ont att jag stod på tå och kramade min man och grät mot hans axel. Vid undersökningen var jag öppen 4cm (gränsen för EDA) så de ringde narkos direkt. Sen kunde jag få sova en stund! OJ så skönt det var!!

Efter det så öppnade jag mig inte mer och fick värkstimulerande dropp. SEN blev det en himla fart när den väl börjat värka. Jag kände hur jag brast i underlivet men det var inte så farligt som det kändes. De sprayade underlivet med sådan lokalbedövande spray när jag skulle krysta. Värsta grejen! Helt underbart! EDA och lustgas sänkte och höjde jag lite under tiden.

Min man sa att jag försvann in i lustgasen tre eller fyra gånger. Han var verkligen min klippa! Åh så stolt jag är över vår prestation tillsammans!

Jag har säkert glömt något... Förlossnings BM har kontaktat mig två gånger för att vilja prata igenom förlossningen... Men jag är så sjukt glad över att de var stränga mot mig (hotade med sugklocka), berättade vad de gjorde och förtydligade för min man vad som hände(jag kan ha svårt med kommunikationen när jag har ont). Jag funderar på att skicka ett mail till henne och skriva hur jag uppfattade förlossningen.
    Åh, nu föll en liten tår! Så fantastiskt! Grymt jobbat! Och en liten Liv? Vi har faktiskt funderat på det namnet (men vi pratar om tusen olika namn hela tiden). Jättefint! Du verkar ha klarat det galant, skönt att det finns smärtstillande att få om man vill det! Åh, jag börjar längta så mycket nu! Men det är fyra månader kvar....GRATTIS IGEN!
  • Kelsson1

Moolie: Fint namn ni valt!
    Visst är det en häftig upplevelse, bra att du upplevde det som positivt.
    Tack för att du delade med dig, alltid roligt att läsa om andras upplevelser.
    Klart du ska vara stolt över er prestation det gjorde ni verkligen bra!
    Även kul att amningen kommit igång, hoppas att det går bra för mig också även den här gången (man vet aldrig)

• Moolie
    lisodan skrev 2015-05-28 20:34:43 följande:

Åh, nu föll en liten tår! Så fantastiskt! Grymt jobbat! Och en liten Liv? Vi har faktiskt funderat på det namnet (men vi pratar om tusen olika namn hela tiden). Jättefint! Du verkar ha klarat det galant, skönt att det finns smärtstillande att få om man vill det! Åh, jag börjar längta så mycket nu! Men det är fyra månader kvar....GRATTIS IGEN!

Kelsson1 skrev 2015-05-28 21:02:11 följande:

Moolie: Fint namn ni valt!

Visst är det en häftig upplevelse, bra att du upplevde det som positivt.

Tack för att du delade med dig, alltid roligt att läsa om andras upplevelser.

Klart du ska vara stolt över er prestation det gjorde ni verkligen bra!

Även kul att amningen kommit igång, hoppas att det går bra för mig också även den här gången (man vet aldrig)

När hon kom upp på bröstet så kunde vi inte se vad hon va. Men så fort vi fick se att det var en flicka så sa jag "Hej Liv!!" och maken instämde även om det inte var helt hundra bestämt innan. Men namnet Liv är så fantastiskt! Och vår namnlista var VÄLDIGT kort... Fy, tårarna har aldrig sprutat så mycket innan! Och så stolt min man var! Och när han såg att hon var frisk... Jisses... Pusskalas delux!
  • Kelsson1

Moolie: Det är fantastisk upplevelse! Tänk ett litet barn, världens underbaraste bebis obeskrivlig känsla. Kan inte fatta att jag snart får gå igenom det en gång till.

• villsågärna38

Grattis igen Moolie! Härligt att det gick så bra och att amningen funkar. Att föda barn är verkligen det häftigaste man kan uppleva. Alla kategorier Kram

Ps. fortsätt med knipövningarna så kan du snart hålla dig igen. Finns bra program på 1177

• Moolie
    villsågärna38 skrev 2015-05-29 20:09:00 följande:

Grattis igen Moolie! Härligt att det gick så bra och att amningen funkar. Att föda barn är verkligen det häftigaste man kan uppleva. Alla kategorier Kram

Ps. fortsätt med knipövningarna så kan du snart hålla dig igen. Finns bra program på 1177

Där kom en fantastisk BM bara ett par timmar innan hemfärd och frågade om jag ville ha en "besiktning" och övningar innan jag åkte hem. Så vi satt länge och väl, jag knep och hon beskrev hur det skulle kännas. Så nu har jag övat sedan dess och jag märker redan skillnad! På så kort tid! Helt otroligt! Och stygnen var jättefina!

Nu ligger vi här i sängen alla tre (bonusarna är hos mamma). Så otroligt mysigt och bara helt overkligt!

Och det är roligt att hitta saker hos Liv som vi hittar hos varandra. Min man får tex nysanfall och det får Liv också. Min man får ryckningar när han sover och det får liv också. Och likheten mellan de två yngsta barnen i familjen är helt slående. Och det är helt underbart! Att halvsyskon kan vara syskonlika!

Vilken bubbla jag lever i nu! Jag är så förbannat lycklig!!
  • Lokattis
    Moolie skrev 2015-05-30 16:11:08 följande:

Där kom en fantastisk BM bara ett par timmar innan hemfärd och frågade om jag ville ha en "besiktning" och övningar innan jag åkte hem. Så vi satt länge och väl, jag knep och hon beskrev hur det skulle kännas. Så nu har jag övat sedan dess och jag märker redan skillnad! På så kort tid! Helt otroligt! Och stygnen var jättefina!

Nu ligger vi här i sängen alla tre (bonusarna är hos mamma). Så otroligt mysigt och bara helt overkligt!

Och det är roligt att hitta saker hos Liv som vi hittar hos varandra. Min man får tex nysanfall och det får Liv också. Min man får ryckningar när han sover och det får liv också. Och likheten mellan de två yngsta barnen i familjen är helt slående. Och det är helt underbart! Att halvsyskon kan vara syskonlika!

Vilken bubbla jag lever i nu! Jag är så förbannat lycklig!!

Åh, så härligt Moolie!!!
  • zaq1234

Tack mollie för du delar med dig, alltid intressant att höra hur det är.

En annan fråga, igår gick jag en lite väl lång promenad.. Trodde jag fixade det men efter en timme fick jag verkligen ont i magen, antar att det var samman dragningar men de har inte gjort ont förut... Fick stappla hem.. Sedan ligga i 2h innan det släppte. Har ngn av er liknade erfarenhet? Inte borde det vara ngn fara? Tror bm sa att om sammandragningar gör ont ska man kolla upp... Men är det om det inte släpper?

• Kelsson1

Moolie: Det är helt fantastiskt med bebisar att de redan när de är så små har egna drag som man känner igen från sina nära .
    Fortsätt att leva i bubblan, jag försöker fortfarande efter 3,5 år varje dag stanna upp en stund o titta på dottern o vara tacksam över att vi har fått henne

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015