• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Sira

Zaq: Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga. För mig upptäcktes hypotyreosen vid fertilitetsutredningen så jag har ätit Levaxin sedan dess och kommer få fortsätta att göra det även sedan. Fick justera dosen förra graviditeten och det var väldigt svårinställt efter förlossningen. Den här gången har jag legat på samma dos hela tiden och förra provtagningen visade att jag ska fortsätta med den till förlossningen. Det borde inte vara någon fara att ta under amningen, det är ju ett hormon som finns/ska finnas i kroppen. Så länge ditt TSH är på en bra nivå. Kanske skillnad dock om du egentligen inte behöver det? Utan att veta, det är bara vad jag tror, så går det nog inte riktigt att jämföra med mediciner. Det är ju inte medicin på det sättet i o m att hormonet redan finns i större/mindre mängd i kroppen. Det är ju liksom inget främmande som tillsätts om du förstår hur jag menar. Men igen, jag är inte utbildad inom detta, det är bara hur jag själv funderar kring det.

• villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-05 17:00:30 följande:

Nu en annan undran. Ni som fått barn o ätit levaxin i syfte att kunna bli gravida dvs inga problem innan med sköldkörtel.

Vad har ni fått för info att göra efter förlossning? min bm sa idag att jag kunde sluta abrupt, men med alla andra mediciner man ätit i denna process så var det ju viktigt att fasa ut dom, så att kroppen ställer in sig rätt. Eller är det så i detta fall, att man just inte ska äta då man ammar?

Prata med en läkare om detta. Tycker inte du ska göra något innan du stämt av det ordentligt. Alla hormoner är ju i svallning efter förlossningen så om det finns risk att du mår dåligt av att sluta tvärt aka du ju absolut inte göra det. Tycker det låter vettigt att iaf ta prover innan. Många får ju förändringar på sköldkörteln efter en graviditet med så ta det säkra före det osäkra. Jag vet flera som fått börja med lvaxin efter de fått barn men som inte ätit det innan. Det har inget med amningen att göra iaf. Man kan äta levaxin och amma. Kram
  • LadyMaria

Hej tjejer!

Hur har det sett ut för er, vad gjorde att ni behövde ÄD? Provade ni med egna ägg först?

Jag har gjort 3 IVF med ICSI, Har bara fått till frysen en utav gångerna, och många ägg är sköra så dem inte går att använda. Dem som gått att använda har dock blivit befruktade och fina embryon. Nu ruvar jag på 2 embryon från sista gratisförsöket.

Jag är orolig för mina ägg, att det är så pass många som inte går att använda....

• zaq1234

Hur ser det ut i tråden, vem är på gång härnäst? Själv har jag fått 1 aug. Hoppas så att den väljer att komma tidigare på eget initiativ. Tycker det verkar så riskabelt i slutet... Inte vänta för länge om moderkakan inte håller mottot o det finns ju risker med igångsättning med... Och alla landsting tycker olika i detta... Puh...

• Kelsson1

Zaq: Har väntat på att få höra från Lokattis som måste ha fått bebis nu. Annars är jag beräknad till på onsdag då jag även fått tid till igångsättning (efter mycket tjat och tilltagande krämpor). Så hoppas att bebis är samarbetsvillig och att förlossningen går lika fort som med dottern, då har jag bebis hos mig på onsdag

• emeliearcen
    zaq1234 skrev 2015-06-15 08:56:47 följande:

Hur ser det ut i tråden, vem är på gång härnäst? Själv har jag fått 1 aug. Hoppas så att den väljer att komma tidigare på eget initiativ. Tycker det verkar så riskabelt i slutet... Inte vänta för länge om moderkakan inte håller mottot o det finns ju risker med igångsättning med... Och alla landsting tycker olika i detta... Puh...

Jaaa, nu väntar vi minsann på besked från Lokattis. Och sen på dig Kelsson1 :)

Själv är jag beräknad till 29/6, längtar sååå efter bebis nu. Har dock åkt på en förkylning som inte vill ge med sig trots flera dagar av bara vila :( vill inte vara förkyld nu såhär nära inpå :( någon som har tips på hur jag kan försöka bli frisk igen?

Kram!
  • Sira

Jag ligger precis en månad efter dig zaq. Kan känna mig lite stressad över att det är så kort tid kvar, det har gått så fort den här gången och jag har inte riktigt hunnit med. Vill hinna använda fler gravidkläder (jättefånigt, jag vet), känna fler sparkar osv. Det här är med största sannolikhet sista gången jag är gravid och jag känner mig inte redo för att aldrig vara det igen trots att jag egentligen blir ganska påverkad av en graviditet med illamående t ex och nu är jag sjukskriven. Konstiga tankar som far runt och jag förstår mig inte riktigt på dem för jag är inte heller den typiska bullmamman så jag tror inte jag orkar med fler än två barn. Vill kunna ha lite egentid och kunna resa och sånt som är svårt med fler barn...

• Moolie
    Sira skrev 2015-06-15 12:33:28 följande:

Jag ligger precis en månad efter dig zaq. Kan känna mig lite stressad över att det är så kort tid kvar, det har gått så fort den här gången och jag har inte riktigt hunnit med. Vill hinna använda fler gravidkläder (jättefånigt, jag vet), känna fler sparkar osv. Det här är med största sannolikhet sista gången jag är gravid och jag känner mig inte redo för att aldrig vara det igen trots att jag egentligen blir ganska påverkad av en graviditet med illamående t ex och nu är jag sjukskriven. Konstiga tankar som far runt och jag förstår mig inte riktigt på dem för jag är inte heller den typiska bullmamman så jag tror inte jag orkar med fler än två barn. Vill kunna ha lite egentid och kunna resa och sånt som är svårt med fler barn...

Jag är en bullmamma men orkar inte med mer än en för det! ;)
  • Kelsson1
    emeliearcen skrev 2015-06-15 09:57:26 följande:
    Jaaa, nu väntar vi minsann på besked från Lokattis. Och sen på dig Kelsson1 :)

Själv är jag beräknad till 29/6, längtar sååå efter bebis nu. Har dock åkt på en förkylning som inte vill ge med sig trots flera dagar av bara vila :( vill inte vara förkyld nu såhär nära inpå :( någon som har tips på hur jag kan försöka bli frisk igen?

Kram!
    Du hinner nog bli frisk tills det är dags, tror att det gamla vanliga är bäst, vila och vätska.

Sira: Jag har varit less länge på att vara gravid men tror att när det väl är över kommer jag att sakna känslan av fosterrörelser men inte illamåendet och känslan av otymplighet .
    Två räcker mer än väl för mig
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015