• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Kelsson1
    zaq1234 skrev 2015-08-06 15:49:07 följande:

Har ngn av er erfarenhet av att bli igångsatt med cytotec? Jag är i 40+4 idag o kommer att bli igångsatt 41+0. Skulle gärna vilja höra om erfarenheter, är så nervös inför detta....

Jag blev igångsatt med det. Hann få 5 doser innan värkarna kom igång, behövde inte få mer mediciner sedan utan allt flöt på naturligt. Tycker inte att du behöver oroa dig för cytotec
  • Missne
    zaq1234 skrev 2015-08-06 15:49:07 följande:

Har ngn av er erfarenhet av att bli igångsatt med cytotec? Jag är i 40+4 idag o kommer att bli igångsatt 41+0. Skulle gärna vilja höra om erfarenheter, är så nervös inför detta....

Jag har ingen egen erfarenhet av cytotec, men har läst en hel del om det och jag vill inte bli igångsatt med det. Det är inte godkänt av läkemedelsverket för annat än som magsårsmedicin. Vill inte skrämma dig , men vissa landsting använder det ej och det finns flera skräckhistorier. Men läs på själv så att du kan ta ställning.
  • lisodan

Hej alla!

Idag går jag in i vecka 33. Overkligt. Börjar kännas ordentligt i kroppen nu. Har dock varit sjukskriven redan i en månad pga foglossning och lätta sammandragningar. så har länge känt mig otymplig. Men märker ändå helt klart en skillnad nu. Nu är det graviditetspenning som gäller på 50%. Ska jobba hemifrån så det ska nog gå här den sista månaden av jobb som är kvar.

Sparkarna och rörelserna blir ju också kraftigare och kraftigare. TÄNK att det snart är dags! <3

Jag fick Cytotec efter mitt MA förra året och mådde inte bra av dem alls. Blödningar länge efteråt också. Jag kommer försöka undgå dem om jag kan. Har också läst skräckhistorier. Någon som vet ngt preparat man kan ta istället?

Ska till bm imorgon. Jag är denna gång mest nyfiken på om hon kan känna hur hon ligger. Hon verkar ha legat mycket åt samma håll. Och senast var det med rumpan ner och det hoppas jag inte hon fortsätter med för länge

• Fröken Smilla

Vi kommer att skriva i förlossningsbrevet att vi inte vill att Cytotec används. Det är säkert oftast ofarligt, men jag vill ändå att de låter bli det. Jag har också läst mycket om det. Dock säger de på vårt sjukhus att de blivit bättre på att dosera det.

• Kelsson1

Jag tror som med allt annat att man ska vara lite försiktig med allt som man läser på internet. Tror att det är skräckhistorierna som syns mest men kan finnas en hel del lyckade historier som aldrig delas.
    Som sagt blev jag igångsatt med Cytotec och hade inga problem med den, avslag och blödning mycket mindre den här gången jämfört med dottern där jag bara fick värkstimulerande dropp.
    Självklart väljer vi var och en vad vi tror på och vilka preparat som ska användas, tokigt skulle det vara annars men jag råder till att ta alla skräckhistorier med en nypa salt...

• lisodan
    Kelsson1 skrev 2015-08-11 11:08:47 följande:

Jag tror som med allt annat att man ska vara lite försiktig med allt som man läser på internet. Tror att det är skräckhistorierna som syns mest men kan finnas en hel del lyckade historier som aldrig delas.
    Som sagt blev jag igångsatt med Cytotec och hade inga problem med den, avslag och blödning mycket mindre den här gången jämfört med dottern där jag bara fick värkstimulerande dropp.
    Självklart väljer vi var och en vad vi tror på och vilka preparat som ska användas, tokigt skulle det vara annars men jag råder till att ta alla skräckhistorier med en nypa salt...

Absolut ska man akta sig för att läsa skräckhistorier online- dock verkade inte min kropp gilla Cytotec vid MAt. Fick komplikationer och livmodersinfektion efteråt och låg på sjukhus i en vecka med dropp. Men svårt att veta vad som är vad såklart. Var det MAt i sig som orsakade det eller medicinen? Så är det nog med den mesta medicinen. En del tål dem bra, andra inte och ska istället ha andra preparat. 
  • Kelsson1
    lisodan skrev 2015-08-11 11:59:30 följande:
    Absolut ska man akta sig för att läsa skräckhistorier online- dock verkade inte min kropp gilla Cytotec vid MAt. Fick komplikationer och livmodersinfektion efteråt och låg på sjukhus i en vecka med dropp. Men svårt att veta vad som är vad såklart. Var det MAt i sig som orsakade det eller medicinen? Så är det nog med den mesta medicinen. En del tål dem bra, andra inte och ska istället ha andra preparat. 
    Jag skulle som du undvika en medicin jag haft dåliga erfarenheter av, självklart. Man vill inte riskera samma förlopp en gång till.
  • lisodan
    Kelsson1 skrev 2015-08-11 12:04:26 följande:
    Jag skulle som du undvika en medicin jag haft dåliga erfarenheter av, självklart. Man vill inte riskera samma förlopp en gång till.
    Nope!
  • zaq1234

Som tur var slapp jag cytotec o igångsättning, blev så glad när jag fick värkar kl 06 i fredags, klockan halv två födde jag en liten flicka. 40+5 så underbart att allt gått bra.

Har läst att ni som fått barn hoppat över i en annan tråd, vilken är den?

• Sira

Grattis zaq! Vad skönt att du slapp igångsättning.

Tråden du tänker på heter ungefär "Vi som fått barn efter ivf/äd". Du hittar den lätt, skrivs flitigt i den så den brukar ligga högt upp i listan.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015