• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Femifamiljen

Igår släppte jag allt vad regler heter och tog mig en stor skål glass med chokladsås och strössel. Så himla gott! Nu gäller det dock att försöka hålla sig undan sött på veckan...
    Åt chips och några ostkrokar i fredags men fick världens halsbränna på natten så det gör jag absolut inte om! Huvva.

Går in i v 25 idag och börjar känna mig lite otymplig faktiskt.. Bara ett fåtal byxor som passar och energin börjar tryta igen. Men solen skiner!! Yes! Haha

• Carolinalovetobias
    Femifamiljen skrev 2014-05-19 07:30:59 följande:
    Igår släppte jag allt vad regler heter och tog mig en stor skål glass med chokladsås och strössel. Så himla gott! Nu gäller det dock att försöka hålla sig undan sött på veckan...
    Åt chips och några ostkrokar i fredags men fick världens halsbränna på natten så det gör jag absolut inte om! Huvva.

Går in i v 25 idag och börjar känna mig lite otymplig faktiskt.. Bara ett fåtal byxor som passar och energin börjar tryta igen. Men solen skiner!! Yes! Haha

Igår hade jag en ångestdag så jag tröståt chips & godis. Känner mig så "svag" just nu och känslorna tar verkligen makten över mig.. :(

Men men, ny dag - nya tag! Skönt att man inte är ensam att "synda" ibland ;P

• Femifamiljen

Nej du är verkligen inte ensam om att synda ibland! Du skulle sett mig förra graviditeten... Åt säkert ett paket glassbåtar varje vecka hahaha!

Man får helt enkelt ha dåliga dagar också

• Femifamiljen

Haha konstigt!

Men jo det var helt fantastiskt gott! Men nu fixar jag inte riktigt glass så även om det ser gott ut och allt så går det lixom inte... Hade ju dock hellre haft dille på glass än godis :)

Hur gå det annars för dig med graviditeten? Mycket krämpor eller helt okej? :)

• mirri83

Hej! Är d ok att jag hoppar in här???

Jag har fått sån ångest över min vikt, är i v 23 imorgon och jag har redan gått upp 10 kg... Jag är lite överviktig sen innan o har kämpat med vikten länge. De förra graviditeterna brydde jag mig inte så mkt, men den här gången är det annorlunda. Hur är det för er? Har ni ångest över vikten o hur hanterar ni det?

• Femifamiljen

Självklart är det ok :)

Vad jobbigt för dig att det känns så svårt.. Känner likadant, detta är tredje graviditeten men den här gången är jag mindre orolig över vikten. Till en viss del. Har tampats med ätstörningar fram till ca knappt ett år sedan så detta år verkligen en utmaning. Att klara av att vara hälsosam utan att tänka för mycket på vikten..

Just vikten är ju så olika från person till person och försök att släppa det lite grann. Så länge du och bäbisen inte har problem så skit i vad vågen säger :) hihi kanske inte så lätt men värt ett försök. Eller gör som mig, kasta ut vågen hemma, såå mycket mindre stressande att inte veta! :) hihi

• mirri83

Tack, jag önskar o vill kunna tänka så som jag gjort innan. Den här graviditeten var ju inte planerad, men ändå välkommen. Jag hade ställt in mig ganska mkt mentalt på att få ordning på kroppen o bli mer hälsosam. Förra sommaren la jag om all min kost o började träna ganska mycket. När jag blev gravid var jag i mitt livs form. Har aldrig vart så tränad som jag var då.

När jag blev gravid så fick jag ett sådant illamående att jag inte orkade göra något, det ända som hjälpte mot illamåendet var att äta o sitta still i princip. Som tur var så släppte illamåendet i v 12-13 nånting. Då tänkte jag att äntligen kan jag börja röra på mig o få nåt så när normalt liv igen. Då kom foglossningen som ett brev på posten, idag kan jag knappt röra mig o den lilla bit jag rör mig måste jag ha kryckor. 
    Jag försöker verkligen tänka positivt och det är härligt att ni har en sådan positiv inställning. Jag försöker bli peppad av er istället. Den enda tröst man har är ju att det inte kommer vara så här för alltid, men att från ha bestämt sig till att vara smärt o smidig till att gå tillbaka till det man en gång var är svårt för min själ.

Plus 12/1 BF 25/9 2014
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)