• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • linneamedo

Här hänger jag med! Jag har så svårt att styra vad och hur mkt jag äter och jag mår dåligt av detta. Är i v.18 med andra barnet. Med första barnet åt jag allt som kom i min väg och rörde mej väldigt lite vilket resulterade i +30 kg, vilket var tortyr!! Kunde knappt röra mej i slutet och så vill jag verkligen inte ha det med tvåan nu :( jag behöver tips på nyttiga mellanmål, någon som har nåt på g? Måste rymmas i väskan och inte behöva förvaras i kylskåp!

• linneamedo
    joma2 skrev 2014-02-18 16:29:44 följande:

Hej alla blivande mammor {#emotions_dlg.flower}
    Jag känner så igen mig i många av era berättelser Tungan ute

Detta är min första graviditet och jag oroar mig lite över hur man "bör" äta...? Livsmedelsverket säger en sak, men tittar man på gravida kvinnor över lag så blir det ganska mycket sött och "onyttigt" vilket jag PERSONLIGEN kan tycka att man ska unna sig om kroppen skriker efter detta... eller?
    Jag har ganska dålig aptit på dagarna men på kvällarna/nätterna är jag sugen på någon sött/krispigt hela tiden. Att äta en morot eller ett äpple vid detta sug hjälper tyvärr inte Rynkar på näsan 

Ska man plåga sig med att hålla igen för att livsmedelsverket förespråkar en sak och samhället bombaderar en med det "smala, nyttiga och lyckade" idealet? 
    Är det bara jag eller funderar flera över hur man ska förhålla sig till sin nya situation och det lilla livet i magen?

Många tankar och funderingar i detta nya hahahaha

Min erfarenhet är att man kan äta allt (som man "får") men kunna ha kontroll på det, det jobbiga är ju att man skapar sug efter mer o mer o mer när man äter mkt snabba kolhydrater och socker vilket lätt kan spåra ur :/ men det är ju sååå svårt att hålla emot för man är ju banne mej hungrig JÄMT!!
  • joma2
    linneamedo skrev 2014-02-24 07:10:01 följande:
    Min erfarenhet är att man kan äta allt (som man "får") men kunna ha kontroll på det, det jobbiga är ju att man skapar sug efter mer o mer o mer när man äter mkt snabba kolhydrater och socker vilket lätt kan spåra ur :/ men det är ju sååå svårt att hålla emot för man är ju banne mej hungrig JÄMT!!
    Hahahaha ja eller hur! Jämt, jämt, jämt Tungan ute
  • supersötasilversara

Jag är nu i v38 och har haft det jobbigt med kost och träning till och från under graviditeten. Första veckorna åt jag bra, sen v7-18 mådde jag jätteilla och kräktes massor och kunde endast äta vissa saker vissa dagar (helknäppt!), sen kunde jag äta mer som vanlugt men hade svårt för protein och mycket grönsaker = väldigt svårt att äta bra och få bort suget. Efter v32 blev det bättre och jag har kunnat dra ner på mackor, pasta, ris, potatis. Nu äter jag åt "paleo"-hållet fast med mer mjölkprodukter och jag känner hur bra jag mår. Jag har fri tillgång till "paleogott" tex mixad frusen banan med jordgubbar (supergod sorbet!!) och jag har alltid chokladmuffins och chokladbollar a la paleo (nötter/frön/dadlar/kakao osv) i frysen som jag får ta av varje dag om jag vill. Skillnaden nu är att jag inte är lika sugen på mackor och godis och äter inte heller lika mycket. Fram till v 24 hade jag gått upp 10 kg och det kändes jobbigt eftersom jag tänkte att vikten kommer att fortsätta rätt uppåt. Men hittills i v38 har jag bara gått upp 12 kg. Träning har jag inte alls orkat/klarat av förrän sista veckorna nu. Jag tror att man ska äta så bra man bara kan och träna så mycket man bara kan när man är gravid och jag har verkligen försökt, men det har helt enkelt inte gått förrän nu pga av hormoner osv. Det har inte haft något med min vilja att göra eftersom jag hela tiden försökt men mage och kropp har starkt sagt ifrån.

• joma2
    Carolinalovetobias skrev 2014-03-01 22:43:36 följande:
    Bra kämpat. En annan har ju precis ätit godis och chips. Vet inte riktigt e hur jag ska ta mig ur den onda cirkeln :P
    Hahaha Samma här :P 
    Trodde dock att jag fortfarande älskade lakrits, men icke!! Detta märkte jag efter bitarna var slut.  Nu mår jag så fruktansvärt illa och kommer ALDRIG MER äta lakrits igen (känns det som) hahaha
  • joma2

Ja... vad ska man säga? Upp och ner. Ena dagen äts det rätt bra, andra dagen tar sockersuget över totalt och kvällarna går då ut på att slappa med en godispåse/ mariekex eller liknande.
    Känner mig så karaktärslös så det är inte klokt, men samtidigt försöker jag lyssna på vad min kropp vill ha.. vet inte vad som är rätt och fel då alla säger olika hela tiden! Det sunda förnuftet svajar hela tiden också :P
    Hur går det för dig?

• Carolinalovetobias
    joma2 skrev 2014-03-18 01:36:27 följande:
    Ja... vad ska man säga? Upp och ner. Ena dagen äts det rätt bra, andra dagen tar sockersuget över totalt och kvällarna går då ut på att slappa med en godispåse/ mariekex eller liknande.
    Känner mig så karaktärslös så det är inte klokt, men samtidigt försöker jag lyssna på vad min kropp vill ha.. vet inte vad som är rätt och fel då alla säger olika hela tiden! Det sunda förnuftet svajar hela tiden också :P
    Hur går det för dig?

Det går så där.. redan 5 kilo upp..
    Är i vecka 13 :/ känns inte roligt. Prata med min BM att jag e orolig att gå upp massa..
    Blir ju chips & godis varje helg typ så :/

Lite ångest.. hehe :)

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)