• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Femifamiljen

Hur går det för er?

Någon med tips på bra mellanmål man kan äta. Dock inte nötter då jag inte alls är så förtjust i det så det är svårt att få ner...

• pmb

Tycker du om att baka? Isåfall skulle du ju kunna baka nyttiga mellanmålsmuffins. Enkelt att bara ta en.

Annars keso eller kvarg o nån frukt. Eller kanske ett kokt ägg, om du tycker det är gott. Keso o banan är jättegott ihop, o enkelt att ta med också!

• Femifamiljen
    pmb skrev 2014-04-05 13:10:55 följande:
    Tycker du om att baka? Isåfall skulle du ju kunna baka nyttiga mellanmålsmuffins. Enkelt att bara ta en.
    Annars keso eller kvarg o nån frukt. Eller kanske ett kokt ägg, om du tycker det är gott. Keso o banan är jättegott ihop, o enkelt att ta med också!
    Hm mellanmålsmuffins lät ju inte helt fel faktiskt. Det måste jag prova! Ägg brukar jag försöka få i mig, både mättande och gott, men inte varje dag! haha :) 
    Hade en period jag gjorde bananplättar/pannkaka men tyvärr har jag tappat suget för det helt...lite synd men det finns ju annat att prova också. 

Tack för tipset! :) 
  • pmb

Quinoa är ju väldigt nyttigt! Koka det med lite buljong så blir det ännu godare. Det går ju att ha som sallad med grönsaker och t.ex. mozarella, om man nu gillar ost (jag älskar det).

• Femifamiljen

Broccolisoppa är helt underbart gott!!

Stek lök (ev vitlök) och broccoli i olivolja.
    Blanda ner crème fraîche och mixa soppan slät. Blanda i lite salt, peppar, citron och ev vatten om man vill ha den lösare.
    Har inga exakta mått men svårt att misslyckas. Hur gott som helst :)

• Carolinalovetobias

Mums låter underbart gott :) Jag är inne i en sopp period :)

Förresten så avstod jag godis och chips heela helgen så vi fira med chips & godis i måndags.. Fan va dum en e.. HAHA!!

JAG VILL BLI HÄLSOSAM. Har inte vart ute på en promenad på eeeeevigheter heller.. Hatar latmasken/socker-chips suget i mig :(

• Femifamiljen

Carolinalovetobias:
    Förstår hur du känner...jag har väl haft ett rätt långt uppehåll på promenader också och det känns som segt i kroppen att ta sig ut. Jag vill ut men det är så svårt att få sig iväg...
    Chips har jag som tur är tappat suget på men lakrits däremot! Det kan jag verkligen inte stå emot! Tur vi har "långt" till affärn och mannen ofta har bilen! Haha

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)