• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-03 22:48:41 följande:
    Åh va gott de var m chiapudding???? gjorde en sats ikväll som jag ska äta imorgon på frukosten på jobbet, ikväll blev det dock 2 smörgåsar + 1 glas oboy! men det unnar jag mig :) För övrigt har det gått bra med kosten nästan hela helgen. Blev thai mat i söndags. Annars helt ok mat :)

Åt chiapudding innan träningen idag också Visst är det gott?

Skönt att du fått till det så bra med kosten och att det hållt i sig ett tag. Du får mig att känna mig jättepeppad!

Det lät fantastiskt gott med den där varianten på potatissallad med zucchini!!! Du får jättegärna skriva receptet om du orkar

Låter som något som är perfekt att göra när allt grillande börjar
  • Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-04 11:45:20 följande:
    Nä precis :) synd bara att vanligt godis funkar, men ska försöka att inte köpa hem så mycket sånt så det finns hemma, det är ju det som är värst. För har man hemma så är det så lätt att fuska.

Känns dock som man har gått upp massor nu vara sen senaste besöket hos BM.. Har ingen våg hemma men magen har ju bokstavligen exploderat känns det som! Haha gick in i v.27 i måndags :)

Känner ni större skillnad på era magar?

Haha... Magen är säkert superfin och det behöver inte alls vara så att du gått upp en massa

Jag är ju bara i v 11+3 så magen är inte så stor. Men mage har jag och har haft sedan jag
  • Larv

Skulle skriva att jag haft mage sedan jag plussade, var väldigt platt innan, men det är ju ingen riktig gravidmage ännu

• Larv

Det har gått jättebra med maten hela veckan, men idag åt jag en tårtbit och en macka som inte var lchf Men det är ok, får se till att äta bra ikväll och resten av helgen

Vi har köpt en glassmaskin så nu i sommar kan jag göra egen lchf-glass om jag skulle bli sugen.

Hoppas ni mår bra tjejer och att ni får en mysig långhelg. Kram kram

• Carolinalovetobias

Hej tjejer! Hur går det här? Här har det vart lite sämre med maten men vad gör det om 100 år? ;)

Kom ut på en morgonpromenad igår iaf och ev. ska ta en senare idag =) Så skönt att komma ut!.

Här kommer recept på falsk potatissallad a lá carro :P

1 stor eller 2 små zucchini
    1 liten eller halva stor gul lök
    En bit purjolök
    5 dl gräddfil
    1-2 msk majonnäs
    5-10 kapris
    grekisk eller italiensk salladskrydda

Finhacka lök och blanda med gräddfil och majo. Tillsätt kapris och massa salladskrydda. smaka av och ställ in i kylen medans du gör iordning zucchini.
    Skala och skär zucchini i lagom bitar efter tycke och smak. Smörstek på medelhög värme tills zucchinin blivit mjuk. Låt kallna och blanda i dem i vätskan. Låt gärna stå och dra till sig i kylen några timmar,den är ännu godare imorgon..

• Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-08 08:05:58 följande:
    Hej tjejer! Hur går det här? Här har det vart lite sämre med maten men vad gör det om 100 år? ;)Kom ut på en morgonpromenad igår iaf och ev. ska ta en senare idag =) Så skönt att komma ut!.Här kommer recept på falsk potatissallad a lá carro :P1 stor eller 2 små zucchini

1 liten eller halva stor gul lök

En bit purjolök

5 dl gräddfil

1-2 msk majonnäs

5-10 kapris

grekisk eller italiensk salladskryddaFinhacka lök och blanda med gräddfil och majo. Tillsätt kapris och massa salladskrydda. smaka av och ställ in i kylen medans du gör iordning zucchini.

Skala och skär zucchini i lagom bitar efter tycke och smak. Smörstek på medelhög värme tills zucchinin blivit mjuk. Låt kallna och blanda i dem i vätskan. Låt gärna stå och dra till sig i kylen några timmar,den är ännu godare imorgon..

Åååh tack för receptet! Måste prova det snarast

Vad bra inställning du har! Skönt att du kom ut och gick igår

Maten har varit sådär här med! Ätit bra under måltiderna, men det har slunkit ned både glass och godis faktiskt. Har varit duktig med träningen i alla fall. Hur som helst så har min fina karl gått med på att inte köpa hem massa snask under en period nu! Tror det behövs. Har inte varit godisråtta innan graviditeten så då har det inte gjort nåt att han köpt en massa, men nu har det varit riktigt jobbigt och det har triggat ett sug. Nu blir det bara god och nyttig mat som slinker ner!
  • Carolinalovetobias
    Larv skrev 2014-06-08 17:43:31 följande:

Åååh tack för receptet! Måste prova det snarast smile1.gif
    Vad bra inställning du har! Skönt att du kom ut och gick igår smile1.gif
    Maten har varit sådär här med! Ätit bra under måltiderna, men det har slunkit ned både glass och godis faktiskt. Har varit duktig med träningen i alla fall. Hur som helst så har min fina karl gått med på att inte köpa hem massa snask under en period nu! Tror det behövs. Har inte varit godisråtta innan graviditeten så då har det inte gjort nåt att han köpt en massa, men nu har det varit riktigt jobbigt och det har triggat ett sug. Nu blir det bara god och nyttig mat som slinker ner! smile1.gif

Va skönt att du får med gubben!! =) hejja oss! =)Idag bakade jag kesobröd m chiafrön! Riktigt bra brödsubstitut =) Å nyttigt! =)
    har även vart ute på sjön idag, så skönt =) Å en 4 km promenad blev det =)=) fast fick lite ont i magen så fick sakta ner tempot lite =/ De märks att en börjar bli större!

Nu har jag 4 arbetspass kvar till semester!!! Tjooohooo.. Å sen går jag på Havandeskapspenning! =D Går hem på lördag kl halv 2 och är hemma till BF 26 september =)=) Sambon ska ta FL och semester i sommar så vi får 9 veckor tillsammans hela familjen! DET ÄR LIVET DET!! Ska bli helt jävla underbart! ursäkta ordspråket.. ;)

• Femifamiljen

Åh vad skönt att få vara hemma och ta det lugnt en längre period :) härligt!!
    Jag kommer jobba till 4 juli sen tar jag uppehåll :) driver ändå eget så kan jobba lite hur länge jag orkar men hade bestämt mig för semester i Juli så måste väl försöka hålla på det då :)

Maten går ok, har dock inte så mycket aptit om dagarna längre..är väl en period bara men lite frustrerande att måsta stå och göra middag när det i princip bara växer i munnen på en.. Godiset börjar vara slut här hemma men är inte riktigt lika sugen på det heller känner jag.. Får försöka passa på att äta lite nyttigare när jag ändå inte är så sugen på allt :) men kall mat känns som att det går alltid ner. Lite som jag hade i början på graviditeten.

Gick in i v.28 igår, mindre än 90 dagar kvar nu!! Wiiee!

• Carolinalovetobias

Är i v 25 och har gått upp 5 kilo totalt än om man räknar från inskrivningssamtalet osv. Så de får jag väl vara nöjd med. Jobbar till 4 idag sen är jag ledig 2 dagar ska bli skönt! Hoppas på bra väder :)

• Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-10 12:39:47 följande:
    Är i v 25 och har gått upp 5 kilo totalt än om man räknar från inskrivningssamtalet osv. Så de får jag väl vara nöjd med. Jobbar till 4 idag sen är jag ledig 2 dagar ska bli skönt! Hoppas på bra väder :)

Det låter jättebra! Hoppas jag klarar att vara lika duktig som du med viktuppgången För ca 2-3 v sedan var jag på inskrivningen och då hade jag gått upp 2kg sedan i Februari. Känns som jag lagt på mig nåt kg till efter det och är i v13. Hoppas det stannar av ett tag nu

Vad härligt att ni får så mycket ledigt ihop i sommar Det låter underbart!

Jag har rätt nyligen börjat på ett nytt jobb så kommer nog inte vara ledig något förrän jag måste sluta innan bf som är 20/12. Har ett tungt jobb så får se hur länge det går men hoppas jag klarar det så länge som möjligt
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)