• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Carolinalovetobias

Igår beställde jag Jills lågkolhydratskost - ät mat efter säsong! =) Har sneglat på den länge och fjäska med gubben ;) hehe!! Längtar!

Nu känner jag verkligen att jag VERKLIGEN vill skärpa mig med kosten. Mår så dåligt idag utav "unnardagen" igår... Jag måste bli av med mitt chips/sötsug detta funkar inte!! Jag vill ha kontroll över min framtid, hälsa och val.

Larv du får krya på dig!!

• Femifamiljen

Jag känner lite grann likadant Carolinalovetobias.

Har senaste veckorna inte haft nån som helst karaktär och det känns inte bra alls. Men det är så svårt. Särskilt när man bara är sugen på fel mat.

Tror allvarligt att jag ska slänga ut allt godis, eller skicka med till mannens jobb får han äta där om han vill. Men bara så det inte finns något hemma... Nånting måste jag ju göra!!

Råkade komma över en våg igår och oj vad det barkat iväg!!! Säkert lite pga vätska också men det syns att mitt sötsug har skenat på senaste..inte bra!

• Femifamiljen

Men må inte för dåligt över din unnardag Carolinalovetobias, ibland måste man få det också. Av egna erfarenheter så kan det vara bra att ibland släppa lite kontroll. Om än det inte är så roligt.
    Men jag äter alltid sämre när jag vet att jag måste skärpa mig. När jag inte bryr mig lika mycket så försvinner suget lite grann.
    Kanske bara funkar för mig men värt att prova kanske :) hihi

• Carolinalovetobias

Jag mår faktiskt inte dåligt psykiskt för "unnardagen" utan mår verkligen dåligt fysiskt. Gasig som fan, mår illa, uppsvälld till tusen.. Ja de går inte att ha sånt hemma- inte för mig iaf. och har vi ngt hemma så ber jag mannen gömma isf. De funkar verkligen inte för mig. Nu ska jag gå ner och göra en goooood frukost som mättar länge :) Ha de bäst tjejer! =)=)

• morphet

Jag hoppar gärna in här :) Är 24 år och i v.16 med första barnet och har rätt mycket noja över var vågen kommer att sluta på... Har redan gått upp 6 kg och känner mig redan så tung och seg. Har bestämt mig för att försöka vara så hälsosam jag kan graviditeten ut!

Idag har jag börjat med en frukost på havregrynsgröt med tärnade äpplen och kanel. Letar hela tiden efter nya, nyttiga recept så har ni några - bring them ;)

BF 23/12 - 14
  • Femifamiljen

Morphet:

Välkommen :) roligt att du hittat hit! :)
    Så länge du äter bra så har egentligen inte vikten så stor betydelse, då tar kroppen det den behöver :) heja dig! Jag är själv lite lat när det kommer till frukost men ibland lyckas jag göra någon gröt :)

• Femifamiljen

Carolinalovetobias:
    Jag förstår hur du menar, man kan som få en liten chock i kroppen när man ätit onyttigare än vanligt, inte roligt alls men å andra sidan blir man lite mer motiverad till att hålla sig till nyttigheter, eller åtminstone inte lika stora mängder "dålig" mat och annat "skräp". :)

Jag lyckades faktiskt rätt bra igår, åt i dålig väg endast en liten ballerinakaka, annars höll jag mig från sötsaker hela dagen! Känns hur bra som helst! Men insåg igår hur otroligt hungrig jag är om dagarna...kanske inte är så konstigt jag är sötsugen jämt när jag ätit samma mängd mat som förut. Åt i princip dubbel lunch och var hyfsat nöjd efteråt. Helt sjukt!!

• morphet
    Femifamiljen skrev 2014-07-03 07:38:21 följande:

Morphet:

Välkommen :) roligt att du hittat hit! :)

Så länge du äter bra så har egentligen inte vikten så stor betydelse, då tar kroppen det den behöver :) heja dig! Jag är själv lite lat när det kommer till frukost men ibland lyckas jag göra någon gröt :)

Jag vet att man inte borde bry sig om vikten när man är gravid, men jag hade 14 veckor av illamående vilket ledde till att jag bara kunde äta grejer jag var jättesugen på - bara hämtmat och chips typ :( I vanliga fall brukar jag vara ganska duktig med maten. Men nu jäklar blir det nya tag!

Jag gör mikrogröt och tärnar lite äpplen och har kanel och mjölk i. Går nästan lika fort som att bre några mackor! Annars kör jag fröknäckebröd och gräddost, eller fetfil med blåbär. Har lättare för att starta dagen bra än att avsluta den nyttigt... Igår blev det några rutor choklad framför tvn :(
    BF 23/12 - 14
  • Larv
    morphet skrev 2014-07-03 09:32:44 följande:
    Jag vet att man inte borde bry sig om vikten när man är gravid, men jag hade 14 veckor av illamående vilket ledde till att jag bara kunde äta grejer jag var jättesugen på - bara hämtmat och chips typ :( I vanliga fall brukar jag vara ganska duktig med maten. Men nu jäklar blir det nya tag!

Jag gör mikrogröt och tärnar lite äpplen och har kanel och mjölk i. Går nästan lika fort som att bre några mackor! Annars kör jag fröknäckebröd och gräddost, eller fetfil med blåbär. Har lättare för att starta dagen bra än att avsluta den nyttigt... Igår blev det några rutor choklad framför tvn :(
    BF 23/12 - 14
    Välkommen

Det är jättevanligt att man får sådana matvanor i början om man mår illa! Det ska du inte skämmas över, vet inte huuuur många jag läst om som haft det likadant som du

Härligt att du är taggad att äta bra!

Det känns ju som att det är viktigare än någonsin nu att man ser till att må bra och få i sig ordentligt med näring.

Jag har bara varit hos BM en gång hitills och redan då var mitt järnvärde lite si sådär, så jag har försökt "äta upp det". Har t.ex chiafrön och pumpakärnor varje dag i min smoothie eller frukostyogurt. Sen försöker jag få i mig ordentligt med kött, leverpastej och blåbär

Visst är det gott med fröknäcke? Jag bakar mitt egna lchf-style
  • Nallebjörnis

Hej får jag åxå hänga på här?
    Väntar mitt andra barn 9/3
    Vill verkligen försöka att denna graviditet ska vara bättre än förra... inte sväva ut lixom.
    Vi äter ju redan lchf sen innan så får se om det går att hålla hela vägen ;)

*Michaela Victoria 091216*
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)