• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Carolinalovetobias

Hej tjejer!! Kul att fler kikat in! =) Och självklart är alla välkomna!
    har blivit bra mat igår och idag.. Känns bra! =)=)
    Dock har jag haft en del SD i ett par veckor och har börjat få förvärkar så de e annorlunda med denna graviditeten :( Är rädd att det ska starta tidigare el ngt :( men det är väl kanske vanligare med det när de inte är första graviditeten?! :/ är i v 28 bara :(

Har vart i kontakt med fl men de säger så länge de inte är regelbundna eller att de inte försvinner av vila så ska de väl inte vara ngn "fara".

• morphet
    Larv skrev 2014-07-03 13:41:54 följande:

Välkommen

Det är jättevanligt att man får sådana matvanor i början om man mår illa! Det ska du inte skämmas över, vet inte huuuur många jag läst om som haft det likadant som du

Härligt att du är taggad att äta bra!

Det känns ju som att det är viktigare än någonsin nu att man ser till att må bra och få i sig ordentligt med näring.

Jag har bara varit hos BM en gång hitills och redan då var mitt järnvärde lite si sådär, så jag har försökt "äta upp det". Har t.ex chiafrön och pumpakärnor varje dag i min smoothie eller frukostyogurt. Sen försöker jag få i mig ordentligt med kött, leverpastej och blåbär

Visst är det gott med fröknäcke? Jag bakar mitt egna lchf-style

Har du något bra recept på fröknäcke? Jag har aldrig varit någon baktjej, gillar hellre att laga mat...

Trots att jag testat att vara vegetarian i över ett halvår innan jag blev gravid var mina järnvärden relativt bra (!) så något gör man väl rätt. Nu äter jag iofs kött igen så nu borde det vara ännu lättare att få i sig järn.

Igår köpte jag hem massa bigarråer som jag frossade i framför filmen - så jävla gött och känns mycket bättre än choklad/godis! Eftersom det är fredag idag blir det kanske lite popcorn ikväll
    BF 23/12 - 14
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-07-03 23:25:23 följande:

Hej tjejer!! Kul att fler kikat in! =) Och självklart är alla välkomna!
    har blivit bra mat igår och idag.. Känns bra! =)=)
    Dock har jag haft en del SD i ett par veckor och har börjat få förvärkar så de e annorlunda med denna graviditeten :( Är rädd att det ska starta tidigare el ngt :( men det är väl kanske vanligare med det när de inte är första graviditeten?! :/ är i v 28 bara :(

Har vart i kontakt med fl men de säger så länge de inte är regelbundna eller att de inte försvinner av vila så ska de väl inte vara ngn "fara".

Har du ringt förlossningen? Tycker du ska göra det för säkerhets skull. Du behöver nog inte vara orolig, men för din egen skull så kan det nog vara skönt att få höra det från en barnmorska istället!

Håller tummarna för dig i alla fall! Stor kram.
  • Larv
    morphet skrev 2014-07-04 09:30:44 följande:
    Har du något bra recept på fröknäcke? Jag har aldrig varit någon baktjej, gillar hellre att laga mat...

Trots att jag testat att vara vegetarian i över ett halvår innan jag blev gravid var mina järnvärden relativt bra (!) så något gör man väl rätt. Nu äter jag iofs kött igen så nu borde det vara ännu lättare att få i sig järn.

Igår köpte jag hem massa bigarråer som jag frossade i framför filmen - så jävla gött och känns mycket bättre än choklad/godis! Eftersom det är fredag idag blir det kanske lite popcorn ikväll smile5.gif
    BF 23/12 - 14
    Åh vad bra att du haft sånt fint järnvärde Klart att du ätit bra

Jag äääälskar biggarråer jag med! Alla bär är så jäkla goda just nu, haha! Det går minst en kartong jordgubbar här hemma varje vecka. Det är liksom utöver alla frysta bär jag äter hela tiden!

Mitt recept på fröknäcke (är iofs rätt "mjukt" så skulle nog mer kalla det för fröbröd) är lchf, dvs mindre kolhydrater och mer fett. Vill du ha det receptet ändå?
  • Larv

Förlåt Carolinalovetobias!!!! Jag såg nu att du pratat med en bm!!! Vad skönt att det verkade lungt då! Försök att ha den inställningen att det inte är någon fara, även om jag förstår att oron gnager lite ändå. Lita på barnmorskan, dom kan sånt och har nog varit med om liknande flertalet ggr

Hoppas du mår bra! Kram kram

• morphet
    Larv skrev 2014-07-04 10:21:18 följande:

Åh vad bra att du haft sånt fint järnvärde Klart att du ätit bra

Jag äääälskar biggarråer jag med! Alla bär är så jäkla goda just nu, haha! Det går minst en kartong jordgubbar här hemma varje vecka. Det är liksom utöver alla frysta bär jag äter hela tiden!

Mitt recept på fröknäcke (är iofs rätt "mjukt" så skulle nog mer kalla det för fröbröd) är lchf, dvs mindre kolhydrater och mer fett. Vill du ha det receptet ändå?

Tar gärna receptet ändå ????
    BF 23/12 - 14
  • firebird

Hoppar oxå gärna in här :) 25 år och är i vecka 19. Gått upp från 59 till 66,5kg hua! Semestern har vart alldeles för stillasittande. Unnat sig glass i värmen och sen har jag haft dille på rostat bröd med smör,marmelad och ost. Innan grav så åt jag sällan frukost och mellanmål men när jag blev gravid så började jag äta både frukost och mellis vilket oxå kanske bidragit till att man öka för fort i vikt för kroppen inte var van??

Hur som, vill bli nyttigare!

Idag grilla vi kycklingfilé och till det gjorde jag små foliepaket med aubergine, zucchini, paprika, gul+vitlök och lite potatis i med lite olivolja och salt och peppar som sedan lades på grillen. Otroligt gott och nyttigt :)

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)