• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Femifamiljen

Jo det går väl an med grönsaker och frukt men fet är just tuggandet som gör det svårt haha! Skulle lätt kunna leva på tex fil frukost,lunch och middag.. Men hör och häpna! Tog mig en macka mitt på dagen igår istället för att gå till godisskålen! Framsteg :)
    Men tror ju att jag fortsatt gå upp en del, får se på tisdag :)

• Femifamiljen

Kawinna:
    Klart hon har överseende..sen att du inte kunnat röra på dig är nog inte såå ovanligt. Jag tex har inte rört mig aktivt sen jag minns inte när... Just för att orken inte har funnits. Så det ska du inte må dåligt över

• Femifamiljen

Carolinalovetobias:
    Förstår dig, man tappar lite motivation sådär när man är iväg, samtidigt så måste man få unna och njuta också :)
    Samlat vätska har jag gjort sen ett par veckor tillbaka och då ökar vågen...så det får man nog bortse lite grann ifrån. Det är som lite man kan göra nånting åt heller..men drick ordentligt så ska du sr att kroppen snart mår bra igen, få rensa lite :)

Som du säger, blicka framåt!
    Ingen idé att gå och må dåligt över hur det varit :) kram

• morphet
    Femifamiljen skrev 2014-08-10 08:53:59 följande:

Jo det går väl an med grönsaker och frukt men fet är just tuggandet som gör det svårt haha! Skulle lätt kunna leva på tex fil frukost,lunch och middag.. Men hör och häpna! Tog mig en macka mitt på dagen igår istället för att gå till godisskålen! Framsteg :)

Men tror ju att jag fortsatt gå upp en del, får se på tisdag :)

Allt räknas, jag ser också det som ett stort framsteg att ta något ordentligt istället för godis :)

Gör goda smoothies ifall tuggadet är jobbigt? Och det finns ju mjuka frukter som melon, kiwi m.m. som inte behöver tuggas speciellt mycket!

Är man riktigt gottissugen är en skål med turkisk yoghurt, valnötter och ringlad honung över super! :)

Jag kämpar med att laga billig och samtidigt nyttig näringsrik mat på samma gång. Försöker dra ner på vår matkostnad markant. Igår blev det hemmagjord potatissallad på billig färskpotatis med massa grönsaker och stekt korv till, helt okej. Har ni några bra BILLIGA recept så dela gärna med er!
    BF 23/12 - 14
  • Stokke

Jag tar tag i mitt liv nu !
    I morgon bitti blir det morgon promenad :) ställer klockan på 05;00 ;)
    Blir en grön drink till frukost och en sallad till lunch :)
    Nu är det slut på allt socker och den lilla mängden alkohol jag dricker.

• morphet
    Stokke skrev 2014-08-13 22:57:19 följande:

Jag tar tag i mitt liv nu !

I morgon bitti blir det morgon promenad :) ställer klockan på 05;00 ;)

Blir en grön drink till frukost och en sallad till lunch :)

Nu är det slut på allt socker och den lilla mängden alkohol jag dricker.

Alkohol när du är gravid...?
    BF 23/12 - 14
  • Femifamiljen

Stokke: tänk bara på att gör i så fall en rejäl sallad, det behövs så mycket större mängder för att få i sig den mängd energi som behövs. Så ska du äta sallad ät mycket!!! Annars kommer suget som ett brev på posten kort efter. Men det klarar du! :)

• Kawinna
    morphet skrev 2014-08-14 06:30:07 följande:
    Alkohol när du är gravid...?
    Undrade också över det??
  • Kawinna

Hur går det för alla? jag är nu i v. 16 och fick reda på att jag har graviditetsdiabetes i v. 12, så nu har jag skött mig bra.

• morphet
    Kawinna skrev 2014-09-21 10:45:45 följande:

Hur går det för alla? jag är nu i v. 16 och fick reda på att jag har graviditetsdiabetes i v. 12, så nu har jag skött mig bra.

För mig går det sådär, är nu i v.28 och har gått upp ca.13 kg - hade hoppats på att totalt gå upp ca. 15 kg under hela graviditeten men det kan man väl glömma... Äter okej, men får i mig lite för mycket kakor och godis på helgerna. Försöker desperat byta ut vita kolhydrater mot fullkorn och mycket grönsaker men det hjälper väl föga om man tar en extra kvällsfika också!

Hur märkte du att du hade grav.diabetes? Jag ska göra min sockerbelastning om 2 veckor.
    BF 20/12 - 14
  • Kawinna
    morphet skrev 2014-09-21 11:24:16 följande:

För mig går det sådär, är nu i v.28 och har gått upp ca.13 kg - hade hoppats på att totalt gå upp ca. 15 kg under hela graviditeten men det kan man väl glömma... Äter okej, men får i mig lite för mycket kakor och godis på helgerna. Försöker desperat byta ut vita kolhydrater mot fullkorn och mycket grönsaker men det hjälper väl föga om man tar en extra kvällsfika också!

Hur märkte du att du hade grav.diabetes? Jag ska göra min sockerbelastning om 2 veckor.

Hoppas du orkar hålla i resten av tiden!

Märkte inget själv utan hade högt socker vid inskrivningen så fick göra belastningen efter det
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)