• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Carolinalovetobias
    Larv skrev 2014-06-16 19:10:10 följande:

Men visst kan man verkligen känna sig bakis när man ätit sånt??? Trodde bara det var jag smile1.gif Men det är nog för att våra kroppar får i sig mkt bra mat och inte är van på samma sätt som för de som aldrig tänker på vad de äter, eller vad tror du?

Du kommer säkert på banan med kosten igen! Det är alltid lite svårare när man är ledig tycker jag! Men jag försöker att ha vanliga rutiner i alla fall, så att helgen blir lite speciell precis som när man jobbar. Svårare är det dock om karln också är ledig och handlar hem massa gott smile1.gif

Ja de gör jag säkert =) Jag slänger alla rester av chips och godis dagen efter så de inte blir att man äter upp resterna dagen efter!

Igår gjorde jag en coleslaw och herregud vad god den svenska färska vitkålen är nu :D:D det tog slut så får göra en ny sats idag tror jag :) Så gott och enkelt till grillat =)
    Slänger in receptet ifall det finns intresse :)

8 dl färsk vitkål1 rödlök
    1 dl majonäs (hellmans är godast)
    1 dl creme fraiche
    2-3 tsk dijonsenap
    salt & peppar

Finstrimla vitkål och rödlök. Blanda ihop majo, cf och dijon. Blanda ihop med vitkålen och rödlöken och smaka av med s & p. :) låt stå och dra några timmar i kylen innan servering!

• Femifamiljen

Ja en sallad är ju bättre än inget!

Åh coleslawsalladen såg riktigt god ut, det kanske man borde prova någon dag!

Var till BM igår, har gått in i v29 och vågen står nu på ca +9,6kg sedan inskrivningen.. Jag har både panik och känner mig lugn.
    Har gått upp ungefär lika mycket som med mina tidigare barn men denna gång startade jag lite högre så det känns lite sådär faktiskt.. Å andra sidan så känner jag mig inte gigantisk utan mest bara magen som verkar växa nu.. Skönt!!
    Men annars såg allting bra ut, SF måttet snäppet mindre än med de andra dock :) haha

Köpte förresten jordgubbar igår och nu ångrar jag att jag inte köpte hem ett helt lager!! :)

• Femifamiljen

Hur ofta kommer ni er ut och rör på er?

Jag hade en period jag var ute och cyklade nästan varje kväll men nu är jag stilla igen. Gå promenader är ingen höjdare och ska jag cykla så börjar magen vara i vägen så man sitter inte så skönt... Städning här hemma är väl det enda jag rör mig..känns som att det kanske är för lite? Hur ofta kommer ni ut eller rör på er inne?

• Carolinalovetobias

Här har de vart lite dåligt m. Promenader men de är det jag gör nät jag rör mig iaf. Någon gång per vecka kanske. Kanske blir bättre nu när en har semester och sambon med :) är min terapi.. I need them! Du kanske skulle prova simmning/gravidgympa :)

Är underbart gott med jordgubbar. MUMS! Glad midsommar på er! :):)

• Femifamiljen

Ja men det är ju jätte bra ju! :) här är det nog inte så många gånger per vecka om det ens blir :/

Simning hade jag gärna gjort och kanske gravidgympa med men har tyvärr ganska långt till såna möjligheter, bor lite avsides så det känns lite sådär att köra så långt för det.. Men ska försöka få mig ut på någon promenad i alla fall...

Detsamma! Hoppas ni har en trevlig helg! :)

• Larv

Hej tjejer! Hoppas ni mår gott och att ni hade en fin midsommar

Idag är jag trött och njuter av att läsa bok och surfa runt på nätet. Tänkte åka och handla mina första mammabyxor imorgon När köpte ni era första mammaplagg?

Ang. motion så har jag haft en väldig tur med att slippa illamående osv. så jag har kunnat träna på som vanligt, men i lite mildare tempo dock Det blir ofta pw:s och gymmet.

Dom säger ju att man inte ska chocka kroppen och träna en massa om man inte gjorde det innan man blev gravid!

Femifamiljen-

Promenader är jättebra

och du kanske kan köpa en gravidyoga-dvd och köra lite hemma?

Det har gått helt ok med kosten här, blev 4st godisbitar igår men det kan man nästan inte räkna, hihi

Annars har jag hållt mig till jordgubbarna

• Carolinalovetobias

Ja mår gott och hade en super mysig midsommar :) hoppas din var bra också! Härligt att bara vara. Har slappat en hel del idag med men kommit ut på en promenad iaf och ikväll har vi vart hos goda vänner och käkat pulled pork. MUMS!

Har inte köpt ett enda mamma plagg. Hade lite från förra grav. + Går i bekväma kläder.

Det är ju bra att du försöker träna på som vanligt! Hejja!

Kosten går ok. Blev lite godis igår. Men tog inget godis ikväll när vänner bjöd. Stolt att jag stod emot. Men det blev ett taco bröd hehe :) å lite färsk potatis till lunch :) tur man inte är superstrikt! :)

• Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-21 23:59:19 följande:
    Ja mår gott och hade en super mysig midsommar :) hoppas din var bra också! Härligt att bara vara. Har slappat en hel del idag med men kommit ut på en promenad iaf och ikväll har vi vart hos goda vänner och käkat pulled pork. MUMS!

Har inte köpt ett enda mamma plagg. Hade lite från förra grav. + Går i bekväma kläder.

Det är ju bra att du försöker träna på som vanligt! Hejja!

Kosten går ok. Blev lite godis igår. Men tog inget godis ikväll när vänner bjöd. Stolt att jag stod emot. Men det blev ett taco bröd hehe :) å lite färsk potatis till lunch :) tur man inte är superstrikt! :)

Okej, ja jag var ju hyfsat liten innan och har xs i alla kläder och har fått rejäl mage nu (och gått upp på resten av kroppen med) så nu får jag på byxorna men kan inte knäppa dom... Jag skulle bli så glad om jag kunde hitta några fina och sköna kläder idag...

Jag fick ringa barnmorskan i veckan och prata av mig lite. Kände panik över att jag gått upp för mkt men hon lugnade mig och sa att min viktuppgång var bra. Kändes lite bättre efter att ha pratat med henne men jag hoppad ändå att jag inte ska gå upp så mkt mer just nu för det kommer ju såklart behövas några kilon till senare i graviditeten.

Jag hoppas ni inte tycker jag är jobbig med mitt tjat om vikten, är bara så skönt att få prata av sig. Har ätstörningar i ryggsäcken så ibland är det väldigt svårt för mig
  • Carolinalovetobias

Ja jobbigt m ätstörningar i bagaget men så länge du äter bra och rör på dig så mycket som du klarar så måste du lita på att allt är som det ska.

Sluta inte ät mat och tok träna inte. Njut av magen och släng ut vågen om det ger dig ångest. Nu handlar det om livet i din mage inte om dig. Allt är som det ska. Du ska gå upp i vikt fast det känns fel. Försök släppa kontrollen och njut av graviditeten. Du får ta igen det sen.

Kram på dig! <3

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)