• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • Carolinalovetobias
    mirri83 skrev 2014-05-22 07:58:14 följande:
    Hej! Är d ok att jag hoppar in här???

Jag har fått sån ångest över min vikt, är i v 23 imorgon och jag har redan gått upp 10 kg... Jag är lite överviktig sen innan o har kämpat med vikten länge. De förra graviditeterna brydde jag mig inte så mkt, men den här gången är det annorlunda. Hur är det för er? Har ni ångest över vikten o hur hanterar ni det?

Hej och välkommen! Kul med en till här som man kan vädra tankar, känslor och tips med!

Är också i v 23 och gått upp 8 kg så jag känner som du.. att jag har ångest. fast om jag räknar från vikten på inskrivningssamtalet så har jag gått upp 3-4 kg. Det sa bara pang första månaden och gick upp 5 kg innan inskrivningen typ. Med sonen gick jag upp 13 kg och det kändes lagom liksom. Jag blev smått ätstörd efter sonen och vill inte hamna där igen. Det var det enda som betydde något.. Att gå ner i vikt. jag är en allt eller inget person. antingen tokbantar jag och toktränar eller så är jag helt tvärtom. Svart eller vitt. Därför tänkte jag kanske att man kunde komma in i hälsosammare matvanor + regelbundna promenader nu under graviditeten så man har det naturligt sen när man har fött men det går ju så där än så länge.. När jag har ångest och sånt tappar jag all självdiciplin som finns. Finns ingen bättre medicin än tröstätning.. Hatar den sidan av mig själv. Men jag går i terapi iaf så jag jobbar med det..

• mirri83
    Carolinalovetobias skrev 2014-05-25 08:13:12 följande:

Hej och välkommen! Kul med en till här som man kan vädra tankar, känslor och tips med!

Är också i v 23 och gått upp 8 kg så jag känner som du.. att jag har ångest. fast om jag räknar från vikten på inskrivningssamtalet så har jag gått upp 3-4 kg. Det sa bara pang första månaden och gick upp 5 kg innan inskrivningen typ. Med sonen gick jag upp 13 kg och det kändes lagom liksom. Jag blev smått ätstörd efter sonen och vill inte hamna där igen. Det var det enda som betydde något.. Att gå ner i vikt. jag är en allt eller inget person. antingen tokbantar jag och toktränar eller så är jag helt tvärtom. Svart eller vitt. Därför tänkte jag kanske att man kunde komma in i hälsosammare matvanor + regelbundna promenader nu under graviditeten så man har det naturligt sen när man har fött men det går ju så där än så länge.. När jag har ångest och sånt tappar jag all självdiciplin som finns. Finns ingen bättre medicin än tröstätning.. Hatar den sidan av mig själv. Men jag går i terapi iaf så jag jobbar med det..

ja, jag är verkligen glad för att det kommer en liten till, det är näst intill overkligt att det växer en liten i magen. I min första graviditet gick jag upp nästan 20kg o min andra graviditet gick jag upp 10 kg. Jag önskar verkligen att jag kunde röra på mig mer, men det gör så förbannat ont och då blir det precis som du säger, man tröstäter. Bästa trösten någonsin. Men har fått mkt hjälp av min sjukgymnast så jag hoppas att det vänder snart. 

Skönt att du fått hjälp, är det KBT som du utövar då?
    Plus 12/1 BF 25/9 2014
  • Carolinalovetobias
    mirri83 skrev 2014-05-28 08:39:24 följande:
    ja, jag är verkligen glad för att det kommer en liten till, det är näst intill overkligt att det växer en liten i magen. I min första graviditet gick jag upp nästan 20kg o min andra graviditet gick jag upp 10 kg. Jag önskar verkligen att jag kunde röra på mig mer, men det gör så förbannat ont och då blir det precis som du säger, man tröstäter. Bästa trösten någonsin. Men har fått mkt hjälp av min sjukgymnast så jag hoppas att det vänder snart. 

Skönt att du fått hjälp, är det KBT som du utövar då?

Nä har provat KBT och det funkar inte riktigt för mig.. Lite mer "deep shit" sen barndomen osv. tror jag. :P Men jag jobbar iaf på det och tar ansvar för att jag inte mår 100.

Nu ska jag snart gå ut på en morgonpromenad, ska bli skönt :) Åt nyttigt hela dagen igår = heja mig!!

• Femifamiljen

Har också gått upp ca 8kg...nog känns det i kroppen men än så länge är jag relativt "lätt" i benen osv.
    Har gått upp 18 och 19 kg mina föregående graviditeter så räknar med något liknande denna gång. Förra gången var det dock svårare att komma ner på startvikten så bävar lite för denna gången!

Heja dig carolinalovetobias!
    Har själv inte varit så nyttig här i dagarna men å andra sidan rört mig lite mer så det kanske tagit ut sig :)

Skönt att du får reda ut "dig själv". Det är nyttigt tror jag. Särskilt om man har haft det tufft..

• Carolinalovetobias

Hej tjejer hur går det här? Här går det faktiskt väldigt bra m kosten iaf och kom ut på en kvällspromenad ikv. Gillas!! har dragit ner på kolhydraterna och ökat fettet för att försöka bli av m mitt sötsug och blodsocker stegringar som sedan sjunker och man blir trött/sugen på ngt. Ska försöka komma ut på morg. promenad imorgon också! =) Hejja hejja!!

• Larv

Får jag vara med här? Har kört lchf i flera år och fortsätter under graviditeten. Vill inte heller gå upp i onödan, har hittills gått upp 2kg och är i V.11+0. Hoppas på att inte gå upp så mkt mer under sommaren.

Tränar gör jag men tycker det är lite jobbigt med maten eftersom jag är sjukt mycket hungrigare än vanligt!

Har ni några bra tips på hur jag ska undvika att gå upp i onödan fast jag är mycket hungrigare än vanligt?

• Femifamiljen

Carolinalovetobias
    Härligt! Vad roligt att det går bra för dig :)
    Själv får jag nog undvika promenader ett par dagar, ha jobbat i helgen (är fotograf) och fotograferat heldag i lördags och mitt knä är helt galet nu...kunde knappt gå när jag kom hem igen.. Lite bättre igår och idag men smärtar på vissa underlag och i trapp så gissar på någon överansträngning...

Maten går väl ok, helgen har ju medfört en del gotta men inte allt för mycket. Hoppas jag kan äta ordentlig mat nu i veckan istället för massa godis osv. Ska verkligen kämpa!

Larv:
    Självklart! Varmt välkommen! :)
    Jag hade en period när jag var oerhört hungrig om dagarna och så länge jag åt bra mat och drack mycket vatten så tror jag inte att det märktes så mycket på vågen faktiskt.
    Alla är ju olika men tror man kommer långt med att hålla igen på kak,godis och läskfronten tex.
    Och så länge du inte äter en massa "skräp" så går du nog upp det din kropp behöver gå upp och inte en massa annat :)

Vad roligt med lite nya :)

• Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-02 07:25:38 följande:
    Carolinalovetobias

Härligt! Vad roligt att det går bra för dig :)

Själv får jag nog undvika promenader ett par dagar, ha jobbat i helgen (är fotograf) och fotograferat heldag i lördags och mitt knä är helt galet nu...kunde knappt gå när jag kom hem igen.. Lite bättre igår och idag men smärtar på vissa underlag och i trapp så gissar på någon överansträngning...

Maten går väl ok, helgen har ju medfört en del gotta men inte allt för mycket. Hoppas jag kan äta ordentlig mat nu i veckan istället för massa godis osv. Ska verkligen kämpa!

Larv:

Självklart! Varmt välkommen! :)

Jag hade en period när jag var oerhört hungrig om dagarna och så länge jag åt bra mat och drack mycket vatten så tror jag inte att det märktes så mycket på vågen faktiskt.

Alla är ju olika men tror man kommer långt med att hålla igen på kak,godis och läskfronten tex.

Och så länge du inte äter en massa "skräp" så går du nog upp det din kropp behöver gå upp och inte en massa annat :)

Vad roligt med lite nya :)

Tack så mycket för bra svar! Känns skönt att kunna diskutera med likasinnade

Igår bestämde jag mig för att köra lite striktare lchf ett tag för att se om det blir bättre. Har nog varit allt för liberal en period och det märks eftersom jag blir hungrig/trött snabbt efter en måltid samt att jag fått ett enormt sockersug!

Fixade äggröra och bacon igår som jag äter till frukost just nu på jobbet, supergott!

Hoppas att det kommer att vara lösningen att vara lite mer strikt

Planerar att åka till gymmet direkt efter jobbet idag också.

Vad jobbigt med ditt knä! Se till att vila så länge det krävs så att du blir ordentligt bra och inte behöver dras med det i onödan.

Kram och tack för välkomnandet!
  • Carolinalovetobias
    Larv skrev 2014-06-02 07:46:52 följande:

Tack så mycket för bra svar! smile1.gif Känns skönt att kunna diskutera med likasinnade smile1.gif
    Igår bestämde jag mig för att köra lite striktare lchf ett tag för att se om det blir bättre. Har nog varit allt för liberal en period och det märks eftersom jag blir hungrig/trött snabbt efter en måltid samt att jag fått ett enormt sockersug!
    Fixade äggröra och bacon igår som jag äter till frukost just nu på jobbet, supergott!
    Hoppas att det kommer att vara lösningen att vara lite mer strikt smile1.gif
    Planerar att åka till gymmet direkt efter jobbet idag också.

Vad jobbigt med ditt knä! Se till att vila så länge det krävs så att du blir ordentligt bra och inte behöver dras med det i onödan.

Kram och tack för välkomnandet!

Välkommen hit!! =)

Är inte du lite rädd att äta för strikt lchf när du är gravid? =) Jag har väl också tänkt äta lite åt lchf hållet men vågar nog inte vara superstrikt för man e ju ändå rädd att de ska på verka barnet på ngt vis =)

Känner verkligen mer och mer att jag börjar bli av m. sötsug osv, =) så skönt! Imorse blev det en morgonpromenad och i kylen står 2 st chiapuddingar som jag ska prova imorgon morgon =) En m. krämig koksmjölk + vaniljpulver och en med gräddmjölk och vaniljpulver =)

Ska bli kul att testa!! =) Chiafrön ska ju vara supernyttigt! =) Har även provat att baka 2 socker/glutenfria kakor idag men hade fel sötningsmedel så de blev sådär.. :/ Stevias bismak tog över ganska mycket men annars var de jättegoda =)

• Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-02 21:14:00 följande:
    Välkommen hit!! =)Är inte du lite rädd att äta för strikt lchf när du är gravid? =) Jag har väl också tänkt äta lite åt lchf hållet men vågar nog inte vara superstrikt för man e ju ändå rädd att de ska på verka barnet på ngt vis =)Känner verkligen mer och mer att jag börjar bli av m. sötsug osv, =) så skönt! Imorse blev det en morgonpromenad och i kylen står 2 st chiapuddingar som jag ska prova imorgon morgon =) En m. krämig koksmjölk + vaniljpulver och en med gräddmjölk och vaniljpulver =)Ska bli kul att testa!! =) Chiafrön ska ju vara supernyttigt! =) Har även provat att baka 2 socker/glutenfria kakor idag men hade fel sötningsmedel så de blev sådär.. :/ Stevias bismak tog över ganska mycket men annars var de jättegoda =)

Nej faktiskt inte Men det är för att jag har ätit så i väldigt många år och jag mår helt enkelt så himla bra av det!!! De gånger jag "fuskar" känner jag jättestor skillnad på hur jag mår!

Magen sväller, blodsockret skjuter i höjden och jag får grymt sug efter skräp.

Dessutom var alla mina värden helt perfekta vid senaste hälsokontrollen, det var nästan så att min läkare blev provocerad, hihi

Åååh chiapudding gjorde jag här om dagen också och åt till mellis idag! Superbra, gott, mättande och grymt nyttigt! Massa järn i dessutom som vi behöver när vi är gravida jag hade vaniljpulver, lite stevia, 1dl osötad mandelmjölk och 1dl kokosmjölk. Det blev bra

Bra jobbat med promenaden och vad skönt att sötsuget börjar ge med sig! Hoppas det lugnar sig för mig också snart med allt sug.
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)