• Carolinalovetobias

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid med mitt andra barn. Jag vill inte tänka "nu kan jag unna mig hur mycket som helst och ta igen det sen", så tänkte jag med första. Nu när vi har "försökt" så har jag haft den inställningen lite. Har unnat mig chips och godis ALLT för ofta för jag är snart gravid ändå.. 4 månader tog det och VIPS! Hade jag gått upp 5 kg. Sötsuget just nu ska vi ju inte ens prata om :/ Och självdiciplinen att "bli av med" sötsuget håller i sig typ 1 dag. Är en känslomänniska och äter gärna ngt gott när ja mår lite dåligt, bra osv... Jag vet att jag skulle behöva bygga upp styrkan i coren men hur hittar man diciplinen att ställa sig hemma?? :( Gym är inget altenativ för mig. Skulle säkert behöva göra yoga för jag har så mycket spänningar i axlar osv. och promenader för själen..

Nån som känner som jag och vill följas åt genom en hälsosam graviditet? Peppa varandra, byta recept kanske?

• Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)
  • joma2
    Carolinalovetobias skrev 2014-03-18 18:40:26 följande:

Det går så där.. redan 5 kilo upp..
    Är i vecka 13 :/ känns inte roligt. Prata med min BM att jag e orolig att gå upp massa..
    Blir ju chips & godis varje helg typ så :/

Lite ångest.. hehe :)

varje helg..? Det är ju INGENTING!!! Det får man göra på helgen, på vardagarna med om man vill ;) Här ska ingen döma eller sätta regler! Men visst kan man önska att suget ska lägga sig! Dessa cravings :P
  • Carolinalovetobias
    joma2 skrev 2014-03-18 20:50:45 följande:
    varje helg..? Det är ju INGENTING!!! Det får man göra på helgen, på vardagarna med om man vill ;) Här ska ingen döma eller sätta regler! Men visst kan man önska att suget ska lägga sig! Dessa cravings :P

Nä det kanske det inte är? :/ Men har ändå lite ångest över redan 5+ på vågen men ska försöka äta lite nyttigare iaf på veckorna :) Gick upp 13 med förra och det kändes lagom. Ikväll ska jag på gravidympa tänkte jag :) Har redan ont i fogarna så de ska bli kul att se hur det är :) Ska bli gött att röra på sig :) Kom iaf ut på en promenad igår och ska försöka ta en idag också :)

Har iaf mån & tisdag ätit kokt ägg och caviar och smoothie till frukost  :) Måste väl va ganska bra? =)
    Tror jag börjar få dille på caviar.. MUMS.. haha!! Gud va gött de e helt plötsligt ;)

• joma2
    Carolinalovetobias skrev 2014-03-19 06:35:13 följande:

Nä det kanske det inte är? :/ Men har ändå lite ångest över redan 5+ på vågen men ska försöka äta lite nyttigare iaf på veckorna :) Gick upp 13 med förra och det kändes lagom. Ikväll ska jag på gravidympa tänkte jag :) Har redan ont i fogarna så de ska bli kul att se hur det är :) Ska bli gött att röra på sig :) Kom iaf ut på en promenad igår och ska försöka ta en idag också :)

Har iaf mån & tisdag ätit kokt ägg och caviar och smoothie till frukost  :) Måste väl va ganska bra? =)
    Tror jag börjar få dille på caviar.. MUMS.. haha!! Gud va gött de e helt plötsligt ;)

Flört Hahaha dessa konstiga matvanor och smaker man får för sig hahahaha
    Skönt att komma ut lite.. Jag var också ute igår (2ggr ) men idag har jag legat som en utslagen säl i sängen och sovit mest hela dagen. Grrr
  • Femifamiljen

Får man hoppa in? :)

Detta är min tredje graviditet, har förut gått upp ca 18-20kg vilket är väl ganska normalt men andra gången var det så mycket svårare att tappa igen efteråt. Jag har mina tidigare graviditeter VRÄKT godis och glass så har verkligen inte ätit nyttigt då!

Nu den här graviditeten (v17 nu) så hade jag en bra början fram till v13 kanske då jag inte hade något som helst sötsug och sånt fick fick bara att må illa så jag höll mig undan från det. Men nu börjar sötsuget sakta smyga sig på igen, pga min ibland strulande magkatarr så mår jag verkligen jättedåligt efter att ha ätit ex ostkrokar osv...

Nu har jag upptäckt en typ av veckosallad som är supergod som jag äter ibland mellan måltider.

Morötter (grovrivna)
    Vitkål (skuren i bitar eller "remsor")
    Koka lag på:
    1dl rapsolja
    3/4 dl vitvinsvinäger
    Ca2-3 tsk socker
    Kola tills sockret smält och häll över morötterna och vitkålen.
    Krydda på med mellanmalen svartpeppar.

Hur gott som helst! Och håller faktiskt sötsuget borta ett tag då det ju mättar lite grann med. Brukar ibland göra smoothie också men det är lite bökigt så det blir inte så ofta...har hittills gått upp ca 3kg tror jag sen inskrivningen så jag hoppas jag kan hålla det lite i styr så jag inte tokfrossar längre fram..

• pmb

Här vill jag gärna vara med! Är i v 21 nu, med andra barnet.

Med första barnet var jag sjukt sugen på sött sött sött. Jag tyckte dock inte att jag åt så stora mängder (kunde inte äta mycket pga hade ingen plats att få plats med det ;) Gick dock upp 25 kilo ungefär. Och hade väl en 10 kilo kvar på inskrivningen nu i december. Sonen fyller 2 nu i vår och jag har inte direkt prioriterat träningen...

Nu har jag ändå tur för jag har inget särskilt sug efter sötsaker :) Måste äta obetydligt oftare än tidigare men samtidigt kan jag inte äta så mycket innan kroppen säger ifrån, så det kanske jämnar ut sig. Har dock inte vägt mig sen december så jag vet inte hur det ser ut där. Och ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så himla mycket, nästan jobbigare att veta exakt vikt framför att bara se att kroppen förändras.

Iaf skulle jag behöva röra på mig mer. Min sambo och jag har tänkt att skaffa oss en crosstrainer så vi kan vara lite nyttigare hemma, för ska jag vara ärlig har jag varken tid eller lust att ge mig iväg till nåt gym eller gå på promenader när jag väl får tid med sonen och sambon där hemma efter jobbet.
    Hade en crosstrainer tidigare men fick sälja den iom en flytt pga platsbrist, och jag använde den riktigt mycket. Mitt tips är att ha den framför tvn eller datorn (trots att det är fult) och träna till ett avsnitt eller två av favoritserien! Då tänker man inte på att man rör sig, och man behöver ju inte köra så man blir helt slut.
    För även om man är otränad kan det väl aldrig vara negativt att börja röra sig, även om det är mitt i en graviditet?

• Femifamiljen

Pmb:
    Borde inte vara några problem att börja röra sig under graviditeten. Lyssna bara på kroppen så går det nog bra. Du kanske får börja lite lugnare bara :)

Är själv i riktigt risig form...tar mig i princip nästan aldrig ut för att gå fastän jag tycker det är jätteavkopplande och skönt... Men är hemma med mina två barn och min man jobbar skift osv så det måste i så fall planeras efter det och det är inte alltid man är så pigg de få stunder man måste!

Föll förresten för ett par riesen och jordgubbssnören igår...otroligt gott var det men samtidigt så var det ju en söt-nederlag.. Var i alla fall duktig tidigare under dagen, åt kasslersallad med spenat till lunch (sååå gott) och jordgubbssmoothie till mellanmål så dagen var inte helt å hållet åt skogen....

Har fått dille på oliver! Så gott! Så det försöker jag äta någon ibland när jag är sugen på nåt..

• Femifamiljen

Har förresten inte heller så stor koll på vikten, tror att det gör en mer stressad att veta än att bra gå efter hur kläder sitter.
    Här är vågen kastad så kan bara kolla vikt hos BM, på ett sätt rätt skönt och det blir automatiskt i huvudet att man kanske inte borde vräka godis varje dag (som jag gjort förut)... Så det kan ju vara ett tips, kasta vågen! Haha

• Carolinalovetobias

Här går det sådär.. Känner att ja har 0 inspiration att laga "nyttig" mat. Just nu blir det mycket pasta, potatis + något kött/fisk till.. ibland grönsaker men absolut inte alltid :(

Sen blir det godis och chips på helgerna å ibland ngn bit på vardagen.. Har gått upp 5-6 kg och är i v 15 INTE KUL :(

• Carolinalovetobias

Börjar även få problem med fogarna :( Gör riktigt ont de dagar som ja jobbar och då skulle jag inte kunna komma ut på promenad :( Kommer ju inte ut så ofta på promenad övriga dagar heller..

• Femifamiljen

Vad jobbigt med fogarna :(

Här går det sådär också..helgen var fylld med godis så jag känner att sockersuget börjar komma tillbaka..Men ska försöka skärpa till mig på vardagarna. Enda fördelen med helgen var att vi passade hund åt en bekant så jag fick mig faktiskt ut på ett par promenader, heja! Men nu är det kört igen...haha nä men förhoppningsvis kan jag ta mig ut en sväng ikväll men mest troligt inte då min man jobbar kväll :(

Laga nyttig mat går okej...men nog blodet mycket pasta, köttbullar, korv osv som är enkelt att göra :) har noll koll på hur mycket jag gått upp nu...

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)