• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 17:47:41 följande:

Hur avlägset det än låter så har du en halvpoäng där, dock är cannabis fortfarande en obefintlig utlösare, man får inte psykos hur som helst det föregår av nått stort som utlöser det, cannabis bruk isig gör inte det, men att ex inta cannabis på nivå med fjortisfylla (bara tre bloss till jag kan ta det det kommer bli så fint) eller eventuellt få snedtändning då ett stort kanske.

Ts använder cannabis i medicinsk syfte utan utsätta sig för nått som kan anses vara riskbruk.

Varför TS använder cannabis vet ingen då TS knappt skrivit något alls i tråden. Jag tvivlar på att detta är sant faktiskt, det startas ofta en massa trådar kring loven som innehåller det ena konstigare än det andra.
  • Anonym (cannabis)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 18:06:39 följande:
    För ett tag sedan kom jag över en artikel där det stod att dom gav gravida cannabis som smärtlindring vid förlossning här i sverige i början av 1900talet. Har försökt hitta detta igen då jag inte minns om det fanns någon säker källa på detta. Är det någon som läst detta och vet hur sant detta är?

Cannabisförbudet härstammar från 1930 talet, innan det var det fullt tillåtet och användes givetvis som medicin.
    Den eran är dock på väg tillbaka nu, så man kan säga att det var bättre för, eller så kan man säga att det kommer bli bättre, det är bara att härda ut.

• Anonym (cannabis)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 18:10:19 följande:
    Varför TS använder cannabis vet ingen då TS knappt skrivit något alls i tråden. Jag tvivlar på att detta är sant faktiskt, det startas ofta en massa trådar kring loven som innehåller det ena konstigare än det andra.

Jag skrev ts ja, det var fel, jag tänkte på anonym(gravid) som rådgör sig lite i tråden, i alla fall en som håller sig till ämnet

Varför ts skulle starta tråden vet jag inte, men med tanke på att över 20 % av landets invånare kommer nån gång prova eller använda cannabis så finner jag detta inte alls otänkbart.

• VitaMoln

Frappo j såg ett par när j jobbade på psyk. Det brukar ta ett tag innan man upptäcker dem så de hinner oftast gå hem fr bb. Sök på postpartumpsykos

• Anonym (ndfnf)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 18:14:16 följande:

Jag skrev ts ja, det var fel, jag tänkte på anonym(gravid) som rådgör sig lite i tråden, i alla fall en som håller sig till ämnet

Varför ts skulle starta tråden vet jag inte, men med tanke på att över 20 % av landets invånare kommer nån gång prova eller använda cannabis så finner jag detta inte alls otänkbart.

Jag är till 200% emot att ta droger under graviditet, spelar ingen roll vilken drog. Vad jag däremot gör som ickegravid har absolut inget med saken att göra. Jag är inte mycket för droger då heller men jag har rökt på några gånger för flera år sedan. Så jag är ingen rabiat drogmotståndare även om jag säkert låter så just för att jag har nolltolerans när det kommer till graviditet.

Så att 20% kommer testa förstår jag inte sambandet med? De 20% lär förhoppningsvis inte testa just när dom är gravida.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 18:10:44 följande:
    Cannabisförbudet härstammar från 1930 talet, innan det var det fullt tillåtet och användes givetvis som medicin.

Den eran är dock på väg tillbaka nu, så man kan säga att det var bättre för, eller så kan man säga att det kommer bli bättre, det är bara att härda ut. 

intressant att se vad motståndarna ställer sig mot detta?
  • Anonym (cannabis)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 18:19:52 följande:
    Jag är till 200% emot att ta droger under graviditet, spelar ingen roll vilken drog. Vad jag däremot gör som ickegravid har absolut inget med saken att göra. Jag är inte mycket för droger då heller men jag har rökt på några gånger för flera år sedan. Så jag är ingen rabiat drogmotståndare även om jag säkert låter så just för att jag har nolltolerans när det kommer till graviditet.

Så att 20% kommer testa förstår jag inte sambandet med? De 20% lär förhoppningsvis inte testa just när dom är gravida.

Vi märker det, verkar dock inte som anonym gravid har mycket till val i det fallet, alternativet kan vara livshotande, nånstans får man stänga av moralen och börja tänka realistiskt.

• Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 18:20:18 följande:

intressant att se vad motståndarna ställer sig mot detta?
    Ja vi får väl skrika oss blå efter tillförlitliga källor som vissa andra.
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 18:21:25 följande:

Vi märker det, verkar dock inte som anonym gravid har mycket till val i det fallet, alternativet kan vara livshotande, nånstans får man stänga av moralen och börja tänka realistiskt.

Det verkar som Anonym(gravid) mår rätt bra ändå om ingen vill skriva in henne eller ta in henne oftare. Detta plus att hon klarat av att skriva här hela dagen får mig ändå att förstå varför hon inte ligger med dropp just nu.

Gör hon nu inte det så är det ju upp till henne vad hon gör med sig själv. Har hon dessutom rökt tobak dagligen fram tills nu så känns det väl som att hennes beslut redan är taget, inte sant?

Det som skrämmer mig lite är att hon inte riktigt verkar bry sig om hur barnet mår utan mer om vad folk ska säga om de får reda på det. 
  • frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 18:15:20 följande:
    Frappo j såg ett par när j jobbade på psyk. Det brukar ta ett tag innan man upptäcker dem så de hinner oftast gå hem fr bb. Sök på postpartumpsykos

Men inte sett de manifestera sig?

Eller någon på din avdelning?

Frågan kommer av sig att jag är intresserad hur det i dessa situationer funkar.
    Det är kusligt och tråkigt att de inte får uppleva den lyckan när det är klart(i sina rätta sinnen då).

Och dom har sin bebbe i famnen.

• frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 18:37:50 följande:
    Ja vi får väl skrika oss blå efter tillförlitliga källor som vissa andra.

Det verkar som Anonym(gravid) mår rätt bra ändå om ingen vill skriva in henne eller ta in henne oftare. Detta plus att hon klarat av att skriva här hela dagen får mig ändå att förstå varför hon inte ligger med dropp just nu.

Gör hon nu inte det så är det ju upp till henne vad hon gör med sig själv. Har hon dessutom rökt tobak dagligen fram tills nu så känns det väl som att hennes beslut redan är taget, inte sant?

Det som skrämmer mig lite är att hon inte riktigt verkar bry sig om hur barnet mår utan mer om vad folk ska säga om de får reda på det. 

Jag har gett par bra källor i ämnet.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533...
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.