• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (...)

Säger bara usch för sånt oansvarigt beteende som att ta droger när du är gravid och till o med har en 7årig son? Att röka på skadar dig för det första. Du riskerar att få psykos bland annat. Och ja, de händer ja hade en kompis som fick psykos av hasch. Cannabis förstör bland annat minnet. Samt påverkar ens sociala förmåga på många fast se inte ser de själva. Cannabis påverkar hjärnan o vad som påverkar dig påverkar ditt barn. Tycker faktiskt du borde skämmas över de du håller på med. Du borde inte ens vara e mamma som riskerar ditt barns hälsa pga din vilja. Usch

• kvinnan03
    Anonym (...) skrev 2014-01-11 17:21:23 följande:
    Säger bara usch för sånt oansvarigt beteende som att ta droger när du är gravid och till o med har en 7årig son? Att röka på skadar dig för det första. Du riskerar att få psykos bland annat. Och ja, de händer ja hade en kompis som fick psykos av hasch. Cannabis förstör bland annat minnet. Samt påverkar ens sociala förmåga på många fast se inte ser de själva. Cannabis påverkar hjärnan o vad som påverkar dig påverkar ditt barn. Tycker faktiskt du borde skämmas över de du håller på med. Du borde inte ens vara e mamma som riskerar ditt barns hälsa pga din vilja. Usch
    ja jag säger det också att man kan få psykos men här i denna tråden och andra trådar man har läst på cannabis säger alla att man inte kan få det?
  • frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 16:39:40 följande:
    Roligt att du tar neurosedyn som exempel. Det är ju just detta jag har försökt förmedla hela tiden. Att aldrig ge något till gravida eller ammande vars säkerhet inte har tillförlitliga bevis på. Tack för det!

Vi har använt cannabis i 4000år mot detta graviditetsillamående.

På vilket sätt trodde du neurosedyn stödjer dig?

Sen har vi ett flertal forskningsrapporter, som just säger man inte kan finna bevis för det är farligt alternativt de skador man påstår cannabis ger, men tobak har.

Hade vi rekommenderat cannabis, så kanske vi kan slippa alla dom som idag föds idag utan armar och ben.
    För neurosedyn används än idag i världen, även i Sverige som jag fattar det.
    Så borde bli någon unge utan armar, eller kanske ett krav med p-piller om man får denna medicin om fertil kvinna.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 16:41:55 följande:
    För övrigt har jag trevliga erfarenheter av cannabis rent personligen. Det jag hela tiden talat om är cannabis i samband med graviditet.

Jag är själv inte positivt till konsumtion under graviditet.

Men när det är så illa som för denna gravida, så har jag svårt att skicka upp moralensfinger.

Även finns det en del stöd i forskning, att ev. skadeverkningar är låga.

• frappa
    kvinnan03 skrev 2014-01-11 17:10:40 följande:
    Man kan väl bli beroende av cannabis? det måste man kunna bli?

Det klart om man ligger i och röker 24/7 i evigheter, så får man ett psykiskt beroende.

För de allraflesta krävs en hel del att luckas med detta.

Cannabis hamnar under vanebildande, som sex, shopping och spel är.

Som kan skapa psykiska beroenden.

• Anonym (cannabis)
    kvinnan03 skrev 2014-01-11 17:25:31 följande:
    ja jag säger det också att man kan få psykos men här i denna tråden och andra trådar man har läst på cannabis säger alla att man inte kan få det?

Man kan få psykos av sådana trådar, en total psykbryt när man ser vilka floskler folk sprider och vilken okunskap frodas.

Av cannabis däremot, finns inget som tyder cannbis kan skapa psykos, om man sedan är predisponerad mot tillståndet så kan cannabis fungera som utlösare, dock i det stora hela så är risken långt större att stress trauma personlig tragedi eller andra tyngre droger som står för det, cannabisens egenskaper på det området är i princip mytomspunna utan nån verklighetsförankring.

• VitaMoln
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 17:31:51 följande:

Man kan få psykos av sådana trådar, en total psykbryt när man ser vilka floskler folk sprider och vilken okunskap frodas.

Av cannabis däremot, finns inget som tyder cannbis kan skapa psykos, om man sedan är predisponerad mot tillståndet så kan cannabis fungera som utlösare, dock i det stora hela så är risken långt större att stress trauma personlig tragedi eller andra tyngre droger som står för det, cannabisens egenskaper på det området är i princip mytomspunna utan nån verklighetsförankring.

Håller med om rad 1. 
    Det faktum att graviditet och förlossning är en mycket stor riskfaktor för psykos hos predisponerade förstärker ytterligare att undvika andra kända utlösande faktorer, i det här fallet cannabis.
  • Anonym (cannabis)
    VitaMoln skrev 2014-01-11 17:43:02 följande:
    Håller med om rad 1. 
    Det faktum att graviditet och förlossning är en mycket stor riskfaktor för psykos hos predisponerade förstärker ytterligare att undvika andra kända utlösande faktorer, i det här fallet cannabis.

Hur avlägset det än låter så har du en halvpoäng där, dock är cannabis fortfarande en obefintlig utlösare, man får inte psykos hur som helst det föregår av nått stort som utlöser det, cannabis bruk isig gör inte det, men att ex inta cannabis på nivå med fjortisfylla (bara tre bloss till jag kan ta det det kommer bli så fint) eller eventuellt få snedtändning då ett stort kanske.

Ts använder cannabis i medicinsk syfte utan utsätta sig för nått som kan anses vara riskbruk.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 17:43:02 följande:
    Håller med om rad 1. 

Har du själv varit med om att en psykos manifesterar sig under förlossning?

Alternativt på din avdelning?
    Det måste bli en väldigt jobbig situation där helt plötsligt, i en tid av nått som ska resultera i lycka.

Helt plötsligt blir nått otrevligt.

Kan tänka mig att det är förvirrande och svårt att ser detta manifesterar sig.

Då mammor ibland kan bli lätt tokiga när de föder.

• Anonym (Gravid)

För ett tag sedan kom jag över en artikel där det stod att dom gav gravida cannabis som smärtlindring vid förlossning här i sverige i början av 1900talet. Har försökt hitta detta igen då jag inte minns om det fanns någon säker källa på detta. Är det någon som läst detta och vet hur sant detta är?

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.