• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (hm34)

finns det inget i hälsobutikerna?

Något te du kan smutta på?

• frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:50:32 följande:
    Du får väl gå ut till pressen. Berätta att du måste röka droger för att sjukvården inte hjälper dig

Den måste vi skicka tummen upp på.

Frågan är dock om det blir en saklig artikel med fakta och forskning.

Eller inte.

Sen hur det ska gå till vet jag inte.

Jag skulle då aldrig vågat mig till media och riskera så mycket som detta innebär.

Där varje gravid på gatan sen även skulle misstänkas att det är den där knarkajävlen som knarkar sitt barn.

• VitaMoln

Om du får i dig 3-4 liter vatten om dan är det inte så konstigt att du inte blir inlagd

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-11 15:48:04 följande:
    Om du får i dig 3-4 liter vatten om dan är det inte så konstigt att du inte blir inlagd

Om man spyr 5-25ggr per dag, så kan det nog vara tom i underkant med att dricka såpass så mycket.

frågan är hur mycket hon lyckas ta upp, men är hon törstig.

Så är ju detta ett tecken på att det är för lite vatten.

• Anonym (Gravid)
    frappa skrev 2014-01-11 15:41:54 följande:

Rätt ointressant vad familjeliv's användarna säger.

Här låter vi forskarna ta över, som inte i sina forskning kan se att de klassiska skadorna man pinnar på cannabis finns.

Som lågfödelsevikt och förtidig födsel.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533...
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Det sista vi ska göra är att stigmatisera och sparka nedåt.

Jag får känslan att denna gravida har haft ett riktigt helvete.

Det är ju inte optimalt att ta till droger, men när empatin försvinner för en människas svåra situation.

Då är man ute på hal is.

Tack Frappa! :)

Vill bara säga det att jag skulle inte använda cannabis om det inte vore för att jag ser det som en sista utväg. Med tanke på alla konsekvenser som kan bli av denna diagnos jag har och att det faktiskt finns en del forskning kring cannabis och gravida så går jag hellre denna vägen att röka lite när det blir som värst. Folk får tycka att jag är en egoist eller dum i huvudet, det skiter jag i. JAG vet att jag och bebisen skulle må sämre i stunden om jag inte använde cannabis. När man mår såhär fruktansvärt dåligt som jag gjort/gör så kan man bara se en dag framåt. Sen om man ska se det krasst så tar jag hellre dom konsekvenserna av mitt brukande sen än att riskera att ta död på oss båda två nu. För så förjävligt kan det bli med denna diagnos och så svag och nära att hamna i koma? medvetslöshet? som jag var så känner jag att jag vart tvungen. Det är svårt för folk att förstå om man inte vart i detta helvete själv. 
  • Anonym (Gravid)
    VitaMoln skrev 2014-01-11 15:48:04 följande:
    Som jag skrev så är det inte så varje dag. Plus att jag spyr upp allt. Plus minus noll alltså. Det är inte anledningen till att jag inte blev inlagd en längre period. 
  • Anonym (hm34)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 15:53:25 följande:
    Som jag skrev så är det inte så varje dag. Plus att jag spyr upp allt. Plus minus noll alltså. Det är inte anledningen till att jag inte blev inlagd en längre period. 
    cannabisen ökar ju söt sug? kan det vara det som gör att du är törstig, man blir rätt slö på cannabis
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (hm34) skrev 2014-01-11 15:47:06 följande:
    finns det inget i hälsobutikerna?

Något te du kan smutta på?
    Vart och frågat på 3 olika ställen och har testat tipsen jag fått. När man har denna diagnosen så hjälper inte dom vanliga sakerna man kan ta till för att få bort det. 
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.