• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (AS)
    VitaMoln skrev 2014-01-10 07:38:32 följande:
    Håller med dig AS, diskussionen dog lite när det dör bjäbbandet satte igång.
    Ja, visst är sånt trist Obestämd

TS: Hoppas allt går bra med liten! Försök dra ner/lägga av ändå och vänta till efter förlossningen, nervsystemet är mycket känsliga saker ändå.. Glad 
  • frappa
    Anonym (AS) skrev 2014-01-10 01:04:40 följande:
    Du är otrevlig, mästrande, defensiv, söker konflikter och fastnar i detaljer, extremt dålig kombo, usch!

Förväntade mig inte alls att mitt konstaterande av din reaktion på thc skulle leda nånstans, det var ett krasst konstaterande bara, något jag kände du behövde höra, om inte, så behövde jag ändå säga det... Vid närmare eftertanke kan jag ha fel, kanske inte är rökat i ditt fall, du kan också vara Aspbergare?! Vilket spelar dock ingen roll, resultatet är det samma, tyvärr..

Ursäkten var ironisk..

Ska vi se här, allt började med att du inte förstod att en ytterst liten del av det inlägget slog tilt hos dig var till dig.

Det var den delen att idag är det faktiskt så att den A-punkten inte längre stämde om livstidsprevalensen(hur många som testar).
    Av någon anledning ledde din oförmåga se nästa del, var om livstidsprevalensen.
    Inte riktat till dig, vilket jag trodde var självklart att det inte var pga nytt stycke.

Resten sen var olika forskning i ämnet, så dom i sig kan knappast triggat nått.

Om man diskuterar ett ämne som detta, så ibland kommer man in på detaljer, så funkar alla diskussioner.

Varför skulle det vara annorlunda här för?

Som man diskuterar en kniv, så får man inte prata om den vassa spetsen utan bara om formen menar du?(en liknelse)

Jag har inte gett dig någon reaktion på ditt THC mot mig.

Utan jag enkelt frågade "
    Sen vad inbillar du dig att skriva paranoid och insnöad på THC skulle leda någonstans?".

Nått svar kom aldrig, så någon reaktion får vänta sig till ett svar kommer.

Enad jag konstaterade att du med någon slags nedvärdering, så skulle det ge dig ett övertag i diskussionen.

Det funkar bara om man inte blir avslöjad.

Dåligt jobb med ironin där, var väldans stealth.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-10 07:38:32 följande:
    Håller med dig AS, diskussionen dog lite när det dör bjäbbandet satte igång.

Hela tråden från första sidan har varit bjäbbande, så hur tänkte du där?

Men det var först när det började poppa upp hyfsat bra forskning i ämnet, som en del inte tyckte det var så roligt längre att diskutera.
    Forskning är nått fullkomligt hatar i detta ämne, speciellt om man är emot cannabis.

Sen är det rätt humoristiskt att en del tror jag är för att gravida ska röka cannabis, det är jag inte på nått sätt.

Men ser heller ingen anledning att stigmatisera dom och trycka ner dom i skorna som avfall.

• VitaMoln

AS, har inte sett ditt långa inlägg i början av tråden förrän nu. Måste bara säga att du verkar väldigt klok och sympatisk. Blir alldeles glad! Ha en bra helg!

• Anonym (AS)
    VitaMoln skrev 2014-01-10 16:03:34 följande:
    AS, har inte sett ditt långa inlägg i början av tråden förrän nu. Måste bara säga att du verkar väldigt klok och sympatisk. Blir alldeles glad! Ha en bra helg!
    Solig Tack! Du med! Hoppas du får en fin helg du också Hjärta
  • frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:28:58 följande:
    Men det var ju.... Gravida läkarstudenter talade jag om!! För sista gången så är jag väl medveten om att cannabis är poppis bland läkarstudenter, eftersom jag själv varit en. Men du har alldeles rätt i att en GRaVID läkarstudent borde veta mycket bättre!

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=13164&artikel=4224968

Av ca450 som svarade, så hade 69st av dom sagt de hade rökt cannabis.
    Av dessa 69st tyckte ca14st att det borde legaliseras.
    Säger tyvärr inget om sakfrågan om gravida och cannabis.
    Hade varit väldans intressant att få vet vad dom tycker här.

Som läkarstudenter så borde de som gjort valet att röka cannabis.

Har säkert läst in fakta och forskning i ämnet, så chansen att de läst in sig här med är rätt troligt.

I alla fall om de är tjejer och vill bli gravida eller funderar på detta med cannabis och gravida.

Personligen tycker jag de ska kunna ta ett uppehåll.

Men finns alltid risken att bli gravid och inte veta om detta.
    Som faktiskt händer ibland, pga osäkra samlagsmetoder eller rent slarv.

För trådens skulle, så återgår vi till ämnet, sakfrågan och gärna med saklighet i första rummet.

• Anonym (Gravid)

Hej!

Vill berätta min historia. Jag har ända sen jag blev gravid spytt 5-25ggr per dag. Har åkt in och ut på sjukan för att jag fick ketoner och blev jättesjuk. Har testat ALLA knep mot illamående, alla mediciner man får. Fick diagnosen Hyperemesis http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperemesis_gravidarum. Tillslut då inget hjälpt mig fick jag utskrivet en medicin som cancerpatienter får efter strålbehandling osv. Starka tabletter som det inte finns ordentliga forskningar på, hur dom påverkar fostret. Jag hade sådan ångest över att ta dessa tabletter men fick välja mellan pest eller kolera då jag allvarligt talat hade hamnat permanent på sjukan om jag inte tog dessa.  Sen testade jag att använda cannabis. Det räckte att jag rökte en/två jointar på kvällen så slapp jag det värsta illamåendet under hela resterande dag. Inte ens den starka medicinen jag fick utskrivet gav mig detta resultat.

När man mår såhär dåligt som jag mår/mått så letar man efter allt som kan hjälpa en. Jag är väl medveten om att det inte finns forskningar som säger till 100% att det inte är farligt för barnet. Lever med ångest varje dag för att jag kanske utsatt mitt ofödda barn för detta. Men ibland måste man välja. Hade jag inte rökt så hade jag mått ännu sämre och som ni kan se ang min diagnos så är det farligt och riskfyllt för barnet. 

Nu vågar jag dock inte röka mer då jag är sjukt rädd att det ska bli komplikationer under förlossningen som kommer avslöja att jag rökt och sedan förlora mitt älskade barn för. Rökte min sista joint igårkväll.

Fråga till er som VET. Hur lång tid tar det innan ämnena går ur kroppen? Jag är i v30 nu. Kan jag på något sätt snabba på processen? Hört att citron (syran) ska påskynda? 

• Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 13:51:53 följande:
    Hej!

Vill berätta min historia. Jag har ända sen jag blev gravid spytt 5-25ggr per dag. Har åkt in och ut på sjukan för att jag fick ketoner och blev jättesjuk. Har testat ALLA knep mot illamående, alla mediciner man får. Fick diagnosen Hyperemesis sv.wikipedia.org/wiki/Hyperemesis_gravidarum. Tillslut då inget hjälpt mig fick jag utskrivet en medicin som cancerpatienter får efter strålbehandling osv. Starka tabletter som det inte finns ordentliga forskningar på, hur dom påverkar fostret. Jag hade sådan ångest över att ta dessa tabletter men fick välja mellan pest eller kolera då jag allvarligt talat hade hamnat permanent på sjukan om jag inte tog dessa.  Sen testade jag att använda cannabis. Det räckte att jag rökte en/två jointar på kvällen så slapp jag det värsta illamåendet under hela resterande dag. Inte ens den starka medicinen jag fick utskrivet gav mig detta resultat.

När man mår såhär dåligt som jag mår/mått så letar man efter allt som kan hjälpa en. Jag är väl medveten om att det inte finns forskningar som säger till 100% att det inte är farligt för barnet. Lever med ångest varje dag för att jag kanske utsatt mitt ofödda barn för detta. Men ibland måste man välja. Hade jag inte rökt så hade jag mått ännu sämre och som ni kan se ang min diagnos så är det farligt och riskfyllt för barnet. 

Nu vågar jag dock inte röka mer då jag är sjukt rädd att det ska bli komplikationer under förlossningen som kommer avslöja att jag rökt och sedan förlora mitt älskade barn för. Rökte min sista joint igårkväll.

Fråga till er som VET. Hur lång tid tar det innan ämnena går ur kroppen? Jag är i v30 nu. Kan jag på något sätt snabba på processen? Hört att citron (syran) ska påskynda? 
    Om du är så orolig fattar jag inte varför du inte låter bli? Det är ett helvete med hyperemesis men de får väl lägga in dig med dropp? Det är i alla fall garanterat inte skadligt för bebisen
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 13:55:24 följande:
    Om du är så orolig fattar jag inte varför du inte låter bli? Det är ett helvete med hyperemesis men de får väl lägga in dig med dropp? Det är i alla fall garanterat inte skadligt för bebisen
    Jag har legat inne med dropp, flera ggr och det hjälpte för stunden. Men jo det är visst skadligt för bebisen att ha denna diagnos. Det är farligt för bebisen om jag spyr så mycket så jag inte får behålla någon mat (näring). Det är farligt med den ångest och stress som det ger en. 
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.