• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (pucko)
    frappa skrev 2014-01-08 21:50:52 följande:
    Missbruk?
    Då får det låta som alla som konsumerar cannabis, missbrukar cannabis?

Det är något du själv tolkar in, jag kan inte ta ansvar för dina tolkningar.
    Jag tar ansvar för det jag skriver på raderna, inte det du läser in mellan raderna.
    Men ok då, nej jag tror inte alla som brukar cannabis missbrukar, och faktum är att jag skiter i vad folk gör med sina egna kroppar.
    Men ge fan i att göra det med andras kroppar som ofödda barns.
  • Anonym (Anna)
    frappa skrev 2014-01-08 19:05:10 följande:
    Ser inte det som något argument att de inte skulle vara nyktra på arbetstid, skiljer sig inte från alkohol det allra minsta.Nykterhet på arbetstid är mig veterligen nått man nuförtiden kräver på de flesta arbetsplatser genom kontraktsskrivning tom.Sen förstår jag att din moral väljer B.

Skulle gissa på att du är lyckligt ovetande.

Du svarade inte på min fråga på vad DU skulle välja: A eller B???
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 21:49:47 följande:

MPR-Vaccinet var publicerat så, kan man inte kalla bra forskning.
    Sen att lancet(för mig det var dom) bad om ursäkt sen, är en annan femma.

Problemet du har skapat här är att du skär ut cannabis i allt, säger har du läst den i sin helhet som argument.

Sen gör du massa påståenden och inte läst dom i sin helhet själv.
    Av någon underlig anledning så visade sig att cannabis alltid kom till korta, väldigt underligt.
    Blev rätt patetiskt där.

Jag har själv inte läst Lancet artikeln.

Men det är väldigt svårt att skydda sig mot manipulerad data. Därför har man innan man visat något som går att lita, ha haft minst två av varandra obereroende genomförda studier med samma resultat.

Det ska helst då också inte gå att hitta några större beröringspunkter i apriori-uppfattning kring ämnet.

En artikel/studie ger ingen vetenskap.
  • Iarwain

Min sammanfattning av hur jag uppfattat de studier som länkats i denna tråd.

Det finns mycket som tyder på att cannabis under graviditet är mindre "farligt" än alkohol och tobak under graviditet, sett till födslovikt och födslolängd.
    Man kan med ganska stor säkerhet, 95%, (man brukar försöka gå till 98% säkerhet i normala fall, men 95% är starkt), säga att röker man tobak så spelar en addering med cannabis ingen roll, sett till födslovikt och födslolängd.

Det finns tveksamheter om angående om cannabisbruk under graviditet leder till senare inlärningssvårigheter, för barnet. Det finns studier som visar i den riktingen, men jag har inte läst dom tillräckligt noggrannt ännu för att hitta om de utesluter de psykosociala aspekterna som nämns som en tydligare markör i nästan samtliga studier som länkats här,

Det finns ingen studie länkad som visar att cannabis är ofarligt prenatalt.

Själv är jag ganska tuff cannabismotståndare, även om jag provat en hel del grejer under mina ungdomsresor, men har svårt att komma med påståenden om att det skulle vara farligare än tobak vid graviditet.

Men jag står fortfarande fast vid att man är en idiot om man chansar att röka bara för att det inte finns några starka studier som visar att det skulle vara farligt.
    Kan man inte hålla uppe under dessa månader så kanske man ska se över sitt beroende...

• Malmö01
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:49:25 följande:
    Jag tror nog att det sker lika väl på båda sidorna om inte mer på den drogliberala, av dom som har ett missbruk att skydda.

Så universiteten som utför undersökningarna är missbrukare?
    Sänk SD, MP, M, KD och S ur riksdagen
  • frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:53:48 följande:

Varför är du så aggressiv och otrevlig.
    Jag har inte brölat om drogromantisering, det enda jag sagt är att man tar inte risker med andra människor, i synnerhet inte med barn.
    Det är min bestämda uppfattning, men du kanske tycker annorlunda.
    Jo, du tog upp drogromantisering, med antydning deta är vad forskning är som inte säger cannabis är dödsknark.
  • frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:56:48 följande:

Det är något du själv tolkar in, jag kan inte ta ansvar för dina tolkningar.
    Jag tar ansvar för det jag skriver på raderna, inte det du läser in mellan raderna.
    Men ok då, nej jag tror inte alla som brukar cannabis missbrukar, och faktum är att jag skiter i vad folk gör med sina egna kroppar.
    Men ge fan i att göra det med andras kroppar som ofödda barns.

Det var par frågetecken där, kan det vara så att jag ställde en fråga????

Om det är oklart, så står dessa frågor kvar om missbruk, plus att en ytterligare fråga har uppstått.

• frappa
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-08 22:24:47 följande:

Du svarade inte på min fråga på vad DU skulle välja: A eller B???

Ledsen tjejen, det funkar inte.

Du skulle ha frågat om jag vill ha en berusad läkare eller inte, svaret är nej.

Så det spelar ingen roll om det är cannabis eller alkohol.

Vad de gör på son fritidstid, har jag inte en susning om vad har med saken att göra.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 22:51:09 följande:
    Jag har själv inte läst Lancet artikeln.

Men det är väldigt svårt att skydda sig mot manipulerad data. Därför har man innan man visat något som går att lita, ha haft minst två av varandra obereroende genomförda studier med samma resultat.

Det ska helst då också inte gå att hitta några större beröringspunkter i apriori-uppfattning kring ämnet.

En artikel/studie ger ingen vetenskap.

Självklart inte, helt meningslöst att göra forskning och slutsatser.

Jag har inte heller läst den lancet artikel, men lurade en hel värld under en lång tid.

Där kan man kalla en man med en agenda.

• Anonym (hellloo)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 17:25:21 följande:
    På en enkel googling får man rejält med träffar och det är inga roliga biverkningar. Det är inlärningsproblem, koncentrationssvårigheter och leukemi. Varför riskera det? Vill man inte ha barn måste man inte skaffa några.
    det där stämmer ju absolut INTE, när man ska tala neg om något bör man stå med fakta i handen,
    jag har ADHD kraftigt, har alltid haft skolproblem, tills dagen jag började röka
    för då klarade jag helt plötsligt att koncentrera mig, klarade alla prov fick till och med vg och mvg,
    aldrig ens fått ett g innan i några ämne..

Så du borde nog läsa på mer riktiga sidor än det dära!
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.