• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 15:10:24 följande:

Det har antagligen inte psykosomatisk grund, det är någonting annat. Det är däremot tecken på stress, vilket inte är psykosomatiskt. Men jag håller med i att det saknas ett tydligt vetenskapligt stöd för cannabis fysiska beroende.

Sa inte det var kopplat eller hur, utan hur hjärnan kan spela en spratt.
    Därför man har så extremt varierande erfarenhet på att sluta med cannabis efter långvarig konsumtion.

Där en del beskriver nära döden känslor, medan andra undrar vart abstinensen är.

• frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 15:07:04 följande:

Nej, det var det inte alls... Den Jamaicanska studien har inga statistiskt säkerställda svar. Även om man tittar på rena siffror är de inte nog för att vetenskapligt visa detta. Har du läst studien?
    Det underlag man har visar detta om födelsevikt och antal dagar gravida innan födsel.
  • Malmö01
    Miss P skrev 2014-01-07 12:31:29 följande:
    Fast det är väl ändå lite skillnad. Alkohol är OK (utom när man är gravid) i lagom mängder. Droger (som du och andra mycket väl vet om att det är) är betydligt farligare annars hade det väl sålts i affärer med de sedvanliga varningstexter. 

Enligt de senaste studierna som gjorts är alkohol den farligaste drogen människan har uppmätt, både för individen och för samhället i stort.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 15:46:52 följande:
    Det underlag man har visar detta om födelsevikt och antal dagar gravida innan födsel.

Nej, studien är för liten för att kunna dra några slutsatser, det finns även andra svagheter i studien. Titta på värden och standardavvikelsen så syns det tydligt. Det står även kommenterat under svagheter med studien, om jag inte minns fel.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 16:37:57 följande:

Nej, studien är för liten för att kunna dra några slutsatser, det finns även andra svagheter i studien. Titta på värden och standardavvikelsen så syns det tydligt. Det står även kommenterat under svagheter med studien, om jag inte minns fel.

Den visar detta till trots, dessa siffror, inget du kan ändra på.

Sen håller jag med att antalet i studien är lite lågt.Kan gissa en sådan här studie innebär massivt och tidskrävande arbete.

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 16:45:43 följande:
    Den visar detta till trots, dessa siffror, inget du kan ändra på. Sen håller jag med att antalet i studien är lite lågt.Kan gissa en sådan här studie innebär massivt och tidskrävande arbete.

Den visar siffror som man inte kan dra några som helst slutsatser av. Det jag vänder mig mot är där du skriver "tydligt mer", för vetenskaplig tydlighet krävs statistisk relevans. Det finns det inte. Det studien visar är att just de inblandade personerna hade de värdena, utan relevans för en större population.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 16:56:19 följande:

Den visar siffror som man inte kan dra några som helst slutsatser av. Det jag vänder mig mot är där du skriver "tydligt mer", för vetenskaplig tydlighet krävs statistisk relevans. Det finns det inte. Det studien visar är att just de inblandade personerna hade de värdena, utan relevans för en större population.

Man ser klara tendenser som pekar på en möjlig slutsats.

Studien är tyvärr lite för liten, som jag nämnt.

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 17:04:28 följande:
    Man ser klara tendenser som pekar på en möjlig slutsats. Studien är tyvärr lite för liten, som jag nämnt.

Man ser inte alls klara tendenser. Man har inte ens försökt göra en hypotesprövning. När avvikelsen är så stor i förhållande till skillnaderna i resultat, att ett till värde åt andra hållet helt skulle kunna kullkasta ordningen, kan man inte tala om någon som helst tendens.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 17:14:48 följande:

Man ser inte alls klara tendenser. Man har inte ens försökt göra en hypotesprövning. När avvikelsen är så stor i förhållande till skillnaderna i resultat, att ett till värde åt andra hållet helt skulle kunna kullkasta ordningen, kan man inte tala om någon som helst tendens.
    Snittet visar en tendens på urvalet man gjort.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 17:29:35 följande:
    Snittet visar en tendens på urvalet man gjort.

Jag skulle kunna gå in på problemen med urvalet också. Men först kan du gärna förklara vad du just skrev betyder? Ser man på gruppen kan man inte tala omtendenser eller urval, då det för den gruppen är hela bilden. Har du mycket vana i att analysera forskningsrapporter?
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.