• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (bella)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 21:07:39 följande:

Och hur bra mår han nu när han blev fråntagen sin familj?
    Det gäller att prioritera rätt och det gjorde inte mamman tyvärr. Den familjen som barnet är hos idag är en bra familj och mamman själv är enligt kompisen förstående till varför det blev som det blev. Går du omkring hög, full eller vad det kan tänkas vara så är man kanske inte den lämpligaste föräldern. Finns många dåliga föräldrar absolut, av många olika orsaker men att ett barn välkomnas till världen underviktig, med abstinens, andingssvåriheter och allt var det var det är inte okej.
  • Malmö01
    Anonym (bella) skrev 2014-01-06 21:17:23 följande:
    Det gäller att prioritera rätt och det gjorde inte mamman tyvärr. Den familjen som barnet är hos idag är en bra familj och mamman själv är enligt kompisen förstående till varför det blev som det blev. Går du omkring hög, full eller vad det kan tänkas vara så är man kanske inte den lämpligaste föräldern. Finns många dåliga föräldrar absolut, av många olika orsaker men att ett barn välkomnas till världen underviktig, med abstinens, andingssvåriheter och allt var det var det är inte okej.

Nej det handlar om att kunna fungera som förälder, sen håller jag med om att det är olämpligt men det finns betydligt värre föräldrar än de som röker på. Men någon abstinens får ingen nyfödd av cannabis och undervikten och andningssvårigheten är med all största sannolikhet inte orsakad av en drog som cannabis, dock kan jag inte veta om det finns ett samband eller inte.
  • Anonym (bella)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 21:22:27 följande:

Nej det handlar om att kunna fungera som förälder, sen håller jag med om att det är olämpligt men det finns betydligt värre föräldrar än de som röker på. Men någon abstinens får ingen nyfödd av cannabis och undervikten och andningssvårigheten är med all största sannolikhet inte orsakad av en drog som cannabis, dock kan jag inte veta om det finns ett samband eller inte.
    Hon fungerande inte som förälder. Tror moderkakan lossnade med om jag inte minns fel. det kan ju hända av vanliga ciggaretter med. Tydligen hade bebisen abstinens men vet inte.
  • korralin
    Anonym (bella) skrev 2014-01-06 21:35:00 följande:
    Hon fungerande inte som förälder. Tror moderkakan lossnade med om jag inte minns fel. det kan ju hända av vanliga ciggaretter med. Tydligen hade bebisen abstinens men vet inte.
    Cannabis kan inte ge fysisk abstinens (dvs att kroppen behöver det för att fungera) utan enbart psykisk (dvs du känner att "shit vad sugen jag är - jag måste ha!") så att barnet skulle ha abstinens till följd av mammans cannabisbruk under graviditeten är inte möjligt.
  • Anonym (ndfnf)
    Malmö01 skrev 2014-01-06 21:22:27 följande:

Nu har du skrivit en massa här i tråden om hur ofarligt cannabis är för de som brukar och även för de ofödda barn som råkar befinna sig i brukarens mage. Är du snäll och skakar fram lite källor på det. Det måste ju finnas beskrivet någonstans eftersom du så tvärsäkert kan hävda detta.
  • Miss P
    Malmö01 skrev 2014-01-05 23:51:57 följande:

Roligt att du länkar till en sida utan källförteckning.
    Behöver folk ha källor för att fatta att droger är farliga? Tror du inte det skulle vara fullt lagligt att bruka under graviditet eller varför inte när som helst om det var ofarligt? 
  • Malmö01
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-06 22:29:04 följande:
    Nu har du skrivit en massa här i tråden om hur ofarligt cannabis är för de som brukar och även för de ofödda barn som råkar befinna sig i brukarens mage. Är du snäll och skakar fram lite källor på det. Det måste ju finnas beskrivet någonstans eftersom du så tvärsäkert kan hävda detta.

Något av det ovanstående har jag inte sagt och källor har jag bidragit med, som tål granskning.
  • Malmö01
    Miss P skrev 2014-01-06 22:42:40 följande:
    Behöver folk ha källor för att fatta att droger är farliga? Tror du inte det skulle vara fullt lagligt att bruka under graviditet eller varför inte när som helst om det var ofarligt? 

Ja, man måste kunna granska ALLT. Annars lever vi i okunskap och i tro. Alkohol är fullt lagligt att bruka för alla och det är den farligaste drogen människan har undersökt. I många länder är det fullt lagligt att bruka när som helst. Vad svenska staten tycker är med andra ord, ganska ointressant. Med din logik skulle man kunna fråga "om judar inte var farliga för samhället, tror du då Hitler skulle mörda dom?" Lagböckerna är uppbyggda på moralism och gammalmodig okunskap som inte tål granskning.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.