• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Anna)

Studerar du till läkare när du skriver att du studerar medicin för i såna fall skulle inte jag vilja ha dig som läkare!

Jag skulle inte ta en sån stor risk med mitt ofödda barn. Stackars barn att ha missbrukande förälder/föräldrar.

• Miss P
    Malmö01 skrev 2014-01-06 22:54:45 följande:

Ja, man måste kunna granska ALLT. Annars lever vi i okunskap och i tro. Alkohol är fullt lagligt att bruka för alla och det är den farligaste drogen människan har undersökt. I många länder är det fullt lagligt att bruka när som helst. Vad svenska staten tycker är med andra ord, ganska ointressant. Med din logik skulle man kunna fråga "om judar inte var farliga för samhället, tror du då Hitler skulle mörda dom?" Lagböckerna är uppbyggda på moralism och gammalmodig okunskap som inte tål granskning.
    Fast det är väl ändå lite skillnad. Alkohol är OK (utom när man är gravid) i lagom mängder. Droger (som du och andra mycket väl vet om att det är) är betydligt farligare annars hade det väl sålts i affärer med de sedvanliga varningstexter. 
  • Anonym (Morsan)

Men hörni, nu blev det väldigt svart eller vitt här.

Cannabis är inte en ofarlig drog, men den är inte så farlig som anti-drogpropagandan vill påstå. Däremot är det ganska självklart att en anv. på 6-7 gånger dagligen är ett missbruk, därför att då är du konstant påverkad.

Jag tycker inte cannabis är värre än alkohol, men jag skulle inte heller dricka om jag var gravid, eller vara full med min dotter. Det betyder inte att jag inte kan dricka ett glas vin till maten med henne.
    Perspektiv folk, och måla inte fan på väggen.

Men nej, jag skulle säga att både med tanke på att du får i dig tobak om du inte röker rent, samt att det sätter sig i fettvävnader och kan påverka serotoninnivåer, bör du inte röka när du är gravid.

• Anonym (Morsan)
    korralin skrev 2014-01-06 21:45:26 följande:
    Cannabis kan inte ge fysisk abstinens (dvs att kroppen behöver det för att fungera) utan enbart psykisk (dvs du känner att "shit vad sugen jag är - jag måste ha!") så att barnet skulle ha abstinens till följd av mammans cannabisbruk under graviditeten är inte möjligt.
    Det är inte sant. Nya studier visar på bland annat svettningar, yrsel, illamående och ångest vid långvarigt missbruk. Har själv erfarit det.
  • The sea refuses no river
    Miss P skrev 2014-01-07 12:31:29 följande:
    Fast det är väl ändå lite skillnad. Alkohol är OK (utom när man är gravid) i lagom mängder. Droger (som du och andra mycket väl vet om att det är) är betydligt farligare annars hade det väl sålts i affärer med de sedvanliga varningstexter. 
    Precis vad det gör i ett antal andra länder än Sverige, det är en fråga om kultur. Du påstår väl inte att vårt land är exceptionellt framstående i drogfrågor? Det är extremt många forskare och politiker som skarpt kritiserar vår politik på mycket goda grunder.

Min pappa rökte gräs under min uppväxt, helt utan min vetskap. Kunde inte vara gladare över min relation med farsan som varit en fantastisk förälder - det var först när jag var runt 20 som vi diskuterade ämnet som vuxna och han berättade att han gärna tackar ja när folk erbjuder  honom ett par bloss.

Att alkohol skulle vara OK men allt olagligt helt objektivt FEL är en konstig uppfattning, i synnerhet när man betraktar det i skenet av andra länder som klarar sig helt ypperligt, till och med de som har rentav motsatt uppfattning. Det finns ex. delar av världen där alkohol är riktigt förbjudet och cannabis socialt accepterat och odlas av staten. På vilka grunder kan man egentligen påstå att detta är fel ifall man inte har empiriska bevis?

Faktum är att ingen som är kritisk till detta beteende har någon som helst grund till sina åsikter förrän de kan presentera en ordentlig undersökning på att cannabisrökande föräldrar är mer olämpliga än alkohol. Varför finns inte det? För tro mig, intresset att trolla fram en är STORT.
  • frappa
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-07 09:46:13 följande:
    Studerar du till läkare när du skriver att du studerar medicin för i såna fall skulle inte jag vilja ha dig som läkare!

Jag skulle inte ta en sån stor risk med mitt ofödda barn. Stackars barn att ha missbrukande förälder/föräldrar.

Varför?

Varför skulle en läkare som använder en annan drog än alkohol, vara en dålig läkare.

Det är nog tom så att en läkare har bättre koll på vad cannabis är än du.

Sen när det kommer till cannabis och gravida, så har vi Draher´s studie/forskning på Jamaica.

Den är 100% tobaks fri, det visade sig att de skador man pinnar på gravida och cannabis, är de skador som just tobaken ger.

Lågfödelsevikt, tidig födsel och "nått mer".

I studien/forskningen så vägde barnen mer, och gick längre än morsorna som inte tog nått cannabis eller annat.

Det var inte mycket mer, men det var tydligt mer.

• frappa
    Anonym (Morsan) skrev 2014-01-07 12:33:02 följande:
    Men hörni, nu blev det väldigt svart eller vitt här.

Cannabis är inte en ofarlig drog, men den är inte så farlig som anti-drogpropagandan vill påstå. Däremot är det ganska självklart att en anv. på 6-7 gånger dagligen är ett missbruk, därför att då är du konstant påverkad.

Jag tycker inte cannabis är värre än alkohol, men jag skulle inte heller dricka om jag var gravid, eller vara full med min dotter. Det betyder inte att jag inte kan dricka ett glas vin till maten med henne.
    Perspektiv folk, och måla inte fan på väggen.

Men nej, jag skulle säga att både med tanke på att du får i dig tobak om du inte röker rent, samt att det sätter sig i fettvävnader och kan påverka serotoninnivåer, bör du inte röka när du är gravid.

Möjligtvis ett beroende, missbruk krävs en del kriterier man måste uppfylla.

Där räcker det inte med en olaglig drog och/eller att man använder det ofta.

Sen kan jag tycka man ska vara nykter och rökfri under graviditet.

Jag är man, och inte en susning hur illa dessa gravidillamåenden kan vara.

Sen ett faktum att redan för 4000år sedan så använde gravida Kineserna cannabis mot illamående.

• frappa
    Anonym (Morsan) skrev 2014-01-07 12:36:32 följande:
    Det är inte sant. Nya studier visar på bland annat svettningar, yrsel, illamående och ångest vid långvarigt missbruk. Har själv erfarit det.

Det har man kunna uppvisa med shooping missbruk också.

Psykiska beroenden manifesterar fysiska reaktioner.

Psykosomatiskt är ett annars känt uttryck inom vården, har visserligen inte med cannabis eller droger att göra.

Men bara visar power av inbillning kan ha.

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 13:55:40 följande:
    Varför? Varför skulle en läkare som använder en annan drog än alkohol, vara en dålig läkare. Det är nog tom så att en läkare har bättre koll på vad cannabis är än du.   Sen när det kommer till cannabis och gravida, så har vi Draher´s studie/forskning på Jamaica. Den är 100% tobaks fri, det visade sig att de skador man pinnar på gravida och cannabis, är de skador som just tobaken ger. Lågfödelsevikt, tidig födsel och "nått mer". I studien/forskningen så vägde barnen mer, och gick längre än morsorna som inte tog nått cannabis eller annat. Det var inte mycket mer, men det var tydligt mer.

Nej, det var det inte alls... Den Jamaicanska studien har inga statistiskt säkerställda svar. Även om man tittar på rena siffror är de inte nog för att vetenskapligt visa detta. Har du läst studien?
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 14:01:19 följande:
    Det har man kunna uppvisa med shooping missbruk också. Psykiska beroenden manifesterar fysiska reaktioner. Psykosomatiskt är ett annars känt uttryck inom vården, har visserligen inte med cannabis eller droger att göra. Men bara visar power av inbillning kan ha.

Det har antagligen inte psykosomatisk grund, det är någonting annat. Det är däremot tecken på stress, vilket inte är psykosomatiskt. Men jag håller med i att det saknas ett tydligt vetenskapligt stöd för cannabis fysiska beroende.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.