• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • bitterkopp

Hur skadligt eller bra det än är så är det olagligt. Vet ni vad det betyder? Va? Att man varken får bruka eller missbruka någon form av cannabis överhuvudtaget. 

• Malmö01
    bitterkopp skrev 2014-01-07 19:27:00 följande:
    Hur skadligt eller bra det än är så är det olagligt. Vet ni vad det betyder? Va? Att man varken får bruka eller missbruka någon form av cannabis överhuvudtaget. 

Har man tillstånd att bruka cannabis i Sverige så är det väldigt lagligt.
  • Anonym (---)
    Anonym (AS) skrev 2014-01-07 23:09:49 följande:
    Lite OT kanske med tanke på det faktiska trådstarten, men intressant och relevant i denna debatt likafullt!

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nu-rasar-g.../

Men sikket jäkla knarkpropaganda, hoppas du har barn så man kan ringa soc på dig.

fast ur den svenska sidans del så, ju fler som dör ju billigare blir det i vårdkostnader så låt polis driva flera fler till självmord, det är i alla fall billigare än vårda folk med problem.

Sen kan man u undra vilka andra områden polisen ska ska ta över, kanske banka opch straffa cancer patienter till ett bättre .liv

• Anonym (AS)
    Anonym (---) skrev 2014-01-07 23:40:17 följande:

Men sikket jäkla knarkpropaganda, hoppas du har barn så man kan ringa soc på dig.

fast ur den svenska sidans del så, ju fler som dör ju billigare blir det i vårdkostnader så låt polis driva flera fler till självmord, det är i alla fall billigare än vårda folk med problem.

Sen kan man u undra vilka andra områden polisen ska ska ta över, kanske banka opch straffa cancer patienter till ett bättre .liv

...har lite svårt att avgöra din ståndpunkt. Motsägelsefullt då sista meningen agerar motpol till övrig text..?
    Ja, jag har barn, so what?

För det första, när blev pengar värdefullare än människoliv?? För det andra missar du ju kärnan i texten: Vår kära stat är den som bedrivit propaganda, mycket länge nu, och att göra olagligt och bedriva nolltolerans på detta området är lönlöst och mycket kostsamt, i både pengar och människoliv. Att ignorera forskning och fakta ändrar inte verkligheten eller ger en rätt!!

Att effektivt hindra människor från att prova droger minskar inte det mänskliga lidandet, drar inte ner dödstalen eller är ens kostnads ekonomiskt, tvärt om!
  • frappa

Skrev i txt, ser det inte föll väl ut och delade meningar och stycken på ett oönskat sätt.
    Även av någon anledning, så gör bara FL forumet, konstiga hopp när man byter rad.

Så man ser inte om man verkligen gjort ett hopp, eller om texten sitter ihop som ett stycke.

Hoppas det är läsbart ändå.

• frappa
    Iarwain skrev 2014-01-07 17:42:35 följande:

Jag skulle kunna gå in på problemen med urvalet också. Men först kan du gärna förklara vad du just skrev betyder? Ser man på gruppen kan man inte tala omtendenser eller urval, då det för den gruppen är hela bilden. Har du mycket vana i att analysera forskningsrapporter?

Ingen rök utan eld.

addictioneducation.co.uk/out1.pdf
    En metaanalys från 1997 där 10 studier med totalt 32483 födslar, undersöktes ledde till slutsatsen att man inte kan bevisa att cannabis leder till låg födelsevikt.
    Professor English anser bland annat att tidigare studier som visat samband inte tagit hänsyn till
    tobakskonsumtion, något som är relevant då cannabis ofta intas tillsammans med tobak.
    English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten, dvs.
    att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet.
    ( Greenland (1983), Witter & Niebyl (1990), Hayes (1991), Castro (1993), Yawn (1994), Singer (1994) )
    English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten.
    dvs. att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet. 

Tillräckligt stort urval denna gång för dig då?

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 06:57:20 följande:
    Ingen rök utan eld. addictioneducation.co.uk/out1.pdf En metaanalys från 1997 där 10 studier med totalt 32483 födslar, undersöktes ledde till slutsatsen att man inte kan bevisa att cannabis leder till låg födelsevikt. Professor English anser bland annat att tidigare studier som visat samband inte tagit hänsyn till tobakskonsumtion, något som är relevant då cannabis ofta intas tillsammans med tobak. English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten, dvs. att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet. ( Greenland (1983), Witter & Niebyl (1990), Hayes (1991), Castro (1993), Yawn (1994), Singer (1994) ) English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten. dvs. att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet.  Tillräckligt stort urval denna gång för dig då?

Igen, har du stor erfarenhet i att läsa vetenskapliga studier? Det du missar, men inte studien, vilken är bra gjord, är det jag påstår; Det finns inget stöd åt något håll angående cannabis påverkan på foster. En av anledningarna är, det de även skriver i denna metastudie, att de som röker cannabis även ofta har rökt cigaretter. Man kan inte se om enbart cannabis skulle ge samma påverkan.
  • ModestyB

Jag ger mig inte in i debatten, men känner att jag måste inflika att tobakens skadeverkningar är låg födelsevikt mm. Många verkar tro att det automatiskt då innebär samma skador vid cannabisbruk, men studier är främst gjorda på människor som RÖKER cannabis och rökning dör en av, vad som än röks. Allt som förbränns bildar tjära som dödar våra lungor.
    Rökning under graviditeten är alltså skitfarligt. Snälla gravida, rök aldrig, aldrig någonsin.

• frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 10:41:13 följande:

Igen, har du stor erfarenhet i att läsa vetenskapliga studier? Det du missar, men inte studien, vilken är bra gjord, är det jag påstår; Det finns inget stöd åt något håll angående cannabis påverkan på foster. En av anledningarna är, det de även skriver i denna metastudie, att de som röker cannabis även ofta har rökt cigaretter. Man kan inte se om enbart cannabis skulle ge samma påverkan.

Det jag missar, rofl.

Visste inte att jag var tvungen att redogöra hela studien, för göra dig glad.

Här har du par till.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533...
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde
    mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.