frappa skrev 2014-01-08 06:35:36 följande:
Intressant , och det är att A inte längre är en sanning.
Citat ur DN och den länken.
"Sant är tre saker: a) jämförelsevis är det påfallande få svenskar som prövar narkotika, b) i fråga om antal tunga missbrukare ligger Sverige på EU-genomsnittet medan mer liberala länder som Nederländerna och Tyskland har färre, och c) den narkotikarelaterade dödligheten i Sverige ligger dubbelt så högt som EU-genomsnittet."
Visat sig att vi nu skuggar Holland i att testa cannabis, vi ligger på 21,4% dom par procent till.
Där ska man ha i åtanke de haft cannabis tillgängligt för den vuxna befolkningen mycket länge.
Vad som även är intressant är att för knappt ett decennium, så var vi stolta över vår lyckade narkotikapolitik.
Där vi "stoltserade" med "endast" 12%.
Den ökning till nästan till det dubbla på så kort tid är väldigt intressant.
Jag personligen i många år sagt denna 12% inte kan stämma och måste var högre.
Här har jag tyvärr bara haft empirin och andra berättelser.
Dock var de så frekventa att det var svårt att ignorera.
Då att många många berättade att det svarade nej på om de hade testat droger.
Finns en beskrivning på detta och undersökningar, som man kallar bradleyeffekten.
Där man tenderar vara PK i denna typen av undersökningar.
Nu kommer den intressanta frågeställningen, har vi slutat vara PK, eller har konsumtionen ökat så mycket.
Svaren på bägge är skrämmande för antiknarkmaffian.
Väljer att hoppa över PK.
Utan ta den som bör skrämma skiten ur antiknarkmaffian.
Nu när siffrorna visar en så stor ökning, vart tror ni då denna ökning har skett?
I ålderssegmentet 25-64år eller 15-24år?
Sen kan folk fråga sig varför berättar Herr Frappa detta för.?!? Förvånad
Jo, det är enkel logik att såna som TS kommer ploppa upp ur marken som ogräs.
Stora frågan är ska vi stigmatisera dom eller se över frågan utan moraliska skygglappar.
Så vi en gång för alla kan peka med hela armen i vad som är vad.
Vi har Draher studien som helt klart har tendenser till att cannabis inte har de "klassiska" skadeverkningarna som man säger om cannabis.
Som låg födelsevikt, tidig födsel, adhd och liknande störningar säkert ett helt gäng till.
Såg efter jag dök ner i detta om gravida och cannabis.
Att det fanns fler än Draher som hade gjort dessa observationer om att det inte gick se att cannabisrökande mammor och låg födelsevikt och tidig födsel.
Som:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
2010 USA 5871st mödrar, slutsats cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.
www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533...
2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde
mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
så försvann den.
Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Artikeln är ju från 2011, så klart inte siffrorna är exakta, det var inte det jag tyckte var viktigt i sammanhanget. Poängen är ju att den svenska antidrog propagandan nu äntligen börjar bli även offentligt exponerad och erkänd osm just propaganda. Kanske är det inte så långt borta att vi här hemma kan börja prata i verkliga definitioner av bruk/missbruk, sjuk/kriminell, individuell frihet, börja omfördela våra skattepenga i sammanhanget o.s.v
...tänker att låg födelsevikt kanske inte skulle vara min främsta oro med cannabis/grav. CNS är det jag i första hand tänker på.
Tror stenhårt på PK teorin, men självklart så har också svenskar börjat testa mer de senaste 20åren (gissar)
Personligen har jag märkt en distinkt skillnad de senaste 10-15åren ändå. Jag bodde i UK under några år och det var där jag började röka på riktigt och fick erfara en betydligt mer avslappnad syn på det. Flyttade hem 2000 och då var det fortfarande inte generellt socialt accepterat som det är nu. Började märka av en förändring av folks inställning, OCH användning under åren just efter, och jag tycker det har gått mycket fort när det väl började bli ok att anse att Bara för att du röker nån spliff på helgen så kommer du inte sluta med en spruta på nån toalett!

Det tycker jag är mycket positivt. Inte för att jag tycker att folk
borde ta droger (fast det tycker jag faktiskt...för vuxna kan det vara mycket berikande och kan tycka lite synd om folk som aldrig rökt på), men jag tycker att folk ska få göra som de vill OCH få korrekt info, fram för allt, för nej, cannabis är inte alls helt ofarligt! Vissa mår inte alls bra av det och ett psykiskt/känslomässigt beroende är på många sätt värre än fysiskt, kan jag tycka. Människor ska dock ha rätten att välja själva!! VUXNA som fått bra info och vars hjärna och nervsystem är färdigutvecklat!