• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Iarwain

W

frappa skrev 2014-01-08 12:10:39 följande:
    Det jag missar, rofl. Visste inte att jag var tvungen att redogöra hela studien, för göra dig glad.   Här har du par till. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023 2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel. www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533... 2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797 1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor. När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak så försvann den. Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Om du läser de studierna i sin helhet, så är det precis samma med dem, inga slutsatser kan dras. Den andra säger däremot ingenting angående cannabis och prenatal påverkan.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 16:24:36 följande:
    W
    Om du läser de studierna i sin helhet, så är det precis samma med dem, inga slutsatser kan dras. Den andra säger däremot ingenting angående cannabis och prenatal påverkan.

Det klart dom inte har nått värde alls och säger inget, vad annat var att vänta. *hoho*

Väldigt imponerad att du lyckats läsa dessa studier i sin helhet.
    13 studier på en halv dag, med gigantiskt antal sidor.
    Ger tyvärr dig inget större trovärdighet och sitt snacka om läsa studier i sin helhet.

Eller är du en savant, som kan flippa 2 sidor i sekunden?

Det skulle förklara en hel del faktiskt.

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 16:46:24 följande:
    Det klart dom inte har nått värde alls och säger inget, vad annat var att vänta. *hoho*   Väldigt imponerad att du lyckats läsa dessa studier i sin helhet. 13 studier på en halv dag, med gigantiskt antal sidor. Ger tyvärr dig inget större trovärdighet och sitt snacka om läsa studier i sin helhet. Eller är du en savant, som kan flippa 2 sidor i sekunden? Det skulle förklara en hel del faktiskt.

Jag har inte på något ställe hävdat att jag läst dessa studier i sin helhet. Däremot har jag stor vana i att analysera statistik, så jag har tittat på rådatat. Sedan så var det inte 13 studier, det finns ett överlapp, som du kanske upptäckt om du läst själv.
  • Anonym (Anna)
    frappa skrev 2014-01-07 13:55:40 följande:

Varför?

Varför skulle en läkare som använder en annan drog än alkohol, vara en dålig läkare.

Det är nog tom så att en läkare har bättre koll på vad cannabis är än du.

Så om du tex råkar ut för en bilolycka vem skulle du vilja bli behandlad av A: En läkare som är påverkad av cannabis eller vilken drog det nu än är, eller B: En läkare som inte tar någon drog???

Jag vet vilket alternativ jag skulle välja i alla fall.
  • frappa
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-08 18:59:16 följande:
    Så om du tex råkar ut för en bilolycka vem skulle du vilja bli behandlad av A: En läkare som är påverkad av cannabis eller vilken drog det nu än är, eller B: En läkare som inte tar någon drog???

Ser inte det som något argument att de inte skulle vara nyktra på arbetstid, skiljer sig inte från alkohol det allra minsta.

Nykterhet på arbetstid är mig veterligen nått man nuförtiden kräver på de flesta arbetsplatser genom kontraktsskrivning tom.

Sen förstår jag att din moral väljer B.

Skulle gissa på att du är lyckligt ovetande.

• Anonym (cannabis)
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-08 18:59:16 följande:

Jag skulle ha en önskan att bli behandlad av en kompetent läkare, sen vad denna gör på sin fritid skiter jag stort stycke i så länge människan sköter sitt jobb som det ska skötas.

Om man ska sätta din lite konstiga fråga i rätt perspektiv.

A. en läkare som är cannabispåverkad

B. En läkare som är full.

Svaret på den frågan är enkel, cannabispåverkad, ALLA dagar i veckan.

• VitaMoln

Fast en läkare som röker/dricker/röker på samtidigt som hon är gravid är fan nästan ett sämre föredöme än en som gör det på arbetstid. O en skam för kåren. /läkare

• Anonym (cannabis)
    VitaMoln skrev 2014-01-08 19:30:15 följande:
    Fast en läkare som röker/dricker/röker på samtidigt som hon är gravid är fan nästan ett sämre föredöme än en som gör det på arbetstid. O en skam för kåren. /läkare

Röker dricker och röker?

om jag ska gissa så dricker inte ts alkohol, läste nyligen artikel att just cannabisbruk ökar bland just läkarstudenter,  varför är det så tror du?

För att dom är vårdslösa eller för att dom kanske har lärt sig nått du inte vet?

• VitaMoln

"Röker/dricker/röker på". Jag tvivlar på att det ökar bland gravida läkarstudenter, o som j skrivit tidigare är jag inte nödvändigtvis mot cannabis per se.

• Anonym (cannabis)
    VitaMoln skrev 2014-01-08 19:38:27 följande:
    "Röker/dricker/röker på". Jag tvivlar på att det ökar bland gravida läkarstudenter, o som j skrivit tidigare är jag inte nödvändigtvis mot cannabis per se.

Varför blandar du ihop dessa tre när det handlar specifikt om en?

Röka nikotin eller dricka etanol är skadligt för foster.

Sen tror jag inte att det finns speciellt många gravida studenter överhuvudtaget, jag skrev att det ökar bland läkarstudenter inte bland gravida kvinnor.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.