• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (pucko)
    frappa skrev 2014-01-08 20:10:35 följande:

Att presentera fakta är inte drogromatisering.
    Du är medveten om att vid första mjölken(sk råmjölken), dryper av anandamid.

Som är ett kropps eget cannabis, som funkar på samma sätt.

Så vill du dina barn ska vara utan cannabis känslan, så ska de itne få råmjölk eller någonsin ta ut sig i livet(motionera springa).

Fakta kan vinklas.
    Fakta kan selekteras.
    Allt för att få fram det resultat man vill påvisa.
    Såvisst kan fakta vara drogromantisering, allt handlar om trovärdighet.
  • Malmö01
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 20:44:05 följande:
    Fakta kan vinklas. Fakta kan selekteras. Allt för att få fram det resultat man vill påvisa. Såvisst kan fakta vara drogromantisering, allt handlar om trovärdighet.

Ja anti-drog organisationer brukar vara duktiga på det du beskriver. Läkare och fristående unerrsökningar brukar få andra resultat.
    Sänk SD, MP, M, KD och S ur riksdagen
  • frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:41:26 följande:
    Problemet är att vi diskuterar olika saker. Du/ni framhärdar i att försöka övertyga om cannabis förträfflighet o ofarlighet med hjälp av studier utan statistisk tillförlitlighet, erfarenhet och ganska fåniga argument om råmjölk o motion. Min hållning är att cannabis som festrus är helt ok o ofta bättre än alkohol, men inte alls ofarligt. Har behandlat en 18-åring på psykiatrisk slutenvårdsavdelning pga haschpsykos, han tog nästan livet av sig. Har bekanta som aldrig skaffat vare sig flickvänner eller jobb utan bara sitter o röker o har gjort så sen de var roliga människor för typ tio år sen. Nu pallar ingen med dem. Det är en flytande skala som det mesta andra i livet.

Ert problem är att ni ser det svart o vitt. Ni älskar cannabis o kan då tom försvara att en gravid tjej röker på dagligen, och "har valt en lätt drog", som att man måste välja nåt. Det gör mig oroad och lite ledsen. Att ni inte tänker längre. Vet inte hur gamla ni är men hoppas att ni tänker annorlunda den dag ni själva kanske ska ha barn.

Blir inte bra när folk fyller i mellan raderna med saker som hjälper dom i diskussionen.

Inte det allra minsta fånigt argument om råmjöl och motion, då frigörs anandamider.

Enklare än så blir det inte.

Finns inget bevis i statistiken att cannabis skapar psykoser där man inte redan är predisponerad av att få psykos.
    Annars är det en underhållande anekdotisk berättelse du gav.

LoL, svart och vitt, du är helt ute och seglar.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 20:42:43 följande:

Ok, jag får tro dig på ditt ord, då jag saknar erfarenhet, men vad är det då som gör att man brukar cannabis, vad är motivet?
    Jag hör vad du säger,men just därför, för att man inte vet att det inte skadar fostret så är det inte ok, att chansa med en annan individs hälsa och välmående.
    Vi vet inte hur det påverkar fostret, då ska vi låta bli.
    Och väljer man trots detta att ändå röka på som gravid då prioriterar man ju sig själv framför barnet, och gör man det då har man inte prioriteringarna rätt för sig, för att sätta barn till världen anser jag.

Du behöver ingen erfarenhet om att veta att trippa inte har nått med cannabis att göra.

Någonstans har du snappat upp trippa, men då inte med cannabis.

Snart säger du väl att man kan punda på cannabis också, då får man skratta en skvätt också.

Skadeverkan på de undersökningar där man tagit hänsyn till tobak och alkohol, så uppstår inte dessa skador som låg födelsevikt och tidiga födslar.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 20:44:05 följande:

Fakta kan vinklas.
    Fakta kan selekteras.
    Allt för att få fram det resultat man vill påvisa.
    Såvisst kan fakta vara drogromantisering, allt handlar om trovärdighet.

Då är det din uppgift att påvisa detta, än bröla om drogromatisering.
    Oberoende forskning funkar inte som på detta sätt.

Men när det är forskning med agenda, så kan det vara sant.

Problemet är att folk tror att om det inte är negativt om cannabis, så är det drogpropaganda.

Där bottnar problem om forskning.

• Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 21:20:10 följande:
    Då är det din uppgift att påvisa detta, än bröla om drogromatisering. Oberoende forskning funkar inte som på detta sätt. Men när det är forskning med agenda, så kan det vara sant. Problemet är att folk tror att om det inte är negativt om cannabis, så är det drogpropaganda. Där bottnar problem om forskning.

Här håller jag med dig... Bra forskning är bra forskning oavsett vad den visar. Hur vet man då vad som är bra forskning? Ett grundkrav är att den publicerats i en vetenskaplig "peer-review"-tidsskrift. Att inte lita på bra forskning är att förkasta och inte tro på den utveckling som gjorts inom t.ex. medicin och teknik de senaste 100 åren.
  • Anonym (pucko)
    Malmö01 skrev 2014-01-08 20:58:33 följande:

Ja anti-drog organisationer brukar vara duktiga på det du beskriver. Läkare och fristående unerrsökningar brukar få andra resultat.

Jag tror nog att det sker lika väl på båda sidorna om inte mer på den drogliberala, av dom som har ett missbruk att skydda.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 21:35:45 följande:

Här håller jag med dig... Bra forskning är bra forskning oavsett vad den visar. Hur vet man då vad som är bra forskning? Ett grundkrav är att den publicerats i en vetenskaplig "peer-review"-tidsskrift. Att inte lita på bra forskning är att förkasta och inte tro på den utveckling som gjorts inom t.ex. medicin och teknik de senaste 100 åren.

MPR-Vaccinet var publicerat så, kan man inte kalla bra forskning.
    Sen att lancet(för mig det var dom) bad om ursäkt sen, är en annan femma.

Problemet du har skapat här är att du skär ut cannabis i allt, säger har du läst den i sin helhet som argument.

Sen gör du massa påståenden och inte läst dom i sin helhet själv.
    Av någon underlig anledning så visade sig att cannabis alltid kom till korta, väldigt underligt.
    Blev rätt patetiskt där.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:49:25 följande:

Jag tror nog att det sker lika väl på båda sidorna om inte mer på den drogliberala, av dom som har ett missbruk att skydda.
    Missbruk?
    Då får det låta som alla som konsumerar cannabis, missbrukar cannabis?
  • Anonym (pucko)
    frappa skrev 2014-01-08 21:20:10 följande:

Då är det din uppgift att påvisa detta, än bröla om drogromatisering.
    Oberoende forskning funkar inte som på detta sätt.

Men när det är forskning med agenda, så kan det vara sant.

Problemet är att folk tror att om det inte är negativt om cannabis, så är det drogpropaganda.

Där bottnar problem om forskning.

Varför är du så aggressiv och otrevlig.
    Jag har inte brölat om drogromantisering, det enda jag sagt är att man tar inte risker med andra människor, i synnerhet inte med barn.
    Det är min bestämda uppfattning, men du kanske tycker annorlunda.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.