• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • VitaMoln

Åh, suck. Jo jag har följt tråden och betackar mig från tunna drogromantiserande utläggningar. Har hört dem till leda även från bekanta. Hänvisar för övrigt till mitt förra inlägg, är man någorlunda påläst o utrustad med sunt förnuft tar man sig inte friheten att utsätta ett foster för substanser man inte kan garantera säkerheten kring. Och du kommer inte ifrån att man inte kan göra det med cannabis, ens i ren form.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 19:49:35 följande:
    Jag jämställer de tre när det gäller gravida, ja. Lika jäkla illa. O det fattar varenda student med grundläggande kunskaper i fysiologi, cellbiologi o farmakologi. Vill man sen festa med valfri substans när man är ogravid så tycker jag inget om det. O jag kan för övr tala om att det kryllar av gravida på läkarutbildningen eftersom den är så lång o har förhållandevis gamla studenter

Det kommit bar artiklar i tex aftonbladet, där man säger dagens läkarstudenter inte dricker alkohol utan röker cannabis i hög grad.

Just för alkohol är väldans skadligt och att cannabis har en låg skadenivå.

Tror du inte dessa som läser medicin, har lättare att förstå forskning tack vare sin utbildning?

Det finns plenty icke Svensk forskning och oberoende forskning, i olika delar av världen.

Som just säger att cannabisens skadeverkningar är låga.

Idag är det så enkelt att få ta del av forskning på detaljninvå, det får vi tacka internet att vi itne längre famlar i mörkret.

Utan kan ta del av denna forskning.

• Anonym (cannabis)
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:02:51 följande:
    Åh, suck. Jo jag har följt tråden och betackar mig från tunna drogromantiserande utläggningar. Har hört dem till leda även från bekanta. Hänvisar för övrigt till mitt förra inlägg, är man någorlunda påläst o utrustad med sunt förnuft tar man sig inte friheten att utsätta ett foster för substanser man inte kan garantera säkerheten kring. Och du kommer inte ifrån att man inte kan göra det med cannabis, ens i ren form.

Okey, jag förstår att drogromantiskt forskning som visar på att knark är inte jävulens uppfining inte faller dig i smaken, man vill ju tvångt gruppera allt under samma skadliga flagg och trycka ner gravida för att dom inte lever 1050% nyktert.

Men vad jag inte förstår är vad du får ut ur det.

Jag tror nog att ts är mer än påläst och drogval tyder på god omdöme, hon valde en drog där riskerna består mer av åsikter från folk som anser sig vara utrustade, med moral för kunskap är det nog inte tal om här.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:02:51 följande:

Att presentera fakta är inte drogromatisering.
    Du är medveten om att vid första mjölken(sk råmjölken), dryper av anandamid.

Som är ett kropps eget cannabis, som funkar på samma sätt.

Så vill du dina barn ska vara utan cannabis känslan, så ska de itne få råmjölk eller någonsin ta ut sig i livet(motionera springa).

• VitaMoln

Ja, vad bra. Som sagt, jag pratar inte om läkarstudenter som röker på utan om gravida tjejer. Som också kan vara läkarstudenter. Ok?

• Anonym (cannabis)
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:10:43 följande:
    Ja, vad bra. Som sagt, jag pratar inte om läkarstudenter som röker på utan om gravida tjejer. Som också kan vara läkarstudenter. Ok?

du började detta med att skriva läkarstudent borde förstå bättre, jag svarade att det gör dom absolut, drogvalet bland dom talar sitt klara språk, helt plötsligt är du inte längre på på studenter utan gravida kvinnor.

Hur det ser ut strikt bland den gravida befolkningen vet jag ej, jag antar att dom flesta håller sig till det som inte skadar varken dom eller foster.
    Då finns det inte många berusningsalt kvar, sen vet man inte om vilka behov som finns, vissa behöver kanske medicin, allt för många lagliga piller är skadliga för foster på ett eller annat sätt så där begränsas igen antal ämnen man kan stoppa i sig.

• VitaMoln

Men det var ju.... Gravida läkarstudenter talade jag om!! För sista gången så är jag väl medveten om att cannabis är poppis bland läkarstudenter, eftersom jag själv varit en. Men du har alldeles rätt i att en GRaVID läkarstudent borde veta mycket bättre!

• Anonym (hahaha)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-08 20:00:54 följande:

Inte om det rör sig om sansat folk vilket jag antar ts omger sig med.

OM soc gör hembesök eller inte varierar från fall till fall, i regel kallas man bara till samtal, att soc skulle sedan göra ett hembesök, vad gör det menar du?
    Tror du att ts lever i en sunkig knarkkvart eller nått

nu väljer man ju oftast inte sina grannar eller skolpersonal dagispersonal osv. ett hembesök är mer regel än undantag om det gäller narkotika. och om de misstänker att det förekommer narkotikabruk så kan det bli problem. Oavsett resultatet så anser jag att det är vansinnigt oansvarigt att utsätta sig för risken för samhällets ingripande om man nu värderar umgänget med sitt barn.
  • VitaMoln

Problemet är att vi diskuterar olika saker. Du/ni framhärdar i att försöka övertyga om cannabis förträfflighet o ofarlighet med hjälp av studier utan statistisk tillförlitlighet, erfarenhet och ganska fåniga argument om råmjölk o motion. Min hållning är att cannabis som festrus är helt ok o ofta bättre än alkohol, men inte alls ofarligt. Har behandlat en 18-åring på psykiatrisk slutenvårdsavdelning pga haschpsykos, han tog nästan livet av sig. Har bekanta som aldrig skaffat vare sig flickvänner eller jobb utan bara sitter o röker o har gjort så sen de var roliga människor för typ tio år sen. Nu pallar ingen med dem. Det är en flytande skala som det mesta andra i livet.

Ert problem är att ni ser det svart o vitt. Ni älskar cannabis o kan då tom försvara att en gravid tjej röker på dagligen, och "har valt en lätt drog", som att man måste välja nåt. Det gör mig oroad och lite ledsen. Att ni inte tänker längre. Vet inte hur gamla ni är men hoppas att ni tänker annorlunda den dag ni själva kanske ska ha barn.

• Anonym (pucko)
    frappa skrev 2014-01-08 20:02:39 följande:

Det är väldans svårt att trippa på cannabis..

Vad skadorna av cannabis och vara gravid är höjt i ett dunkel, en del anser de är av en sådan nivå att man borde titta på andra saker före.

Ok, jag får tro dig på ditt ord, då jag saknar erfarenhet, men vad är det då som gör att man brukar cannabis, vad är motivet?
    Jag hör vad du säger,men just därför, för att man inte vet att det inte skadar fostret så är det inte ok, att chansa med en annan individs hälsa och välmående.
    Vi vet inte hur det påverkar fostret, då ska vi låta bli.
    Och väljer man trots detta att ändå röka på som gravid då prioriterar man ju sig själv framför barnet, och gör man det då har man inte prioriteringarna rätt för sig, för att sätta barn till världen anser jag.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.