• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (cannabis)
    SL skrev 2014-01-12 19:36:37 följande:

Så där säger oftast de som själva håller på med det eller tkr de e ok att hålla på me de. Men ja känner en själv som haft de. O han säger själv att de va cannabis som gjorde de. Han hamna till o me åå sjukhus, dvs psyket. Söker man på de på Google finns de massa info. Så de går absolut att få

Tyvärr så kan personen ha blivit upplyst av den svenska vården om att det rörde sig om en haschpsykos.

Jest skrev 2014-01-13 16:06:04 följande:
    Det är bara i sverige man kan få psykos av cannabis. Måste vara något slags specialröka här!

Precis, den bästa medicinen mot den svenska haschpsykosen är väl att ta sig över valfri gräns, fungerar väl även att paddla ut på internationellt vatten

• VitaMoln

Det var nån här som pratade om en film där man ser tobaksröknings kärlsammandragande effekter på fostret. Hittar inte inlägget. Nån som vet vilken film som avses?

• maaaaaaaad

hej!
    jag är själv gravid i andra månaden och försöker trappa ner rökningen så mkt jag kan. det jag ororar mig mest för är tobaken, inte haschet... vaporizer vore väl det optimala och jag har också tänkt på att baka en kaka :) men det kliar i fingrarna att får rulla och när jag tänker för mycket på det så meckar jag en liiiten....(händer inte varje dag kan jag ju tillägga) en väninna var ärlig med sin läkare om sin rökning och han sa till henne att det är okej nån gång ibland om stressen blir för hög... för stress ska vara mycket skadligare en ett par puffar!! samtidigt sa barnmorskan till henne att det var helt otänkbart :P litar nog hellre på en läkare!
    btw, i vissa delstater i usa skrivs medicinsk cannabis ut för illamående till gravida... ;) bara en tankeställare till er som har noll koll på cannabis! ;)

• Iarwain
    maaaaaaaad skrev 2015-02-09 18:25:47 följande:

hej!
    jag är själv gravid i andra månaden och försöker trappa ner rökningen så mkt jag kan. det jag ororar mig mest för är tobaken, inte haschet... vaporizer vore väl det optimala och jag har också tänkt på att baka en kaka :) men det kliar i fingrarna att får rulla och när jag tänker för mycket på det så meckar jag en liiiten....(händer inte varje dag kan jag ju tillägga) en väninna var ärlig med sin läkare om sin rökning och han sa till henne att det är okej nån gång ibland om stressen blir för hög... för stress ska vara mycket skadligare en ett par puffar!! samtidigt sa barnmorskan till henne att det var helt otänkbart :P litar nog hellre på en läkare!
    btw, i vissa delstater i usa skrivs medicinsk cannabis ut för illamående till gravida... ;) bara en tankeställare till er som har noll koll på cannabis! ;)

Vilka stater menar du att det skulle vara?

Menar du att man ska lita på en anonym person som skriver att någon läkare sagt något och därav fatta beslut om sitt ofödda barns hälsa?

Om du har sådana besvär med att hålla dig borta från cannabis så tror jag att du behöver ta dig en tankeställare.
  • Anonym (Medicin.)
    Iarwain skrev 2015-02-10 08:13:20 följande:
    Vilka stater menar du att det skulle vara?

Menar du att man ska lita på en anonym person som skriver att någon läkare sagt något och därav fatta beslut om sitt ofödda barns hälsa?

Om du har sådana besvär med att hålla dig borta från cannabis så tror jag att du behöver ta dig en tankeställare.

Antagligen dom med medicinsk marijuana vilket är väl dom flesta nu?

Nja, men du kan nog lita på dom tiotal studier du har tagits del av genom tråden.

Eftersom det inte finns nån anledning att hålla sig borta från cannabis tvärt om så finns det anledningar att medicinera vid behov så missar jag varför människan skulle ta sig en tankeställare.

Investera i en vapo vore en bra idee eller baka.

• Iarwain
    Anonym (Medicin.) skrev 2015-02-10 12:11:36 följande:

Antagligen dom med medicinsk marijuana vilket är väl dom flesta nu?

Nja, men du kan nog lita på dom tiotal studier du har tagits del av genom tråden.

Eftersom det inte finns nån anledning att hålla sig borta från cannabis tvärt om så finns det anledningar att medicinera vid behov så missar jag varför människan skulle ta sig en tankeställare.

Investera i en vapo vore en bra idee eller baka.

Antagligen... ?

Jag har sökt och inte hittat en enda stat som tillåter medicinsk cannabis för detta ändamål.
    Kan du berätta vilken?

Jag litar på de studier jag läst i ämnet, bland annat i denna tråd. Problemet är att många cannabisförespråkare inte är tillräckligt kunniga för att uttolka resultaten.
  • ej medlem här 2015

Hej TS!

Hur har det gått? Jag var/är i samma situation som du, önskar någon slags kontakt med dig, hoppas att vi kan hjälpa varandra? Utbyta tankar, känslor om skuld osv, du vet nog hur det känns. Vi har barn i samma ålder. Maila mig om du känner för det. (Jag skapade ett mailkonto för att få vara anonym)

Om någon annan vill kontakta mig är det helt ok! Vi är nog fler som behöver hjälpa och stötta varandra istället för att gå igenom något sånt här ensam. Jag är varken för eller emot droger, vet bara att "vi på andra sidan" behöver varandra för att gå vidare i livet. Eller det är vad jag tror. Jag har ingen i min närhet som ens skulle förstå.

lucy.lewis.123@outlook.com

• Jillibobbilina

Cannabis används som medicin & nöje. Är du gravid & enbart använder Cannabis för nöjes skull, är det onödigt att ta risken, även om den sägs vara liten. Risken finns. Däremot... om du behandlar ett tillstånd, tex allvarlig migrän, extrem värk i kroppen, reumatism, etc, så kan det kanske vara ett bättre alternativ än läkemedel som skrivs ut av läkare. Dock ska man vara medveten om att det finns studier som visar att foster som dagligen utsatts for Cannabis, löper större risk att ha lägre kroppsvikt vid födsel, skrika mer, etc. Dessa indikationer påpekar att vissa fostren HAR påverkats, men som med alla studier, så är det svårt att bevisa att det är pga Cannabis bruket, eftersom det kan vara så mkt annat runtom som påverkar samtidigt, såsom tobaksbruket tillsammans med Cannabis, växelvis användande av smärtlindrande mediciner, mm.

Med andra ord... använd bara om nödvändigt. Vare sig det är Cannabis, läkemedel, etc.

• Denunderbarq

Ursäkta? Vem fan är störd & röker cannabis under en graviditet då det skadar ens barn, vem fan röker ens på när man har barn. Hoppas för mitt liv att socialen ta era barn och att ni aldrig kan få fler barn. Sjuka idioter är ni.

• Anonym (4 barns mamman)

Jag rökte Cannabis nästan varje dag under min andra graviditet. Det var det ända sättet jag kunde få i mig någon mat under den graviditeten och tog bort smärtorna. Den graviditeten var otroligt plågsam från dag ett. Jag hade ont i hela kroppen och gick ner 7 kilo under den graviditeten när jag egentligen borde ha gått upp 9 så i praktiken så gick jag ned 16 kilo och jag var normalviktig från början. 

Hon är numera den smartaste av alla mina barn <3 

Väldigt lite forskning har bedrivits kring Cannabis effekt på ofödda barn. Jag känner bara till en. Den kunde inte visa på någon som helst påverkan. Jag tycker det är otroligt konstigt att det inte forskas mer omkring Cannabis. Jag menar om sjukvården tycker det är ok att proppa adhd:are fulla med amfetamin så varför inte forska mer kring Cannabis som har betydligt mindre negativ påverkan på kroppen än vad Amfetamin har

• Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-26 15:17:07 följande:
    Jag rökte Cannabis nästan varje dag under min andra graviditet. Det var det ända sättet jag kunde få i mig någon mat under den graviditeten och tog bort smärtorna. Den graviditeten var otroligt plågsam från dag ett. Jag hade ont i hela kroppen och gick ner 7 kilo under den graviditeten när jag egentligen borde ha gått upp 9 så i praktiken så gick jag ned 16 kilo och jag var normalviktig från början. 

Väldigt lite forskning har bedrivits kring Cannabis effekt på ofödda barn. Jag känner bara till en. Den kunde inte visa på någon som helst påverkan. Jag tycker det är otroligt konstigt att det inte forskas mer omkring Cannabis. Jag menar om sjukvården tycker det är ok att proppa adhd:are fulla med amfetamin så varför inte forska mer kring Cannabis som har betydligt mindre negativ påverkan på kroppen än vad Amfetamin har
    Kan du länka till det studien är du snäll?
  • Anonym (Va?!)

Herregud :-O
  • Anonym (kji)

Det är säkert för att du rökte på som hon är den smartaste av dina barn.Drömmer (För övrigt säger det såklart inte mycket eftersom vi inte vet nivån på dina andra barn.)
    Det verkar ju inte har varit en superbra metod heller om du ändå gick ner så mycket.
    Men om det gick bra för dig så är det såklart obestridliga bevis för att det är säkert att röka cannabis under graviditeten.
    Iarwain skrev 2018-08-26 17:58:22 följande:
    Kan du länka till det studien är du snäll?
    Jag försöker hitta den men kommer inte ihåg exakt vad den hette. Det var en kvinnlig forskare som testat barn i Jamaica, fanns en video på youtube där hon återigen lyfte sina resultat. Jag ska se om jag kan hitta den när barnen somnat. 
  • Anonym ('_')
    "Ett ökande antal barn lider av konsekvenserna av mammans exponering av droger under graviditeten, och cannabis är idag en av de mest använda psykoaktiva substanserna. "
    Resultaten visar att cannabisbruk under graviditeten kan resultera i störd utveckling av nervcellerna i hjärnbarken (cortex),"

"? Även om THC bara orsakar små förändringar hos fostret kan dessa vara tillräckliga för att göra hjärnan känsligare för stressorer för sjukdom senare i livet. Detta gäller även så kallad medicinsk användning av cannabis, som alltså bör undvikas under pågående graviditet"

Studien har letts av Tibor Harkany, professor i neurobiologi, som delar sin tid som forskare mellan institutionen för medicinsk biokemi och biofysik, Karolinska Institutet och Medizinische Universität Wien (MedUni Vienna) i Österrike.
    Utöver forskare i Sverige och Österrike har även forskare från Tyskland, Storbritannien, Finland och USA deltagit i arbeitet med studien.

Men det är klart en anonym person som använt droger under sin graviditet känns ju självklart mer seriös och trovärdig och vet antagligen mer än dessa forskare..
  • Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-26 19:37:24 följande:
    Jag försöker hitta den men kommer inte ihåg exakt vad den hette. Det var en kvinnlig forskare som testat barn i Jamaica, fanns en video på youtube där hon återigen lyfte sina resultat. Jag ska se om jag kan hitta den när barnen somnat. 
    Då vet jag vilken studie du syftar på.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8121737

Det är en tidig studie med vissa problem.

Om man istället tittar på en lite bredare metastudie så visar det sig att det inte är riskfritt...
    bmjopen.bmj.com/content/6/4/e009986&utm_medium=cpc&utm_campaign=BMJOp_TrendMD-1

"Results of the meta-analysis demonstrated that women who used cannabis during pregnancy had an increase in the odds of anaemia (pooled OR (pOR)=1.36: 95% CI 1.10 to 1.69) compared with women who did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero had a decrease in birth weight (low birth weight pOR=1.77: 95% CI 1.04 to 3.01; pooled mean difference (pMD) for birth weight=109.42 g: 38.72 to 180.12) compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero were also more likely to need placement in the neonatal intensive care unit compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy (pOR=2.02: 1.27 to 3.21)."
    Iarwain skrev 2018-08-27 17:00:22 följande:
    Då vet jag vilken studie du syftar på.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8121737

Det är en tidig studie med vissa problem.

Om man istället tittar på en lite bredare metastudie så visar det sig att det inte är riskfritt...
    bmjopen.bmj.com/content/6/4/e009986&utm_medium=cpc&utm_campaign=BMJOp_TrendMD-1

"Results of the meta-analysis demonstrated that women who used cannabis during pregnancy had an increase in the odds of anaemia (pooled OR (pOR)=1.36: 95% CI 1.10 to 1.69) compared with women who did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero had a decrease in birth weight (low birth weight pOR=1.77: 95% CI 1.04 to 3.01; pooled mean difference (pMD) for birth weight=109.42?g: 38.72 to 180.12) compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero were also more likely to need placement in the neonatal intensive care unit compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy (pOR=2.02: 1.27 to 3.21)."
    Hej och ledsen för sent svar. Jag hade tänkt leta på universitetet efter olika forskningsresultat men tiden och orken tryter, är gravid nu med och mycket med barnens inskolning osv. 

Nej det var inte den jag syftade på. Studien jag syftade på hade över 100 testpersoner/barn.  

Jag ska spara tråden till senare när jag kommit igång med mina egna studier men just nu är det för stressigt.
  • Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-29 12:08:13 följande:
    Hej och ledsen för sent svar. Jag hade tänkt leta på universitetet efter olika forskningsresultat men tiden och orken tryter, är gravid nu med och mycket med barnens inskolning osv. 

Nej det var inte den jag syftade på. Studien jag syftade på hade över 100 testpersoner/barn.  

Jag ska spara tråden till senare när jag kommit igång med mina egna studier men just nu är det för stressigt.
    Jag brukar vara ganska bra på att hitta studier och har tillgång till de flesta stora tidskrifter och jag kan inte hitta någon annan Jamaikansk studie på prenatal användning av cannabis som inte visar på någon skillnad mot kontrollgruppen.

Jag tror du fått felaktig information.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.