• Anonym (420)

Gravid och röker cannabis.

Hej.

Jag studerar medicin, jobbar, har en 7 årig son, är gravid i v 16 och röker cannabis. Nån mer?

Nån som har egen erfarenhet av att röka cannabis under graviditet?
    Rökte du under din graviditet? Hur mkt? Hur länge?

Detta är en seriös tråd och vill helst slippa onödiga kommentarer och era åsikter om cannabis osv.

• Svar på tråden Gravid och röker cannabis.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:57:51 följande:
    Du får väl vara anonym.

Men ok, tycker du det ska vara så att man måste röka illegala droger för att man inte får adekvat vård så kör på.
    Nu lägger du orden i munnen på mig. Jag har inte sagt att man måste göra det. Jag har sagt att JAG gör det. För jag känner att jag har gjort det jag kan och orkat med när man är såhär sjuk. Du måste även inse att bara för att du haft samma diagnos som mig så betyder inte det att du vet allt om detta. Eller hur jag mår. Det är även så mycket mer som påverkar allt. Hur ens liv ser ut i övrigt osv. 
  • Anonym (hm34)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 15:01:49 följande:
    Nu lägger du orden i munnen på mig. Jag har inte sagt att man måste göra det. Jag har sagt att JAG gör det. För jag känner att jag har gjort det jag kan och orkat med när man är såhär sjuk. Du måste även inse att bara för att du haft samma diagnos som mig så betyder inte det att du vet allt om detta. Eller hur jag mår. Det är även så mycket mer som påverkar allt. Hur ens liv ser ut i övrigt osv. 
    Till Gravid sorgligt att ditt barn kommer få problem sen kanske, inlärningsproblem med mera för att du ska ha det lite skönt softa med en joint varje dag

special skola? efterblivenhet med mera...oj oj

Oj listan kan bli lång
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (hm34) skrev 2014-01-11 15:07:13 följande:
    Till Gravid sorgligt att ditt barn kommer få problem sen kanske, inlärningsproblem med mera för att du ska ha det lite skönt softa med en joint varje dag

special skola? efterblivenhet med mera...oj oj

Oj listan kan bli lång
    Om du läser mina inlägg så ser du klart och tydligt att detta inte handlar om att jag ska njuta av det, utan att jag använder det som en medicin då inget annat funkar och vården inte hjälper mig. Sorgligt är det med folk som skiter i att läsa och sedan hoppa på folk.
  • kvinnan03

Finns det ingen annanstans du kan söka hjälp? borde ju finnas privatläkare också?

• Anonym (Gravid)
    kvinnan03 skrev 2014-01-11 15:21:40 följande:
    Finns det ingen annanstans du kan söka hjälp? borde ju finnas privatläkare också?
    Men vad ska dom göra? Inget har ju hjälpt? Förutom cannabisen. 
  • frappa
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:10:15 följande:
    Så om det skulle hända något under Fl så tar dom inte drogtester eller andra tester som skulle kunna visa positivt på cannabis? Alltså dom kan inte bara råka se det för att dom tar andra tester?

Kanske dum fråga, men varför vill man ändra färgen på urinen? 

Tyvärr har det vart lite tobak inblandat också. En fråga om det. Blir det ännu farligare med tobaken om man blandar den med cannabis, eller är den lika farligt som vanligt "bara"?

Svårt att se en anledning till att de ska ta drogtest, speciellt om det är en okomplicerad förlossning.

Man vill färga urinen pga när man dricker mycket vatten så blir urinen färglös.

I normala fall hade ingen brytt sig om din urin är ofärgad.

Men om de tar drogtest, så blir dom helt plötsligt superintresserad av din färg på urinen.Tänk på att vatten är farligt, så överdriv inte drickandet.

Det finns en del kontriverser med just tobak och cannabis tillsammans, att detta är väldigt illa för dina lungor.

Men nu pratar vi om luftvägssjukdomar, så borde inte ha någon påverkan på barnet som så.

Mer än de problem tobaken redan har då.

• frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:26:50 följande:
    Och jag skulle med lätthet lägga in mig i de 6-8 veckor som skulle krävas hellre än riskera med att röka på. Vad random personer på Familjeliv anser om droger är för mig rätt ointressant, jag skulle aldrig chansa (lika lite som jag skulle ta medicin som kunde skada barnet osv). Aldrig. Det är ett liv vi pratar om, inte en prydnadskudde eller fällstol.

Hon är i vecka 30 nu och de kommer troligen sätta igång henne i vecka 36-38 om hon fortfarande är såpass dålig att dropp fortfarande behövs då. Många ser dock en klar förbättring de sista veckorna så det kanske inte behövs ens 6 veckors inläggning.

Rätt ointressant vad familjeliv's användarna säger.

Här låter vi forskarna ta över, som inte i sina forskning kan se att de klassiska skadorna man pinnar på cannabis finns.

Som lågfödelsevikt och förtidig födsel.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_53354_EN_Cannabis%20volume%202%20FINAL.pdf
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Det sista vi ska göra är att stigmatisera och sparka nedåt.

Jag får känslan att denna gravida har haft ett riktigt helvete.

Det är ju inte optimalt att ta till droger, men när empatin försvinner för en människas svåra situation.

Då är man ute på hal is.

• Anonym (Gravid)
    frappa skrev 2014-01-11 15:34:08 följande:

Svårt att se en anledning till att de ska ta drogtest, speciellt om det är en okomplicerad förlossning.

Man vill färga urinen pga när man dricker mycket vatten så blir urinen färglös.

I normala fall hade ingen brytt sig om din urin är ofärgad.

Men om de tar drogtest, så blir dom helt plötsligt superintresserad av din färg på urinen.Tänk på att vatten är farligt, så överdriv inte drickandet.

Det finns en del kontriverser med just tobak och cannabis tillsammans, att detta är väldigt illa för dina lungor.

Men nu pratar vi om luftvägssjukdomar, så borde inte ha någon påverkan på barnet som så.

Mer än de problem tobaken redan har då.

Okej då hänger jag med! Jag dricker mellan 3-4l vatten per dag, för att jag är så törstig som gravid. Men mitt piss är mörkt ändå. Dock dricker jag inte så mycket dom dagar då jag bara spyr, försöker men spyr upp det på en gång. 

Tack för ditt svar :)
  • frappa
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:41:51 följande:
    Nej precis, skrev ju det. Att dom inte anser mig såpass sjuk. Trots viktnedgång och hade 4+ i ketoner varje gång jag kom in. Jag hade heller inte orken att kämpa för min rätt. Vad ska man göra när man inte får den hjälpen man behöver av vården? Ligga hemma och riskera att dö?
    Det tråkiga i det du skrev där, är exakt vad en del föredrar du ska göra framför att du ska ta nått som Kineserna för 4000år sedan pysslade mot illamående.
  • frappa
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-11 14:44:18 följande:
    Finns det bara ett sjukhus i din stad? Jag hade aldrig gått tillbaka till samma ställe om jag var så sjuk som du säger och inte fick hjälp.

Kan man tycka, men blir man dåligt bemött eller alldeles för låg förståelse för problemen.

Så kanske man känner att man inte orkar med ett besök till, det kan ju vara långt till nästa inrättning.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.