• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • tempnörden
    Isathe skrev 2017-12-18 11:25:39 följande:

Hej Alla ni som tempar och har koll!!

Vet att jag inte gör rätt men måste ändå fråga, jag använder vanlig örontermometer och tar ungefär samma tid på FM
     Jag har varit förkyld under tiden jag testat nu mellan ÄL och BIM, legat på 37,8 vissa gånger jag testat.
    Men hur många grader räknar man som höjning/sänkning? De är ju extra svårt nu då jag tror jag fått feberkänningar ibland också.

Rätt säker på att min mens kommer komma imorgon senast på torsdag, men nyfiken på er erfarenhet.

Ojoj ja det här med förkylning ställer alltid till det!

För det första, örontermometer fungerar inte till att mäta basaltemp. Alldeles för osäker.
    För det andra, du ska mäta när du vaknar. För dig kan det ju betyda på FM, men för de flesta betyder det nog inte det ;) Samma tid är ju bra men mäter man när man redan har varit vaken en stund så har basala tempen hunnit gå upp.

Har du 37,8 så är det helt klart feber. Om du påbörjar en ny cykel nu (och förhoppningsvis är frisk) så kan du få veta din basaltemp till nästa äl. Efter äl går den upp 0,2-0,5 från in basaltemp.

De allra flesta har en basaltemp på 36 och nåt. Men det kan såklart variera!
  • Isathe
    tempnörden skrev 2017-12-19 08:52:13 följande:
    Ojoj ja det här med förkylning ställer alltid till det!

För det första, örontermometer fungerar inte till att mäta basaltemp. Alldeles för osäker.
    För det andra, du ska mäta när du vaknar. För dig kan det ju betyda på FM, men för de flesta betyder det nog inte det ;) Samma tid är ju bra men mäter man när man redan har varit vaken en stund så har basala tempen hunnit gå upp.

Har du 37,8 så är det helt klart feber. Om du påbörjar en ny cykel nu (och förhoppningsvis är frisk) så kan du få veta din basaltemp till nästa äl. Efter äl går den upp 0,2-0,5 från in basaltemp.

De allra flesta har en basaltemp på 36 och nåt. Men det kan såklart variera!
    Tusen tack för att du tagit dig tid att svara. Jag har tagit min temp i örat runt 10-11 på dagarna när jag kliver upp vid 6:30, vet att de inte är tillförlitligt men varit så nyfiken.

Få se om jag köper mig en riktigt termometer och börjar testa. Vad använder du för app?
  • Njcm

Vet ni hur mycket temp tiden får diffa? Är 30 min efter eller före vanlig tid för mycket för att ge tillförlitligt resultat ? Kram

• Baraentilligen

Har visserligen enköpt termimeter med bara en decimal men kurvan har varit jämn trots att jag mätt på lite olika tidpunkt och sovit dåligt.

Idag på äl+9 hoppade tempen upp högre än någonsin till 36.9 efter en två dagars dipp på 36.5-36.6. Har alla andra dagar efter äl haft 36.7 så nu hoppas jag såklart på att höjningen beror på ökat progesteron på grund av graviditet ;)

• anli00

Godmorgon, BIM närmar sig (26.e) och idag hade tempen höjts ytterligare.....men då det är min första cykel så är det såklart svårt att se ett mönster men hur har ni det? Höjs er temp fram till mens eller lägger den sig på en hyfsat stadig temp efter äl och dippar sen? Ursäkta mina ?konstiga? frågor men allt är just nu nytt och såklart väldigt spännande

• Belinday
    anli00 skrev 2017-12-21 06:54:04 följande:

Godmorgon, BIM närmar sig (26.e) och idag hade tempen höjts ytterligare.....men då det är min första cykel så är det såklart svårt att se ett mönster men hur har ni det? Höjs er temp fram till mens eller lägger den sig på en hyfsat stadig temp efter äl och dippar sen? Ursäkta mina ?konstiga? frågor men allt är just nu nytt och såklart väldigt spännande

Har bim dagen efter dig 27,e. :) Min har alla gånger jag som ja tempat höjts successivt fram tills 1-2 dagar innan bim då börjar den alltid sjuka tyvärr :(. Va inne och kollade mina föregående tempkurvor. Och såg tex att varje gång på äl+8 såg har tempen alltid höjts. Men jag är inget proffs på detta har bara hållt på ett par månader.
  • Belinday
    Baraentilligen skrev 2017-12-21 06:16:55 följande:

Har visserligen enköpt termimeter med bara en decimal men kurvan har varit jämn trots att jag mätt på lite olika tidpunkt och sovit dåligt.

Idag på äl+9 hoppade tempen upp högre än någonsin till 36.9 efter en två dagars dipp på 36.5-36.6. Har alla andra dagar efter äl haft 36.7 så nu hoppas jag såklart på att höjningen beror på ökat progesteron på grund av graviditet ;)

Håller tummarna!:)
  • anli00
    Belinday skrev 2017-12-21 07:02:11 följande:

Har bim dagen efter dig 27,e. :) Min har alla gånger jag som ja tempat höjts successivt fram tills 1-2 dagar innan bim då börjar den alltid sjuka tyvärr :(. Va inne och kollade mina föregående tempkurvor. Och såg tex att varje gång på äl+8 såg har tempen alltid höjts. Men jag är inget proffs på detta har bara hållt på ett par månader.

Belinday skrev 2017-12-21 07:02:11 följande:

Då kan d absolut va ett tecken på att d är normalt att d höjs innan...tiden får utvisa. Vill inte ha några förhoppningar trots att man såklart har d ändå....men känner mig ändå lugnare denna månad av nån anledning. Men måste säga att d är kul o börjat tempa, man kan följa kroppen på ett annat sätt som är lite intressant. Kan tänka mig att d är roligare när man håller på ett par månader
  • Malin 845

Vet inte om det är någon kvar här från när jag var aktiv i mars, men jag ville berätta att vår lilla Melanie föddes den 24/7 i vecka 26. Allt har gått förvånansvärt bra, och efter 3 månader på sjukhus är vi äntligen hemma! :)

Jag vill också önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år!

• ensamärstark
    Malin 845 skrev 2017-12-21 12:44:12 följande:

Vet inte om det är någon kvar här från när jag var aktiv i mars, men jag ville berätta att vår lilla Melanie föddes den 24/7 i vecka 26. Allt har gått förvånansvärt bra, och efter 3 månader på sjukhus är vi äntligen hemma! :)

Jag vill också önska er alla en riktigt god jul och gott nytt år!

Jag kommer ihåg dig :)

Oj vilken resa! Jag har en vän till mig som födde sin som i vecka 25, det har gått fint för dom med!

Jag själv är relativt ny-plussad här okej gick in i vecka 7 idag :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend