• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Belinday

Varför sätter den inte ut ägglossningen och overline? Är pga jag sov med öppen mun den 14/12 Så den tempen blir inte rättvis? Va kan man klicka i när man tror att tempen inte är helt rätt så att säga ?

• Belinday
    Belinday skrev 2017-12-16 15:58:19 följande:

Varför sätter den inte ut ägglossningen och overline? Är pga jag sov med öppen mun den 14/12 Så den tempen blir inte rättvis? Va kan man klicka i när man tror att tempen inte är helt rätt så att säga ?

Rättelse 15/12
  • Körsbärsblom90
    Belinday skrev 2017-12-16 15:59:47 följande:

Rättelse 15/12

Det tar ett par dagar för appen appen hitta ägglossning då den vill att man ska ha en hög temp ett visst antal dagar först. Om du vill utesluta en temp väljer du den dagen och under BBT väljer du temperature discarded.
  • Mimipig

En fundering: När jag hade p-stav och hormonspiral fick jag ju ingen mens. Betyder det att jag ej heller fick ägglossning? I så fall har jag flera års ägg på lager. Kan man resonera så?

• Eleonoratösen
    Mimipig skrev 2017-12-16 18:47:50 följande:

En fundering: När jag hade p-stav och hormonspiral fick jag ju ingen mens. Betyder det att jag ej heller fick ägglossning? I så fall har jag flera års ägg på lager. Kan man resonera så?

Man har ägglossning när man har hormonspiral. i alla fall mirena som jag haft. 

"Mirena skyddar mot graviditet genom att göra sekretet i livmoderhalsen tjockare, så att spermierna får svårt att ta sig upp genom livmoderhalsen till livmodern. Skyddet förstärks också av att slemhinnan i livmodern påverkas så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet." (Från 1177)
  • Eleonoratösen

Första gången jag hade spiral blödde jag hela tiden, så efter ett 4 månader tog jag ut den och fick aldrig mens. Så låt säga runt 16-17 dagar efter uttag så mådde jag så illa. Tänkte i flera dagar att det var en hemskt konstig kräksjuka som aldrig riktigt slår till. Bara kändes som jag skulle kräkas hela tiden men blev inte värre... 

Det var vår lilla hoppsan, vårt tredje barn.

Denna gången så blödde jag ingenting men istället tog jag ut den för jag hoppas på en fyra. Vi fick våra tre på mindre än tre år och nu är de rätt stora och jag drömmer innerligt om att få en annan typ av bebistid när man inte var gravid stor del av tiden och dessutom så många blöjbarn. Jag älskar dem så men jag rekommenderar inte att planera sina barn så tätt som oss, det tär på relationen.

Sedan skulle jag verkligen uppskatta att finnas mera hemma för de stora, ta det lite lugnare än lämna, jobba, hämta, aktiviteter, äta, läxa, sova-livet man lever just nu. Man är väl lite knäpp kanske...

Har haft extremt mycket spottings nu. Är 9 dagar sedan jag fick mensen och med den inräknat så är det nu 15 dagar med spottings. BLÄ! Är nog skönt ändå att fått en tid och kolla upp sig. Sedan får vi se vad det kan bli med min defekta lutealfas... 

• Erla
    Elsaida skrev 2017-12-15 10:55:34 följande:

Hej tjejer ?

Längesedan jag skrev här nu men känner att jag behöver eran hjälp.

Fick min son i sep, har sedan dess inte fått tillbaka mensen men hade en liten blödning som jag la in i blrjan på november.

La in de och började tempa efter ett tag då jag var nyfiken på var i cykeln jag befann mig.

Appen hittade en äl, 7/12, som jag följt, och vid 23.00 11/12 Fick jag ett jätte hugg i livmodertrakten, de sved ordentligt efteråt.

Sen sjönk tempen precis som en inplantationsdipp, i går 13/12 Fick jag en blödning som fortfarande pågår, som en mindre mens än vad jag brukar ha, tänkte att detta var ju skit att den kom nu så tidigt, men i dag ökade tempen igen....

Vi planerar ingen graviditet utan ville mest se hur kroppen funkar nu efter fl.

Har dock haft en del symtom på att ev kunna vara gravid, och hade sex vid äl, dock med kondom så känns rätt osannolikt.

Men hur funkar de med nidblödningar?

Och hur kan de te sig?

Hur snabbt efter de kan man testa sig för att säkerställa att de inte är något?

Här är min kurva i går.

Och här är min kurva idag

Jag tycker det ser ut som en alldeles för djup dip för att det ska kunna vara en implantation. Tippar nog mer på mensdip. Alltså, det kan ju ta ett tag innan hormonerna stabiliseras efter en graviditet. Speciellt om du ammar. Men om du nu ändå känner att det kan vara något så skulle jag nog testat närmare 14 dagar efter beräknad äl. Då kan du näst intill utesluta en graviditet. Testar du för tidigt är ju risken stor att det visar negativt just för att hcg inte är högt nog.
  • Erla
    Belinday skrev 2017-12-16 15:58:19 följande:

Jag tänker att ff avvaktar lite också, för att du inte har tempar tillräckligt många dagar innan du fick positivt på äl-testet. Det gör din kurva mycket osäker eftersom det är mindre att analysera.
  • Belinday
    Erla skrev 2017-12-16 23:51:08 följande:

Jag tänker att ff avvaktar lite också, för att du inte har tempar tillräckligt många dagar innan du fick positivt på äl-testet. Det gör din kurva mycket osäker eftersom det är mindre att analysera.

Ja de är ju mycket möjligt att det är så. Hoppas den kan sätta ut det imorgon.
  • Belinday
    Körsbärsblom90 skrev 2017-12-16 18:21:28 följande:

Det tar ett par dagar för appen appen hitta ägglossning då den vill att man ska ha en hög temp ett visst antal dagar först. Om du vill utesluta en temp väljer du den dagen och under BBT väljer du temperature discarded.

Tack för hjälpen :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend