• tempnörden

Tempar/Fertility friend

Hej!
    Tempar också med FF, inte appen dock. Tycker det är överskådligt och bra på datorn.
    Väntar på min äl den 16-17 oktober och bim 31 oktober. Sååå lååångt bort.
    Har inte använt stickor på ett tag men tänkte göra det denna månaden.
    Någon som tar något kosttillskott som ni rekommenderar?

• tempnörden

Hormonkarusellen:
    Jag har mätt under en förkylning men sen valt att discarda de värdena eftersom man kan vara lite febrig. Om du tror att FF satt fel pga av osäkra värden så prova att ta bort de mest osäkra.

Idag på dag 13 fick jag en rejäl tempdipp. Någon annan som varit med om det?
    Dag 13 efter mens alltså.
    Har i en del tidigare cykler fått dipp runt äl, men det vore tidigt med tanke på mina tre senaste cykler som varit längre än normalt (30-31 för grav, 34-35 efter grav)

• tempnörden

Det är ju lite märkliga temperaturer före din fertila period som är markerad. Tittar man bara på fertila fönstret så skulle man kunna tolka det som att det har varit äl, runt dag 14 kanske?
    Vad tror ni andra?
    Du behöver fler mätningar så får vi se om det blir tydligare.
    Hände det något särskilt den första veckan? Var du sjuk eller sov dåligt?
    Har du använt appen tidigare så att den baserar din basala kroppstemperatur på den? Är det NC?

• tempnörden
    elma1 skrev 2017-10-09 16:14:14 följande:
    Ne ingenting hände den veckan, allt var som vanligt. Ja jag har använt den ca 8 månader. Har dock haft ett MA för två månader sedan så det kan ju vara det som spökar fortfarande. Ja precis det är NC
    Ja det är märkligt!
    Blev du nåt klokare efter mätning idag?
  • tempnörden
    elma1 skrev 2017-10-10 08:14:29 följande:
    Ja den höjdes idag med och NC satte ut ägglossningen på cd 14. Vet inte riktigt om det stämmer då jag hade relativt starkt ägglossningstest på Cd 15. Men så länge tempen fortsätter att vara hög så har det skett en ägglossning?
    Ja precis, håller den sig hög (högre än basala kroppstempen) så har äl varit.
    Håller sig hög till nästa mens.

Då gissade jag rätt :D Eller iaf samma som NC ;) Om det är rätt vet vi ju inte med tanke på ditt starka LH-test (som dock ej var positivt? bara starkt?)
  • tempnörden
    Allex skrev 2017-10-10 12:12:14 följande:

Men åååååh! Tempen drog upp imorse... det är ju bra. Men det känns nästan som om min mens dragit igång. 3 dagar för tidigt! Massor av mörkrosa flytningar.

36,6 (ca) är den temp jag har i slutet på cykeln/början på mensen och imorse hade jag 36,59.... :-/

Gaaah!

Det såg ju så lovande ut! Tråkigt att mensen kom, men det kanske inte är mens?
    Hoppas att flytningarna avtar och att tempen stannar uppe nu!
  • tempnörden
    elma1 skrev 2017-10-10 13:34:49 följande:
    Ja det gjorde du verkligen, är lite skeptisk då jag även hade ganska starkt på CD 15 men det visar sig om mensen kommer eller ej. Tack för ditt svar:D
    Håller tummarna! Och byt till fertilityfriend, mycket bättre haha ;D
  • tempnörden
    inez898 skrev 2017-10-10 19:20:04 följande:

Ungefär hur mycket höjer nån extra timmes sömn tempen? Vad säger ni rutinerade tempare? Jag blev glad över att min temp höll sig uppe idag (närmar mig BIM), men mätte kl 8 istället för kl 6.30 som jag brukar imorse... innebär det att tempen egentligen har gått ner? :/

Det här är en klurig fråga, och det är väldigt individuellt vad svaret är!
    Allt beror på din egen unika metabolism och svaret är alltså att om du inte har gjort kontrollmätningar nån gång (alltså mätt BÅDE 6.30 och sen 8.00) så vet du inte hur stor skillnad det gör för dig.
    Det finns "omräknare" som kan justera värdet för dig, men hur de fungerar är jag osäker på. Det är möjligt att man måste mata in sina egna temperaturer en gång så att den kan basera det på något.
    För dig KAN det innebära att din basala kroppstemperatur är samma 6.30 som kl 8. För  t ex mig är den inte det.
    Jag har sett en del som justerar upp med 0,1-0,2 grader per timme senare än de brukar mäta. Men utan att ha sin egna unika temperaturprofil så är det svårt skulle jag säga.
    Det tråkiga rådet är att försöka mäta din vanliga tid imorgon igen, är den fortfarande hög då så kan du nog med större sannolikhet säga att dagens mätning blev rätt.
  • tempnörden
    inez898 skrev 2017-10-12 09:12:50 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Du har säkert rätt i att det enda tillförlitliga sättet är att jämföra med sig själv. Men att det pendlar så mycket vid så små sömnskillnader, gör att jag undrar hur man egentligen använder metoden? Idag var jag exempelvis vaken i perioder innan klockan ringde med jobb snurrandes i huvudet. När skulle jag egentligen mäta då? Kl 4.30 när jag vaknade första gången? Det hade förmodligen blivit ett avvikande värde pga för tidigt/för lite sömn. Men om jag hade mätt kl 6.30 så hade det också blivit avvikande, eftersom jag då legat vaken en lång stund innan klockan ringde. Man måste alltså sova ganska perfekt för att metoden ska fungera? Det finns ju många som har stress/vakna barn/oregelbundna arbetstider/snarkande partners eller tusen andra anledningar till att inte kunna sova exakt lika många timmar per natt mellan exakt samma klockslag. Då kan man alltså inte tempa? Sorry för långt inlägg, är så nyfiken på metoden :)
    Jag hör till dem som har störd nattsömn typ varje natt p g a barn.
    Lyckas ändå på något vis få till en rimlig kurva. 
    I mitt fall så tycker jag att det är större variation i tiden  efter min vanliga uppvakningstid än vad det är före.
    Alltså om du mätte vid 4.30 så kanske du skulle fått ett rimligt värde gentemot vad du hade fått om du försov dig. 
    Metoden är ju både generell och individuell på samma gång! Vilket kan sätta griller i huvudet på vem som helst ;)

Enligt FF så är ju ostörd sömn viktigt, men att ta samma tid varje dag är viktigare.
    Vet inte om du blev klokare på detta haha
    de säger också att enstaka värden gör inte kurvan, det är helheten man är ute efter. Får man ett värde som är off the chart, bokstavligt talat, så ska man kanske "discarda" det. 
  • tempnörden
    Belinday skrev 2017-10-15 16:40:31 följande:

Så nu idag hade jag Pos på ägglossningstest så imon borde tempen gå upp ?

Det är inte säkert att den går upp imorgon! Tänk på att positivt äl-test kan betyda äl inom 24 till 48 h, inte att du har äl just idag. Så bli inte besviken om tempen inte går upp imorgon. Men inom ett par dagar borde den stiga!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend