inez898 skrev 2017-10-12 09:12:50 följande:
Tack för ditt utförliga svar! Du har säkert rätt i att det enda tillförlitliga sättet är att jämföra med sig själv. Men att det pendlar så mycket vid så små sömnskillnader, gör att jag undrar hur man egentligen använder metoden? Idag var jag exempelvis vaken i perioder innan klockan ringde med jobb snurrandes i huvudet. När skulle jag egentligen mäta då? Kl 4.30 när jag vaknade första gången? Det hade förmodligen blivit ett avvikande värde pga för tidigt/för lite sömn. Men om jag hade mätt kl 6.30 så hade det också blivit avvikande, eftersom jag då legat vaken en lång stund innan klockan ringde. Man måste alltså sova ganska perfekt för att metoden ska fungera? Det finns ju många som har stress/vakna barn/oregelbundna arbetstider/snarkande partners eller tusen andra anledningar till att inte kunna sova exakt lika många timmar per natt mellan exakt samma klockslag. Då kan man alltså inte tempa? Sorry för långt inlägg, är så nyfiken på metoden :)
Jag hör till dem som har störd nattsömn typ varje natt p g a barn.
Lyckas ändå på något vis få till en rimlig kurva.
I mitt fall så tycker jag att det är större variation i tiden
efter min vanliga uppvakningstid än vad det är före.
Alltså om du mätte vid 4.30 så kanske du skulle fått ett rimligt värde gentemot vad du hade fått om du försov dig.
Metoden är ju både generell och individuell på samma gång! Vilket kan sätta griller i huvudet på vem som helst ;)
Enligt FF så är ju ostörd sömn viktigt, men att ta samma tid varje dag är viktigare.
Vet inte om du blev klokare på detta haha
de säger också att enstaka värden gör inte kurvan, det är helheten man är ute efter. Får man ett värde som är off the chart, bokstavligt talat, så ska man kanske "discarda" det.