• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    stoner skrev 2014-01-03 14:38:20 följande:
    På vilka sätt lider du av invandrares närvaro?
    Jag kan svara när jag lider. När trycket på sjukvård och skola ökar av människor som inte bidrar till välfärden. Flyktingpolitiken är alldeles för dyr. Jag lider när mina barn måste byta skola för att det snart är fler invandrare än svenskar och skolan är så stökig att alla blir lidande.
    Jag lider på många sätt av en ansvarslös flyktingpolitik men den riktiga smällen kommer mina barn få ta. Och mina barnbarn.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • pidda
    Eugenie skrev 2014-01-03 14:56:03 följande:
    Jag tror tvärtom att vi lockar väljare med våra inlägg, för väljarna är också jävligt trötta på utarmningen av vårt land nu. Att barnen får det sämre på alla sätt än vad vi hade som barn (i skolan t.ex.).
    Vi är trötta på att våra skattepengar "försvinner", att vi trots en av världens högsta skatter konstant få sämre sjukvård, skola, äldrevård och pensioner.

Jämförelse av pension uttryckt som procent av lönen efter skatt för Sverige, Danmark, och genomsnitt för OECD:
    Danmark: 67.4 %
    OECD: 56.8 %
    Sverige: 48.2 %

-----
    Beräknat för man, ogift, 30 år, genomsnittslön, heltid, netto, som arbetar oavbrutet till pensionsåldern. 3,5 % avkastning. 2,5 % inflation.

http://www.oecd.org/els/public-pensions/pensionsataglancepensioncalculator.htm
  • jeanette02
    Ermenegildo skrev 2014-01-03 14:43:18 följande:
    Lite off topic men du gör inte någon en ekonomisk tjänst genom att konsumera mindre om du nu tror det, det är konsumtionen i västvärlden som lyft Asien från fattigdom och som nu håller på att göra samma sak i Afirka. Att det sen leder till miljöproblem är en annan sak, marknadskrafter är inte bra på att lösa miljöproblem eftersom de inte åsätts ett värde. Där måste politiker göra en insats med kraftigt höjda skatter på energi och utsläpp
    Fast många länder Afrika och en hel del andra länder är ju väldigt rika. Bara det att själva samhällena aldrig kommer framåt p g a krig och konflikter. Vad det beror på kan man ju också undra sig? 
    stoner skrev 2014-01-03 14:18:11 följande:
    Det finns massor av utlandsfödda som försörjer sig här som både kvalificerad och okvalificerad arbetskraft.
    Men vi tappade lite det jag var ute efter, jag skrev inte att dom nödvändigtvis måste försörja sig här.

Problemet är att VÅR livsstil gör männsikor i tredje världen fattigare. Detta, era älskade gränser och konflikter om mark och naturtillgångar leder till krig och misär. Om vi i västvärlden, steg för steg ändrade vår livsstil, konsumtion och vidriga girighet så skulle inte SD behövas.

• Eugenie
    stoner skrev 2014-01-03 14:59:39 följande:
    I det korta loppet, nej.

Men om världen skall bli mer jämlik genom konsumtion kommer livsvillkoren kollapsa på jorden pga miljöförstöring.

Återstår alltså:
    1. Vi som redan överkonsumerar, drar ner. Vi ger sedan skäligt betalt och rättvisa villkor för produktion och handel globalt.
    2. Vi fortsätter som vi gör för att vi inte vill ge upp några privelegier.
    Ja, här kan jag faktiskt hålla med om en del. Det finns ju redan rättvisemärkta varor t.ex. - som det står var och en fritt att köpa. Jag köper dem ibland, när jag är i kyrkan där de säljs, men har inte råd att köpa enbart dessa. (Och då lever jag alltså inte i något överflöd, utan jag har VERKLIGEN inte råd.) Sedan finns det även vissa problem med att de rättvisemärkta varorna inte samtidigt är kontrollerade för att vara miljövänliga (t.ex. behöver de inte vara ekologiskt odlade). Så det finns mer arbete att göra på den fronten, med att styra upp och kontrollera bättre.

Organisationer och företag kan ju föregå med gott exempel, genom att t.ex. ha enbart rättvisemärkt kaffe i personalens kaffeautomat.

Absolut måste vi också dra ner på vår konsumtion, men då ser jag hellre att vi arbetar mindre och får mer tid med våra barn och andra familjemedlemmar (t.ex. våra gamla). En del av tiden skulle då också kunna gå till att ha ett eget litet potatisland, grönsaksland, örtagård, kanske några höns, en gris som slaktas till jul, plocka bär och svamp, tillverka saker själv genom hemslöjd etc.. Det skulle både vi och miljön må mycket bättre av, och föräldrar och barn skulle kunna göra nyttiga saker tillsammans.

Men jag tänker inte arbeta lika mycket utanför hemmet som idag, bara för att försörja fler invandrare som tillbringar sina dagar rökandes på kaféer. Det är något HELT annat.
  • pidda
    stoner skrev 2014-01-03 15:06:36 följande:
    Orkar inte ens kommentera ditt genomkorkade räkneexempel, men JA vi skall anpassa oss. För att få en bättre värld.
    Att du är en "stoner" är uppenbart för oss alla men att kalla en sifferuppgift för ett "räkneexempel" är nog att ta i. Tror inte man kan begära mer av en som stoltserar med att missbruk av cannabis.
  • Eugenie
    jeanette02 skrev 2014-01-03 15:10:57 följande:
    Fast många länder Afrika och en hel del andra länder är ju väldigt rika. Bara det att själva samhällena aldrig kommer framåt p g a krig och konflikter. Vad det beror på kan man ju också undra sig? 
    Precis. Det finns snuskigt rika människor i Afrika, för att inte tala om i Emiraten. DE kunde ju börja med att dela med sig till sina landsmän och trosbröder...
  • Ermenegildo
    stoner skrev 2014-01-03 14:59:39 följande:
    I det korta loppet, nej.

Men om världen skall bli mer jämlik genom konsumtion kommer livsvillkoren kollapsa på jorden pga miljöförstöring.

Återstår alltså:
    1. Vi som redan överkonsumerar, drar ner. Vi ger sedan skäligt betalt och rättvisa villkor för produktion och handel globalt.
    2. Vi fortsätter som vi gör för att vi inte vill ge upp några privelegier.
    Detta hör inte till tråden men ändå ett sista svar på detta. Det du skriver hörs ibland från vänsterkretsar och bygger på grundläggande okunskap om ekonomiska samband. Vad är "överkonsumtion" och vad tror du händer om vi drastiskt minskar vår konsumtion? Det ger inte några som helst positiva effekter för fattiga i världen, tvärtom. 

Våra privilegier håller på att utplånas i takt med att fattiga får det bättre på grund av ekonomisk utveckling, inte trots.

Däremot är jag helt med på oron inför miljöproblem men det paradoxala är att miljö först blir en fråga när man nått visst välstånd. Den som inte har mat för dagen har inte råd att bry sig om utsläpp. Politker och konsumenter måste driva miljöfrågorna.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Eugenie
    Digestive skrev 2014-01-03 15:00:43 följande:
    Oh, trodde att svensk kultur skulle bevaras. Solig Sverige - det enda landet i världen där politiken inte har någonting med kulturen att göra och vice versa.
    Va?
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-03 13:08:06 följande:
    Ja, det undrar jag också. Kanada är ju känt för sitt poängsystem vid immigrationsprocessen, där den som ansöker om att få uppehållstillstånd får poäng för t.ex. nivån på kunskaperna i engelska och/eller franska, utbildningsnivån, om personen har ett bristyrke eller inte, antal års arbetslivserfarenhet, om personen har med sig en förmögenhet, om han har någon i Kanada som garanterar hans försörjning i början, o.s.v.. Samt att personen måste kunna bevisa att den inte tidigare är dömd och straffad.
    Och hela ~20% av den totala immigrationen, som beviljas uppehållstillstånd i Kanada, har då goda poäng uti detta poängsystem. Som om inte Sverige har motsvarande kvalité på sin totala immigration, tar gärna emot information som skulle tyda på annat. Kanadensarna gör det bara bättre, mycket bättre, efter att immigrationen har skett, och därtill grundligare vid gränsen.
  • stoner
    Errol Flynn skrev 2014-01-03 15:08:38 följande:
    Jag kan svara när jag lider. När trycket på sjukvård och skola ökar av människor som inte bidrar till välfärden. Flyktingpolitiken är alldeles för dyr. Jag lider när mina barn måste byta skola för att det snart är fler invandrare än svenskar och skolan är så stökig att alla blir lidande.
    Jag lider på många sätt av en ansvarslös flyktingpolitik men den riktiga smällen kommer mina barn få ta. Och mina barnbarn.
    OK.
    Jag känner inte lika starkt för dig som jag gör för de som lever i krig och förtryck. Jag vill hellre att de får det bättre på bekostnad av att du får det ytterligare lite sämre.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?