• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • slirren
    absalon skrev 2018-06-04 11:25:59 följande:

SD har om parti ännu inte uppnått politisk mognad. Interna bråk och uteslutningar av partimedlemmar hela tiden. Inget annat parti har producerat "politiska vildar" i riksdagen som just SD (uppstår när riksdagsledamöter hoppar av till andra partier och/eller utesluts under en mandatperiod, då de sitter för SD. Ser sannerligen inte förtroendeingivande ut. för ett parti, som väldigt gärna vill bli regeringsparti.

Inte för att jag är speciellt förtjust i det politiska läget just nu men ser det inte mer lovande ut för SD än något annat parti i opinionsundersökningarna?

• FDFMGA
    Höstfågel skrev 2018-06-05 21:51:03 följande:
    Jag läste att SD numer är det mest populära partiet bland män. Det var någon av de nyligen publicerade opinionsundersökningarna.
    Dessutom tycker ju betydligt fler att SD har den bästa migrationspolitiken jämfört med andra partier.

Så nej, jag tror inte det går att konstatera att "folk" hatar SD. Möjligen extremvänstern, men de hatar ju å andra sidan alla som inte tycker precis som de.
    Man läser så mycket nuförtiden, inte sällan utan att ens reflektera över betydelsen av det man läser eller vem det är som påstår vad.

Jag tycker att du vinglar högst väsentligt när du definierar folk som inte röstar SD som extremvänster, faktum är att man bildligt talat skulle kunna påstå att du kört i diket, det högra, och brunfärgats av dess innehåll.

SD är det riksdagsparti vi svenskar avskyr mest, det visar alla opinionsundersökningar. Nu senast i Sifo så var SD och FI de mest avskydda av de politiska alternativ som fanns med i undersökningen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-06-10 09:46:00 följande:
    ....

SD är det riksdagsparti vi svenskar avskyr mest, det visar alla opinionsundersökningar. Nu senast i Sifo så var SD och FI de mest avskydda av de politiska alternativ som fanns med i undersökningen.
    Jag har länge misstänkt att svaret på frågan: Varför hatar folk SD?
    som ställs i TS  egentligen är.

Varför inte! Solig
    det verkar dessutom finnas statistiskt underlag för svaret  
  • KillBill
    Man läser så mycket nuförtiden, inte sällan utan att ens reflektera över betydelsen av det man läser eller vem det är som påstår vad.

Jag tycker att du vinglar högst väsentligt när du definierar folk som inte röstar SD som extremvänster, faktum är att man bildligt talat skulle kunna påstå att du kört i diket, det högra, och brunfärgats av dess innehåll.

Håller med till fullo.

En sak som bekymrar mig är att det verkar som att media har slutat reflektera över SDs utspel och att media har slutat ställa de kritiska frågorna.

Jimmie Åkesson sa för ett tag sedan att Sverige ska upphöra att pröva asylansökningar från människor som saknar identitetshandlingar. Om Sverige skulle inför dessa regler skulle vi bli tvungna att (som ett av få länder i världen lämna FN:s flyktingkonvention). Sverige skulle om SDs förslag blev verklighet hamna i Internationella rättsinstanser och riskera riskerar att bli föremål för FN-sanktioner. Varför har inte media ställt Åkesson mot väggen för detta förslag?

Jimmie Åkesson har också under våren uttalat att Migrationsverket ska bli ett "återvandringsverk" och invandrare som bor i Sverige ska återvända till länder "där de bör bo".  Jag kan inte se att media har ställt särskilt mycket frågor kring detta uttalande. Vad menar Jimmie Åkesson med sitt uttalande? Att flyktingar som inte blir beviljade uppehållstillstånd ska återvända är alla överens om så det här måste handla om något annat. Är det finnar, flyktingar från forna jugoslaven, iranier, irakier, syrianer, eritreaner som ska återvända till länder "där de bör bo" eller om det är andra typer av flyktingar? På vilket sätt ska Migrationsverket bli ett återvandringsverk (Migrationsverket stödjer redan idag flyktingar som vill återvända till ett antal hemländer)? Jag tycket att det är mycket märkligt att inte media försöker gå till botten med vad Åkesson menar med detta förslag.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    KillBill skrev 2018-06-10 11:00:33 följande:

Håller med till fullo.

En sak som bekymrar mig är att det verkar som att media har slutat reflektera över SDs utspel och att media har slutat ställa de kritiska frågorna.

Jimmie Åkesson sa för ett tag sedan att Sverige ska upphöra att pröva asylansökningar från människor som saknar identitetshandlingar. Om Sverige skulle inför dessa regler skulle vi bli tvungna att (som ett av få länder i världen lämna FN:s flyktingkonvention). Sverige skulle om SDs förslag blev verklighet hamna i Internationella rättsinstanser och riskera riskerar att bli föremål för FN-sanktioner. Varför har inte media ställt Åkesson mot väggen för detta förslag?

Jimmie Åkesson har också under våren uttalat att Migrationsverket ska bli ett "återvandringsverk" och invandrare som bor i Sverige ska återvända till länder "där de bör bo".  Jag kan inte se att media har ställt särskilt mycket frågor kring detta uttalande. Vad menar Jimmie Åkesson med sitt uttalande? Att flyktingar som inte blir beviljade uppehållstillstånd ska återvända är alla överens om så det här måste handla om något annat. Är det finnar, flyktingar från forna jugoslaven, iranier, irakier, syrianer, eritreaner som ska återvända till länder "där de bör bo" eller om det är andra typer av flyktingar? På vilket sätt ska Migrationsverket bli ett återvandringsverk (Migrationsverket stödjer redan idag flyktingar som vill återvända till ett antal hemländer)? Jag tycket att det är mycket märkligt att inte media försöker gå till botten med vad Åkesson menar med detta förslag.

Jag håller med och har senaste tiden reflekterat över att media svängt helt och slutat ställa kritiska frågor till SD om deras politiska förslag. 

SD är inte ett parti som alla andra.
  • Nazor
    MrsC74 skrev 2013-10-31 06:38:16 följande:

Hatar är ett starkt ord som jag inte kan använda. Jag kan dessutom inte dra alla över en kam för jag känner inte alla SD are.

Däremot så är majoriteten av SD rasister och främlingsfientliga. Det tar jag starkt avstånd från.

Det går inte att ursäkta sig med att säga att man röstar på SD för man ogillar invandringspolitiken. Tror ni att Sverige skulle blir bättre på det om ett gäng idioter och rasister styrde.

Titta på vad dom gör. Hur dom agerar. Vad är bra med det ? Vad är bra med att skapa murar mellan människor ?

För mig är det mest pinsamt. Kanske inte alla som röstar på SD är rasister. Men man röstar på ett rasistiskt parti. Varför undrar jag då ?

Jag skulle i alla fall få en uns respekt om folk erkände de var rasister som var SD. Nu är det bara bortförklaringar och det blir som sagt bara pinsamt.

Nu kommer säkert SD gå hyfsat i valet men det spelar ingen större roll för inget parti vill samarbeta. Till nästa val kanske folk har blivit klokare. Vad vet jag.

Att folk röstar på SD tror jag beror på att folk är missnöjda med den invandringspolitik de andra partierna kör om dom skulle komma med ett alternativ istället för att stoppa huvudet i sanden så skulle SD:s väljare minska.
  • Padirac
    Nazor skrev 2018-06-10 11:29:46 följande:
    Att folk röstar på SD tror jag beror på att folk är missnöjda med den invandringspolitik de andra partierna kör om dom skulle komma med ett alternativ istället för att stoppa huvudet i sanden så skulle SD:s väljare minska.
    Redan hösten 2015 stängde regeringen S+MP gränsen och det rapporterades som att de i allt väsentligt genomfört SDs politik.

SD har sedan flyttat sina gränser långt vidare i debatten - nu pratar de om återvandring för de som långt tidigare fått PUT.

Propagandan från SD-svansen gör gällande att regeringen och de andra partierna inte gjort någonting - det verkar som att du gått på den lögnen.
  • FDFMGA

Håller med till fullo.

Jag tror SD-ledningen anser sig vara steget före, de som går och har gått i bräschen för sanningen om invandringens konsekvenser och jag är övertygad om att de anser att det är tack vara dem som debatten här i Sverige har fokus på negativa effekter av invandring i stället för positiva sådana.

Säkert anser de sig vara steget före nu också såtillvida att de menar att ett framtida fokus inte ska ligga på integration utan snarare på repatriering.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2018-06-10 10:19:12 följande:
    Jag har länge misstänkt att svaret på frågan: Varför hatar folk SD?
    som ställs i TS  egentligen är.

Varför inte! Solig
    det verkar dessutom finnas statistiskt underlag för svaret smile2.gifsmile2.gif  
    Såg inte ditt svar förrän nu.

Ibland är det riktigt givande att tvingas vända på en frågeställning.

Kan man överse med att partiet har ett nazistiskt förflutet som inte ligger särskilt långt bort i tiden. Kan man överse med att det i nutid finns en underliggande rasism inom partiet som man måste ha såväl skygglappar som kolfilter framför näsan för att undå att märka. Kan man överse med att alla samhällsfenomen tolkas mot bakgrund av invandringen. kan man överse med med en politisk propaganda som bygger på lögner, förenklingar och halvsanningar. Kan man överse med nationalism, kvinnoförakt och vurmande för religion som ett propagandamedel.

Ja, kan man det så behöver man ju inte alls avsky SD: budskap.

Den här tråden är fem år gammal nu. Den gången påstod sig ts vara en 17-årig tjej som bara ville få älska sitt land. Denna ts har varit aktiv under hela min tid på FL, ibland som ung kvinna, ibland som äldre kvinna och stundtals som en patriotisk man.

Man kan naturligtvis inte döma ett parti utifrån en anhängare, men en stor del av nätpropaganda är vare sig sämre eller bättre förankrad i verkligheten en den här personens inlägg.

Vad var det nu för paroll S hade i kärnkraftomröstningen för en evighet sen, "Avveckling - men med förnuft".

Bortsett från allt annat så avskyr jag SD för att partiet för mig står för avveckling av det mänskliga förståndet - med hjälp av oförnuft.
  • Höstfågel

Vänta nu... EXAKT var definierar jag de som inte röstar på SD som extremvänster?

Så de som inte tycker som precis du är lite brunaktiga? Fascister och nazister eller kanske bara vanliga rasister? Nåt säger mig att du är vänster:).

Även om du inte länkade in den påstådda undersökningen torde inte ditt antagande om SD som det mest avskydda partiet vara helt fel. Samtidigt är SD det parti som av har den mest trovärdiga migrationspolitiken enligt Nouvus 5 maj. (www.expressen.se/nyheter/val-2018/integration--invandring/stort-fortroende-for-sd-i-fragor-om-integration/)

En polarisering alltså. 
  • Höstfågel

Förresten hittade jag inte den SIFO du hänvisar till, det hade ju varit intressant över tid att se hur utvecklingen som "paria parti" sett ut över tid för SD.

Expo publicerade en SOM-undersökning (som ju brukar vara tillförlitliga) från 2006 där ditt påstående om FI och SD som mest avskydda partier får stöd.
    expo.se/2006/06/sd-landets-mest-impopul%C3%A4ra-parti

Fast det är ju en 12 år gammal undersökning.

Det sannolika är ju att SD sedan dess blivit normaliserade av de som brukar kallas vanligt folk. 
  • Contador

Det blir nog utmärkt vi har 1 koalition i sverige bestående av aftonbladets mobbningsreportrar och samtliga partier utom sd.

Sedan finns det 1 oppositionsparti som redan är på god väg att få igenom sin politik. ( nazistiska tankegångar som att införa gränskontroll som i frankrike eller att ta in invadrare istället för enbart flyktingsr från 2 länder ) en Irakier på jobbet undrade varför han aldrig mötte landsmän i sverige. Förklarade att kvoten är fylld av somalier eritrianer afganer och kurder som rör sig i gränsregionerna i hans land. Därför får inga invadrare komma till sverige endast utvalda flyktingar direkt från krig.

Kommer från europa eller usa inser man snabbt hur få nstionaliteter det är i sverige. en asiat eller latinamerikan kommer aldrig få komma hit. Det ska vara en piratveller handgranat. Basta !

• felix le chat

Håller med till fullo.

Spanien har denna princip sedan länge, inget pass/id så kommer vi inte pröva din asylansökan.  Kan du räkna upp dom sanktioner som FN har mot Spanien ?
    Det blir en kort lista för det är noll.
    Ytterst få väljer att söka asyl i Spanien. 8.000 år 2017.

Dom som landar på Spansk mark drar sig vidare norrut mot Frankrike, England och Skandinavien.
  • FDFMGA
    Höstfågel skrev 2018-06-13 07:11:42 följande:
    Förresten hittade jag inte den SIFO du hänvisar till, det hade ju varit intressant över tid att se hur utvecklingen som "paria parti" sett ut över tid för SD.

Expo publicerade en SOM-undersökning (som ju brukar vara tillförlitliga) från 2006 där ditt påstående om FI och SD som mest avskydda partier får stöd.
    expo.se/2006/06/sd-landets-mest-impopul%C3%A4...

Fast det är ju en 12 år gammal undersökning.

Det sannolika är ju att SD sedan dess blivit normaliserade av de som brukar kallas vanligt folk. 
    Undersökningen är bara någon månad gammal. Jag kan ta fram den om du vill, det refereras förresten till den i en annan tråd, där ett antal aktivister kommer fram till att totalsumman blir över 100 procentSkrattande

Däremot finns det en möjlig kritik av hur man presenterar undersökningens resultat, men för att kunna komma fram till detta måste man i så fall förstå Sifos metod, vilket aktivisterna inte gjortSkrattande

Jag ska se om jag hitta undersökningen, och du har säkert rätt i ditt antagande att SD sett över tid blivit mindre avskytt.

www.svd.se/fordubbling-av-svenskar-som-tycker-mp-ar-hemskt

Och tråden där "hemskhetsindex" diskuteras

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m74034344.html
  • Matildanilsson865

Anledningen till att folk hatar SD är helt enkelt att Sverigedemokraterna talar sanningen och lever i verkligheten
    Förnekelse är otäckt eller hur?
    Det är inte konstigt att de övriga partierna kopierar SD:s politik nuförtiden, för att SD har haft rätt hela tiden 

• Contador

Undrar vaffö alla kallar det brunskjortor. Den endsa brunskortan i SDs historia måste ha varit jag på 90 talet när jag hade nazzefrisyr brunskjorta och ev nått kängor.

*Tihi* man kunde gå på sergels torg på fredag och på måndag efter att resurangästerna satt kvällspunchen i halsen så var rubriken typ " Nu har Stöveltrampet börjat igen" och lite glirlingar mot nått sd möte

Det var härlig tider det och vi jade 0.1 procent röster men jag fattar inte vad flera miljoner svenska valröstare har med mig att göra?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?