• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • KillBill
    monkees skrev 2017-04-21 07:45:07 följande:

När det gäller samer så är jag inte säker på att DE SJÄLVA kallar sig svenskar!? De är ju SAMER! och har sitt eget sameting och sin alldeles egna kultur. Att få kalla sig same är inte självklart utan det krävs att man har rätt blod i ådrorna och tror man att en äkta sames största intresse är att vara SVENSK så är man nog ute och cyklar.

Äkta same? Du resonerar som Björn Söder och många andra sverigedemokrater. Frågan är emellertid varför sverigedemokrater anser sig ha rätten att definiera vem som är svensk och vem som inte är det. Det finns många samer som definierar sig som samer och svenskar  liksom det finns samer som bara definierar sig som samer. 

Så här skriver Sametinget om saken: 
    www.svt.se/opinion/article2547847.svt

Så här skriver Börje Salming (fd hockeproffs och själv same)

"För vem som än säger att samer inte är svenskar är ute och cyklar. Då får man ta sig en betänkare vart fan man är någonstans, om man har ramlat och slagit huvudet eller något"
    www.expressen.se/sport/borje-salmings-ilska-mot-sds-bjorn-soder/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • monkees
    KillBill skrev 2017-04-21 08:12:36 följande:
    Äkta same? Du resonerar som Björn Söder och många andra sverigedemokrater. Frågan är emellertid varför sverigedemokrater anser sig ha rätten att definiera vem som är svensk och vem som inte är det. Det finns många samer som definierar sig som samer och svenskar  liksom det finns samer som bara definierar sig som samer. 

Så här skriver Sametinget om saken: www.svt.se/opinion/article2547847.svt

Så här skriver Börje Salming (fd hockeproffs och själv same)

"För vem som än säger att samer inte är svenskar är ute och cyklar. Då får man ta sig en betänkare vart fan man är någonstans, om man har ramlat och slagit huvudet eller något"
    www.expressen.se/sport/borje-salmings-ilska-mot-sds-bjorn-soder/

Känner inte till hur mycket same Börje Salming är! Har han renar? Jag tycker man ska fråga en same som har äkta sameblod i sina ådror huruvida hen är same eller svensk! Som jag uppfattat det så är samerna VÄLDIGT inne på detta med blodsband och att vara "renrasig" same är ngt som man är väldigt stolt över! En "halvsame" är inte renägare utan det är de äkta samerna som har den förmånen.
  • monkees
    monkees skrev 2017-04-21 08:24:47 följande:
    Känner inte till hur mycket same Börje Salming är! Har han renar? Jag tycker man ska fråga en same som har äkta sameblod i sina ådror huruvida hen är same eller svensk! Som jag uppfattat det så är samerna VÄLDIGT inne på detta med blodsband och att vara "renrasig" same är ngt som man är väldigt stolt över! En "halvsame" är inte renägare utan det är de äkta samerna som har den förmånen.
    *men förvisso kan jag ju ha fel och det i själva verket är så att samer ska man tycka synd om och ömka! Jag tycker den hållningen är OERHÖRT förnedrande.
  • KillBill
    monkees skrev 2017-04-21 08:24:47 följande:

I den andra länken uttalar sig sametingsledarmoten Lars-Jonas Johansson?

• KillBill
    monkees skrev 2017-04-21 08:38:31 följande:
    *men förvisso kan jag ju ha fel och det i själva verket är så att samer ska man tycka synd om och ömka! Jag tycker den hållningen är OERHÖRT förnedrande.

Vad snackar du om? Ömka? Förnedrande? Diskussionen handlar om samer har rätt att betrakta sig som svenskar eller inte. 

• KillBill
    monkees skrev 2017-04-21 08:38:31 följande:

Ser du på judar på samma sätt eller känner du dig bara förnedrad när en same betraktar sig som svensk?

• Abegayle70
    KillBill skrev 2017-04-21 07:10:14 följande:

etc. etc. etc.

Det är bara en bråkdel av alla konstiga teorier om judar son sd:are sprider. Jag håller mig så långt ifrån såna partier och politiker som bara är möjligt.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • monkees
    KillBill skrev 2017-04-21 08:48:51 följande:

Ser du på judar på samma sätt eller känner du dig bara förnedrad när en same betraktar sig som svensk?

Förnedrad? Men gå och bada tramsnisse.
  • Abegayle70
    monkees skrev 2017-04-21 11:13:29 följande:

Förnedrad? Men gå och bada tramsnisse.

Jag är också nyfiken.

Känner du dig förnedrad av att jag som judinna betraktar mig som svensk?
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-04-21 11:36:52 följande:
    Jag är också nyfiken.
    Känner du dig förnedrad av att jag som judinna betraktar mig som svensk?
    Jag skulle tycka att det vore ett sorgligt svenskt fattigdomsbevis om du som judinna inte kände att du är lika mycket svensk som alla andra svenskar och att det bara är extremister bland muslimer med skrumpna hjärnor som tycker något annat. Eller fått för sig att du måste välja - som den synnerligen obehagliga sverigedemokraten Björn Söder riksdagen haft den dåliga smaken att utse till talman.

Om du flyttar till Israel hoppas jag att det just innebär att du flyttar till något, inte bort från något.

Vad blir du då förresten - svensk och israel :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Varför hatar folk SD?